Nye tider: Marie Løvås er student ved Norges musikkhøgskole og er en av mange musikere som har måttet omstille seg den siste tiden.
Nye tider: Marie Løvås er student ved Norges musikkhøgskole og er en av mange musikere som har måttet omstille seg den siste tiden.

Å gå mot streamen

Koronaviruset har satt hele kulturbransjen på vent, og artister går en usikker fremtid i møte. Studentene Marie Løvås (23) og Anne Gudrun Michaelsen (24) lar seg ikke stoppe og inviterer heller publikum hjem til egen stue og tomme konsertlokaler.

Marie Løvås (23) sitter alene ved flygelet i Kulturkirken Jakob, det er tomt og helt stille i det store lokalet. Hun starter konserten med den selvskrevne sangen «Vise til Uroen» og forteller sitt digitale publikum at sangen kan ses som en metafor til situasjonen vi befinner oss i. Men Løvås skulle egentlig ikke vært alene i kirken denne dagen, den skulle vært full av kjente og ukjente som kom for å se slippkonserten for hennes aller første album. I stedet er hun omringet av kameraer.

–⁠ Det var skikkelig fint! sier Løvås fra videosamtalen. Hun sitter på rommet sitt i Oslo etter konserten i Kulturkirken.

–⁠ Det er litt spesielt at alt skjedde akkurat den dagen jeg skulle ha slippkonsert. Det kjipe er at jeg og bandet har jobbet med dette slippet lenge. Konserten skulle være et høydepunkt, så det ble veldig antiklimatisk! Men jeg er glad vi avlyste den, sier hun.

Konserten til Løvås ble i stedet live-fremført på den nye Facebook-siden Brakkesyke 2020. Siden fungerer som en nettfestival med åpne konsertmuligheter under koronakrisen. Musikere spiller hjemmefra eller fra tomme konsertlokaler, og opptaket strømmes live på plattformen.

–⁠ Det var en spesiell og uvant konsertopplevelse. Jeg er vant til å få respons fra publikum, men kommentarer på live-kommentarene fungerte fint det også, sier den blide sunnmøringen.

Inviterer publikum hjem: Anne Gudrun Michaelsen er permittert fra begge jobbene sine. Likevel ser hun noen lyspunkter ved å ha konsert hjemme: – Det er liksom bare deg og ditt eget selskap, så man føler seg veldig komfortabel, sier studenten.
Inviterer publikum hjem: Anne Gudrun Michaelsen er permittert fra begge jobbene sine. Likevel ser hun noen lyspunkter ved å ha konsert hjemme: –⁠ Det er liksom bare deg og ditt eget selskap, så man føler seg veldig komfortabel, sier studenten.

Bekymring blant musikkstudentene

Løvås forstod tidlig at hun ville satse på musikk, og er i dag student ved Norges musikkhøgskole (NMH), der hun tar mastergrad i musikkterapi. Som andre institusjoner har NMH også funnet alternative, digitale løsninger for undervisningen. Løvås forteller at studentene føler seg litt etterlatt uten skolestrukturen rundt seg, og mange som fullfører den utøvende utdanningen denne våren, er bekymret på hva som vil skje videre.

–⁠ Det er en vanskelig tid for utøvende kunstnere. Selv om kulturbransjen har fått krisepakke, er det verst for de som er helt nyutdannet, og som ikke har hatt særlig inntekt de siste årene. Det blir verst for de som blir kastet ut i arbeidslivet nå, sier hun

Disse tre kunststudentene skulle egentlig bare bestå et skoleprosjekt, men på under et døgn ble hele opplaget av boken de hadde laget utsolgt: Mobilnotater på utstilling

Brakkesyke 2020

Selv om ulike bransjer forsøker etter beste evne å holde hjulene i gang, blir noen rammet hardere enn andre. Uten muligheten for live-opptredener på konserter og festivaler blir de ulike aktørene innenfor musikkbransjen svært påvirket av koronakrisen.

Målet med digitale konserter er å gi utøvende kunstnere en sikker konsertscene å fremføre på for tiden fremover. De får ikke honorar, men kan tjene litt penger gjennom Vipps-donasjoner. Det finnes flere virtuelle konsertsteder hvor dette nå er mulig. Brakkesyke 2020 er én av dem og har på et par uker fått over 60.000 følgere.

«Velkommen til den eneste kulturelle eventen du gleder deg til blir avlyst.»

Slik lyder det første Facebook-innlegget til Brakkesyke 2020.

–⁠ Situasjonen slår veldig ulikt ut. Folk som har brukt masse tid og penger på ting som skulle ha materialisert seg nå, det være seg et album eller et annet prosjekt, får en helsikes trøkk, sier Filip Roshauw. Han er musiker, musikkjournalist og mannen bak initiativet Brakkesyke 2020.

Selv om kulturbransjen har fått krisepakke, er det verst for de som er helt nyutdannet, og som ikke har hatt særlig inntekt de siste årene

Marie Løvås, musikkstudent og artist

Tidkrevende hobby

Roshauw forteller at det var behovet for en opptur etter den alvorlige nyheten om koronaviruset som fikk ham til å starte Brakkesyke. Siden oppstart har plattformen strømmet rundt 80 konserter, og det har gått i ett for de frivillige arrangørene.

–⁠ For øyeblikket er det tidkrevende, en hobby som har tatt over livet!

De som driver Brakkesyke, er alle konsertelskere, forteller Roshauw, og flere er vant til å drive kulturarrangementer. Nå arrangerer de konserter på samme vis som de ellers ville gjort, men nå på nett. Musikerne som fremfører, er en blanding av etterspurte musikere til nykommere på den norske musikkscenen.

–⁠ Generelt sett kan jo alle ta kontakt med oss. Selv om pågangen er stor, forsøker vi å behandle folk skikkelig. Vi har lyst til å gjøre oss nyttige for mange deler av musikklivet. I tillegg til seere som holder på å gå på veggen, sier Roshauw.

–⁠ Hva kan folk gjøre for å støtte musikere under krisen?

–⁠ Til syvende og sist er det staten som sitter på de økonomiske musklene, og som virkelig kan utgjøre en forskjell. Det poenget må ikke drukne i teknologioptimisme skapt av at noen få klarer å tjene inn litt penger fra konserter som strømmes, sier Roshauw.

I tillegg til å støtte en stor variasjon av musikere ved å gi dem konsertmuligheter på nett er Roshauw også i kontakt med konsertproduksjonen ved NMH, og han åpner for å ha eksamensfestival for musikkstudentene dersom koronatiltakene skulle gjelde under eksamenskonsertene.

– Kommer den digital konserten til å revolusjonere den tradisjonelle konsertformen slik vi kjenner den?

–⁠ Den tradisjonelle konsertformen er slitesterk. Jeg drar mye på konsert selv og kjenner ordentlige abstinenser nå. Men jeg tror at kulturlivet kommer til å støte på andre forventninger til tilgjengelighet av alt dette, sier han.

Til syvende og sist er det staten som sitter på de økonomiske musklene, og som virkelig kan utgjøre en forskjell

Filip Roshauw, initiativtaker for Brakkesyke 2020

Love Island»-vinner Johannes Klemp vil bli Norges fremste advokat: All is fair in love and law

Studentene rammes hardt

Det er ikke bare aktører i musikkbransjen som sliter og trenger økonomisk støtte. Som følge av koronaviruset har flere studenter blitt permittert fra deltidsjobbene sine og mister betydelige inntektssummer. Regjeringen har lansert en krisepakke som gir studentene muligheten til å søke om et tilleggslån på 26.000 kroner, men denne har ikke alle krav på, og for mange er situasjonen fortsatt belastende. Anne Gudrun Michaelsen (24) er deltidsstudent og har blitt permittert fra begge deltidsjobbene sine.

–⁠ Det ser ikke ut som at jeg får noe særlig inntekt neste måned. Jeg er permittert fra begge jobbene mine, og en stilling jeg skulle tiltre i sommer, har blitt avlyst. Jeg gikk fra å ha en sikker fremtid til å slite økonomisk, sier Michaelsen fra videosamtalen.

Michaelsen er låtskriver og sanger. Samtidig studerer hun Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun hadde vært på musikkleir i Tyskland da viruset kom til Norge. Da ble hun raskt sendt hjem, og hun er nylig ferdig med karantene.

Uvanlig konsertscene: Anne Gudrun Michaelsen har digital konsert i egen stue. – Jeg håper publikum fikk et lite avbrekk fra egne tanker under konserten min, sier musikeren.
Uvanlig konsertscene: Anne Gudrun Michaelsen har digital konsert i egen stue. –⁠ Jeg håper publikum fikk et lite avbrekk fra egne tanker under konserten min, sier musikeren.FOTO: Morgane Fauconnier

Tirsdag 24. mars fremførte hun selvskrevne sanger på Facebook-plattformen Digitalscenen, som på samme måte som Brakkesyke 2020 gir muligheten til kulturfolk å fremføre musikk eller andre kunstuttrykk digitalt. Facebook-sidens popularitet har eksplodert, og siden har nå litt i underkant av 150.000 medlemmer.

–⁠ Dette er en kjempeutfordring for musikkbransjen. Det å miste et live-publikum har store innvirkninger på de ulike aktørene i bransjen. Det vil være et stort apparat av folk som blir berørt dersom festivalsommeren skulle bli avlyst: artister, managere, bookingansvarlige, låtskrivere. Det er snakk om mange millioner som går tapt, sier Michaelsen i kameraet.

–⁠ Jeg syns Digitalscenen er et kjempebra initiativ og tiltak. Det er godt for musikerne å ha noen høydepunkter i hverdagen. Jeg håper publikum fikk et lite avbrekk fra egne tanker under konserten min, uansett situasjon: om man er overbelastet med jobb, om man er permittert, syk, frisk, trist eller glad, sier hun.

–⁠ Hvordan opplevde du å spille konsert på Facebook?

–⁠ Det er liksom bare deg og ditt eget selskap, så man føler seg veldig komfortabel. Samtidig kan man nå ut til flere folk enn man vanligvis ville gjort fra en normal scene, svarer Michaelsen

Det ser ikke ut som at jeg får noe særlig inntekt neste måned. Jeg gikk fra å ha en sikker fremtid til å slite økonomisk

Anne Gudrun Michaelsen, student og artist

Tar med solidariteten videre

En gjengående respons fra publikumet er gleden av å kunne se artistene spille fra sine egne stuer. I live-kommentarene uttrykker folk at de relaterer til musikernes karantenetilstand og hjemmeværelse, og det skaper mindre avstand mellom utøverne og publikum.

–⁠ Det er fantastisk at digitale konserter har blitt så stort. Man får en helt annen lære av å se artistene i sine egne hjem. Det blir jo mer personlig da. Samtidig tror jeg publikum nå er sulten på å komme seg tilbake til konsert, sier Michaelsen med begeistring.

Tirsdag forrige uke avsluttet hun konserten fra sin egen stue med en sang hun har skrevet i karantene. Den heter «We are in this together» og handler om hvor flink befolkningen har vært til å vise hverandre solidaritet, samhold og kjærlighet under koronakrisen.

–⁠ Sangen handler om hvem vi ønsker å være i fremtiden. Vi bør beholde den rausheten og varmen vi har vist hverandre, selv når krisen er over. At vi ser fellesverdiene i samfunnet og fortsetter å ta vare på de som sliter.

Universitas' journalist prøver å være Oslos mest miljøvennlig student i én dag: En mil i mine små klimasko