Scenen erstattes med Skype: Elias Moussaoui Anseth, student på bachelorprogrammet i skuespillerfag ved Det multinorske, må nøye seg med å levere replikker over Skype framover.
Scenen erstattes med Skype: Elias Moussaoui Anseth, student på bachelorprogrammet i skuespillerfag ved Det multinorske, må nøye seg med å levere replikker over Skype framover.Foto: Privat

Mindre krea­ti­vitet på kreative utdan­nelser

De kreative utdanningene har gått fra praktisk til teoretisk i rekordfart, og ikke alle studenter takler omstillingen like godt.

Praktiske studiehverdager på campus og sosiale kaffepauser er byttet ut med hjemmekontor og kollokvie på Skype under et teppe av uvisshet. Men i motsetning til disiplinfagene som ganske smertefritt kan flytte undervisningen digitalt, sliter kunstutdanningene med å tilrettelegge sin ellers praktiske hverdag. Hvordan blir egentlig dette semesteret for alle studentene i kreative utdanninger?

Jeg jobber litt med egne ideer og monologer, men ser mest på «Friends»

Elias Moussaoui Anseth (21), studerer bachelor i skuespillerfag ved Det multinorske

Elias Moussaoui Anseth (21) tar en bachelor i skuespillerfag ved Det multinorske, en skuespillerutdannelse på Det norske teatret for studenter med familiebakgrunn utenfor Europa. Etter koronautbruddet foregår undervisning nå hjemme og har gått fra å være praktisk til teoretisk. Improvisasjonsleker og mimikkøvelser har blitt erstattet med teori og manusanalyse. Nå har skuespillerstudenten mye mer tid til overs.

–⁠ Jeg står opp senere enn vanlig, spiser en litt bedre frokost, øver piano og så går jeg gjerne en lang tur. Jeg jobber litt med egne ideer og monologer, men ser mest på «Friends», forteller han.

Vanligvis pleier studentene å arbeide med skuespillerteknikk og rollearbeid sammen på høyskolen, men er nå nødt til å nøye seg med en skjerm som motspiller.

–⁠ Vi må ta de forbeholdene som er satt, så vi kommer ikke til å møtes. Timene blir over video. Vi kommer til å ha møter hver dag der vi har rollefagstimer, og vi skal også se på andre løsninger på hvordan ha undervisning på kamera. Vi kan for eksempel spille inn radioteater eller monologer hjemmefra og få tilbakemelding på det, sier Anseth.

–⁠ Høyskolen sliter

Sandra Sofie Nordeng (22) studerer populærmusikk ved Høyskolen Kristiania (HK). Hun rakk akkurat å fly hjem til Nord-Norge før flyplassene stengte, og bor for tiden hos foreldrene.

–⁠ Vi fikk beskjed om at alt praktisk kommer til å bli avlyst. Vårparten i andreklasse er preget av kreative prosjekter, blant annet en studentfestival som skulle gått av stabelen 30. mars. Den fungerer attpåtil som vår eksamen, sier hun.

Hun forteller at høyskolen sliter med å tilpasse fagene, og at det foreløpig ikke finnes noen fullstendig løsning. Studiehverdagen baserer seg mye på samspill og øving, og nå er alt stengt.

–⁠ Vi har ikke tilgang på øvingslokaler, og bandet får ikke lov til å møtes. Mange prøver å jobbe alene, men vi er vant til samspill med andre i studio. Ellers har vi mye én-til-én-undervisning i fag som gehør og produksjon, men lærerne vet foreløpig ikke helt hvordan dette skal løses.

I studio: Slik så en typisk skoledag ut for Sandra-Sofie Nordeng før høyskolene og universitetene stengte. – Jeg vet ikke hvordan vi skal løse samspillssituasjoner nå, sier hun.
I studio: Slik så en typisk skoledag ut for Sandra-Sofie Nordeng før høyskolene og universitetene stengte. –⁠ Jeg vet ikke hvordan vi skal løse samspillssituasjoner nå, sier hun.Foto: Privat

Rammes dobbelt

Nordeng betaler nesten 50.000 kroner i semesteret på HK, og håper nå på at de kan få noen av pengene tilbake dersom undervisningen fortsetter å utebli.

–⁠ Pengene går jo mest til undervisning og studiolokaler som vi nå ikke får benyttet. Dessuten jobber mange studenter som musikere ved siden av og mister nå frilansinntekten i tillegg. Så vi rammes dobbelt, sier hun.

Nordeng sier likevel at høyskolen er svært gode på jevnlig kommunikasjon med studentene, og føler seg trygg på at de gjør alt de kan for å få til en løsning som gjør at studentene får fullført semesteret på normert tid.

–⁠ Etter planen har vi eksamenskonsert i juni, men denne har vi foreløpig ikke fått høre noe om. Jeg tipper at de avventer for å se hvordan ting utvikler seg, sier hun.

Samspill er umulig nå, det er den største utfordringen. Men alt som ikke krever at folk er sammen i studio, skal vi få til

Audun Molde, førstelektor ved Institutt for scenekunst, musikk og studio ved Høyskolen Kristiania

Førstelektor ved Institutt for scenekunst, musikk og studio ved HK Audun Molde forteller at de nå jobber iherdig syv dager i uken for å løse de praktiske utfordringene for høyskolens kreative studieretninger.

–⁠ Lærerne våre kjører for fullt med én-til-én-undervisning og veiledning over både telefon, chat og videofunksjonen Zoom, og på denne måten kan vi følge opp studentene våre tett. Vi benytter også Canvas til å legge ut instrumentale øvingsvideoer, for eksempel. Samspill er umulig nå, det er den største utfordringen. Men alt som ikke krever at folk er sammen i studio, skal vi få til, sier Molde.

Som lektor for fremtidens musikkbransje ser Molde nå verdien av å støtte norsk musikk- og kulturliv. På instagramkontoen sin oppfordrer han til følgende: «Hold hodet kaldt og hjertet varmt, og strøm masse norsk musikk! Stay safe.»

Det er enighet om den andre krise­pakken: Lover å hjelpe studentene

Musikkhøyskolen: Mer teori

Også på Norges musikkhøyskole jobbes det iherdig for at studentene skal få det best mulig i hjemmeperioden. Musikkpedagogikkstudent Hanna Thrastardóttir (22) forteller at via en Youtube-kanal svarer rektor ved høyskolen på undervisningsspørsmål, eksamensspørsmål og om folk er smittet. Ingen av lærerne eller studentene ved Norges musikkhøyskole har fått påvist smitte av koronaviruset.

Hverdagen for musikkstudentene fylles nå med mer teori og innleveringer enn instrumentundervisning og ensembleøvelser. Høyskolen er dog flinke til å oppdatere studentene på e-post om kommende tiltak for praktisk undervisning.

–⁠ Vi fikk en e-post om at samspillsfagene kanskje kunne gjøres på Skype eller strømmes, men jeg skjønner ikke helt hvordan det skal gå når Skype hakker så mye. Det blir dessverre ikke så alt for mye å gjøre om dagen. Det går for det meste i «Gossip Girl» og kaffe, men jeg har i hvert fall endelig fått tak i dopapir, sier Thrastardóttir.

Vanskelig overgang: Hanna Thrastardóttir tror det blir vanskelig å gjennomføre musikkøvelser over nett.
Vanskelig overgang: Hanna Thrastardóttir tror det blir vanskelig å gjennomføre musikkøvelser over nett.Foto: Privat

Stopp for kunsten

Kunsthøgskolen i Oslo (Khio) stengte dørene sist torsdag og satte dermed en midlertidig krok på døren for vordende skuespillere, designere og ballettdansere. Kommunikasjonssjef Atle Faye forteller at de jobber på spreng for å finne et alternativt opplegg, men at det er utfordrende å løse praktiske studiehverdager hjemmefra.

–⁠ Utdanningene våre er praksisnære, og høyskolens ledelse og de ulike fagavdelingene diskuterer nå alternative løsninger for hvordan studentene skal få fullført utdanningen. Scenekunstfagene jobber ofte sammen i grupper, og visuelle fag jobber i verksted med fysisk materiale. Det er for tidlig å si hvordan dette skal organiseres, sier han.

Studentene ved Khio oppfordres foreløpig til å følge rådene fra Helsemyndighetene og følge med på løpende oppdateringer på høyskolens nettside. Og smøre seg med tålmodighet.

–⁠ Vi jobber parallelt med å løse opptaksprøven av nye studenter, som også skjer på denne tiden, i tillegg til individuell tilrettelegging av studentenes hverdager og avvikling av eksamen, sier Faye.

Bunnpris Blindern etter UiO ble koronastengt: –⁠ Vi mistet 70 prosent av omset­ningen over natten

Har tiltro til høyskolene

Marte Øien, leder i Norsk studentorganisasjon, har full tiltro til at utdanningsinstitusjonene nå jobber med å finne løsninger for å ivareta studentene på best mulig måte. Hun har dog stor forståelse for uroen mange sitter hjemme og kjenner på, ikke minst for de som er avhengige av fysisk oppmøte for å gjennomføre undervisningen.

–⁠ Dette er jo en helt uvanlig situasjon, hele hverdagen har blitt snudd opp ned for de fleste, og man sitter nå hjemme med digital undervisning. For mange vil nok dette by på utfordringer, og det vil ta tid å komme inn i nye rutiner.

–⁠ Mange er nok stresset for læringsutbyttet av dette, og at de får det de eventuelt betaler for?

–⁠ Vi vet jo at mange studier har obligatorisk aktivitet i form av praktisk trening og labvirksomhet på læringstedet, og at disse selvsagt blir mer berørte enn disiplinfagene. Her vil det bli forandringer, men vi vet at institusjonene jobber på spreng for å finne gode løsninger. Målet er å gi studentene et så godt læringsutbytte som mulig, men det er utfordrende med en situasjon som utvikler seg i så raskt tempo, sier hun.

Øien håper at de klarer å unngå at studieløp blir utsatt eller forlenget.

–⁠ Dersom dette skjer, må det foreligge en økonomisk kompensasjon som følge av forlenget studieløp. Konsekvensen blir jo at man må ta mer studielån, i tillegg til at man kommer senere i jobb, sier hun.

Hun er trygg på at regjeringen tar situasjonen på alvor, men hun etterlyser et økonomisk tiltak som også gjelder for studenter.

–⁠ Uten deltidsjobb er det nå mange som flytter hjem til foreldrene sine. De har ikke råd til husleie og mat uten ekstra inntekt.

Fikk du med deg denne?: Disse konkurrerer om å bli Norges mektigste studenter