Struktur: Psykolog Peder Kjøs gir sine råd til studenter som synes den nye hverdagen er krevende.
Struktur: Psykolog Peder Kjøs gir sine råd til studenter som synes den nye hverdagen er krevende.Arkivfoto: Henrik Follesø Egeland

Psyko­lo­genes tips til studenter: –⁠ Vær gjerne enda mer struk­tu­rert nå enn ellers

Mange blir rastløse og umotiverte i disse karantenetider. Det er viktig å kjenne på at dette er normale følelser, og prøve å lage nye rutiner i hverdagen, mener psykologene.

–⁠ Det å sitte og holde pusten, mens man venter på de neste nyhetsoppdateringene kan skape uro. Prøv å begrense hvor ofte du sjekker etter informasjon og stol på at du får med deg det viktige som skjer.

Psykologspesialist og leder for SiO Psykisk Helse, Anne Karin Mullally, mener det er viktig i en tid med mye usikkerhet å finne en balanse og struktur i hverdagen.

Én av konsekvensene som har fulgt koronaviruset er at veldig mange studenter nå sitter mer eller mindre isolert i hyblene og kollektivene sine. For å minimere spredning og smitterisiko anbefaler Verdens helseorganisasjon at alle som kan holder seg hjemme så mye som mulig, men dette kommer ikke uten egne konsekvenser.

Skoler, universiteter og treningssenter er stengt, mange er permittert fra jobbene sine, og vi anbefales å holde sosialisering til et minimum. Mullally mener at dette kan oppleves som vanskelig for mange, og vektlegger hvor viktig det er å lage seg nye rutiner når den hverdagen man er vant til er satt på vent.

–⁠ Det er de faste holdepunktene i hverdagen som skaper ro og trygghet hos oss, sier Mullally, og oppfordrer derfor alle studenter til å lage seg egne rutiner og sette seg mål for dagen.

–⁠ For de aller fleste av oss tror jeg det vil hjelpe på å strukturere både hodet og kroppen.

Hold kontakten:Psykologspesialist og leder for SiO Psykisk Helse, Anne Karin Mullally, oppfordrer studenter til å holde kontakt med venner, studiekamerater og familie, gjerne gjennom facetime.
Hold kontakten: Psykologspesialist og leder for SiO Psykisk Helse, Anne Karin Mullally, oppfordrer studenter til å holde kontakt med venner, studiekamerater og familie, gjerne gjennom facetime.Arkivfoto: Henrik Follesø Egeland

–⁠ Sett lave, realistiske mål

Psykolog Peder Kjøs synes selv det er vanskelig å finne motivasjon til å være strukturert i denne nye hverdagen og forstår at det kan oppleves spesielt utfordrende for studenter, som fortsatt er i en fase av livet hvor de lærer å strukturere egne liv.

–⁠ Jeg synes det å holde fokuset på noe annet enn nyheter er kjempevanskelig selv, men mitt tips er å heller sette seg lave, realistiske mål enn å fortvile over høye mål man ikke når. Skru av nettet, bruk stoppeklokke og bestem deg for at du skal lese i tjue minutter, så tar du en pause, sier Kjøs til Universitas og legger til:

–⁠ Den rødvinskartongen er kanskje ikke en god idé. Prøv å unngå å tenke at hver dag plutselig er helg, og hold ting så normalt som mulig. Vær gjerne enda mer strukturert nå enn ellers.

Kjøs oppfordrer dessuten til å lære av folk som har vært i ekstreme situasjoner før, ved å se tilbake på historien:

–⁠ Se på Nelson Mandela for eksempel, hvordan klarte han 27 år i en fengselscelle? Han holdt klærne sine i orden og cella si ryddig. I isolasjon har du kanskje ingen å holde dette i orden for, men du må gjøre det for din egen del.

Studenter er bekymret over egen økonomi som følge av koronaviruset: –⁠ Mange som har blitt permitterte sliter nok nå

Fokus på facetime

På nettsiden til SiO Helses kanal «Studenter Spør» er det publisert en liste med tips til ting å gjøre i karantene-hverdagen. Utover å legge konkrete, realistiske planer for dagene, foreslås det blant annet å øve seg på mindfulness og finne trygge måter å holde seg i aktivitet på. Det kan være yoga på stuegulvet eller en joggetur i nærliggende natur. Trening og mindfulness er god oppmerksomhetstrening, og er dermed bra både for uro og for studiene dine.

Å holde seg oppdatert på menneskene rundt seg heller enn den siste nyhetsoppdateringen, er også noe både Kjøs og Mullally mener er viktig. Vi er inne i en periode hvor vi får mer tid med våre egne tanker, og mange vil oppleve dette som vanskelig. «Hold kontakt med venner, studiekamerater og familie, gjerne med video» er et av tipsene fra SiO Helse, men ikke alle føler at de har noen å facetime med. For disse tilbyr SiO Helse video- og telefonsamtaler med rådgivere og behandlere.

–⁠ Dette er et åpent tilbud og du må ikke gjennom noen vurdering. Du ringer inn og sier at du vil snakke med en rådgiver eller psykolog om din engstelse, så setter vi deg i kontakt med den som er tilgjengelig, sier Mullally, og legger til at flere studenter allerede har benyttet seg av tilbudet selv om det er helt nytt.

Fikk du med deg denne? Rødt krever at studenter får rett til dagpenger umiddelbart

Ikke alene

Mullally tror at mange kan føle på både isolasjon og ensomhet de neste dagene og ukene. Noe hun mener kan hjelpe er å huske at en ikke er alene om slike følelser, men at det er normalt under disse omstendighetene.

– Å kjenne på den aleneheten når man ikke får være ute blant folk, det er helt normalt.

Hun minner også om at det å sjekke inn med de rundt seg ikke trenger å bety familie eller nære venner.

–⁠ Det kan også være studiekamerater eller kollegaer, og det trenger ikke alltid å handle om den intime samtalen. Det kan handle om noe man har til felles i en annen setting, alt som gir en følelse av tilhørighet.

Les også: Regjeringen endrer reglene for praksis i høyere utdanning