JAZZ TIL FOLKET: Studentene i Tevje Trio øver før Serendipfestivalen, i år ønsker de å tiltrekke studenter fra hele Oslo til festivalen.
JAZZ TIL FOLKET: Studentene i Tevje Trio øver før Serendipfestivalen, i år ønsker de å tiltrekke studenter fra hele Oslo til festivalen.

Tar jazzen til student­massen

Håkon og Martin er studenter med en litt annerledes semesteroppgave: De skal arrangere «Oslos hippeste festival».

Universitas møter arrangørene bak «Oslos hippeste festival» en frisk januardag. Nei, dette er ikke guttene bak Øya. Nei, ikke Bylarm heller! Disse studentene kan ikke skryte på seg Solange eller Isah, men de kan vise til noe litt kulere enn en bacheloroppgave med stikkord som Knausgård, virkelighetsroman og etikk. Håkon Huldt-Nystrøm (20) og Martin Haukedal (23) er nemlig to av arrangørene bak årets Serendipfestival, en studentdrevet jazzfestival.

De går andre året på jazzlinjen på Norges musikkhøgskole (NMH), har tretti plakater i hånd og et mål for øyet: å skape blest omkring årets festival. Det må til når man planlegger en festival som vanligvis kun tiltrekker seg jazzstudenter fra samme skole. I år vil de bringe jazzen til studentmassen:

–⁠ Vi har lyst til å gå bort fra bruken av ordet «jazzfestival», og heller omtale det som en studentfestival i regi av jazz, sier Haukedal.

Vi ble jazzmusikere fordi vi er opptatt av å skape musikk i øyeblikket

Martin Haukedal, student og festivalarrangør

Ikke bare jazz

Første stopp på promoteringsferden er en kafé på Majorstuen. En bomtur. Vi blir raskt henvist bort, med beskjed om at det ikke er lov til å henge opp plakater der. Men Haukedal og Huldt-Nystrøm har en nøye uttenkt plan, og mens vi beveger oss mot trikkeholdeplassen som skal føre oss til neste destinasjon, forteller Haukedal at det finnes særlig én misforståelse om jazz.

–⁠ Du kan ikke bare spille jazz, du gjør en kombinasjon av forskjellige ting. Hvis du har hørt på rock, tar du inspirasjon fra det. Alt du hører på, blir en referanse innenfor jazzen. Mange av oss hører på jazz som har innslag av andre sjangere, og bruker det i vår egen musikk, forteller Haukedal.

Huldt-Nystrøm spiller kontrabass, og kommer rett fra band-øvelse. Bandet hans, Tevje Trio, er ett av mange som skal spille under årets festival.

–⁠ Det er veldig individuelt hvordan artistene jobber opp mot festivalen. Mitt band har hatt syv øvelser etter jul, sier Haukedal. Selv er han gitarist og skal opptre med bandet Ako Ako.

Anette er fulltidsstudent, Andreas er jurist. Sammen driver de et fristed for 56 dyr: Kompromissløst bondeliv

UTTRYKK: Håkon Huldt-Nystrøm går jazzlinjen ved Norges musikkhøgskole, mye fordi han vil skape musikk i øyeblikket.
UTTRYKK: Håkon Huldt-Nystrøm går jazzlinjen ved Norges musikkhøgskole, mye fordi han vil skape musikk i øyeblikket.

Musikk i øyeblikket

Serendip-arrangørene forteller at utbyttet fra studiet strekker seg lenger enn det rent faglige.

–⁠ Jeg overhørte en lærer en gang si at «det å studere musikk egentlig bare er et skalkeskjul for å møte andre musikere», sier Haukedal.

Han forteller videre at å komme seg inn i riktig miljø er en viktig del av studiet.

–⁠ Du har tilgang på veldig spisset kompetanse. Vi har de fremste musikerne i landet til vår disposisjon, og får lokaler å øve i, sier han.

–⁠ Og vi blir jo definitivt flinkere musikere, legger Haukedal til.

Jeg føler ikke noe behov for å bli popstjerne

Håkon Huldt-Nystrøm, student og festivalarrangør

–⁠ Hva er målet etter studiet?

–⁠ Målet er å kunne leve som utøvende musiker, men det er vanlig å kombinere det med noe annet, sier Huldt-Nystrøm.

–⁠ Undervisning er vanlig, forteller Haukedal.

NMH-studentene mener også at skolen gir dem viktig kunnskap de kan ta med videre utenom det musikalske.

– Å arrangere en festival, slik vi gjør med Serendip, er også nyttig erfaring for en musiker, sier Haukedal.

–⁠ Vi får innsikt i hvordan sånne oppsett fungerer, utdyper Huldt-Nystrøm.

Selv om studiet til Haukedal og Huldt-Nystrøm er sterkt knyttet til jazz, mener de det er mer som går inn i det.

–⁠ Studiet kalles populært for «jazzlinja», men det er mye utøvende improvisasjon. Vi ble jazzmusikere fordi vi er opptatt av å skape musikk i øyeblikket, sier Haukedal.

Huldt-Nystrøm forteller at mange av deres studievenner spilte i band allerede før de begynte på høyskolen.

–⁠ Det er et ganske høyt nivå på NMH. Det er få som kommer inn uten å være aktiv musiker, sier Huldt-Nystrøm.

STUDENTFESTIVAL: Håkon Huldt-Nystrøm forteller
at den studentarrangerte festivalen, tar imot søknader fra alle, ikke bare fra studenter.
STUDENTFESTIVAL: Håkon Huldt-Nystrøm forteller at den studentarrangerte festivalen, tar imot søknader fra alle, ikke bare fra studenter.

Etablerte musikere

Etter en kort trikketur er vi på Tullinløkka. Neste stopp er NLA Høgskolen (Norsk Lærerakademi) i Staffeldtsgate, hvor vi blir sluppet inn av en gammel venn av Haukedal. Med lyden av pianoøvelser i naborommet spekulerer Huldt-Nystrøm og Haukedal i hva som er den beste plassen for plakatene.

Haukedal nynner i takt med bakgrunnsmelodien mens han og Huldt-Nystrøm henger opp en rosa plakat på en vegg ved inngangen.

–⁠ Nei, ikke så skjevt. Eller kanskje det er litt kult at den står skjevt? spør Haukedal.

Haukedal forteller at alle som spiller utøvende musikk på andre studieår på NMH, er nødt til å arrangere en musikkfestival.

– Å arrangere Serendip er et fag, men vi blir ikke vurdert. Vi har arbeidskrav. Alle som går andre året på jazzlinja, arrangerer Serendip, vi er rundt 16 stykker, forteller han.

Under festivalen skal musikere av varierende popularitet og forskjellige sjangre opptre.

–⁠ Tevje Trio har grunnlag i eldre type jazzjazz, som de fleste ser på som gammelt, men vi spiller med våre mye yngre sinn, forklarer Huldt-Nystrøm.

Ako Ako, som Haukedal spiller i, lener seg på å finne opp melodi på stående fot.

–⁠ Vokalisten vår skriver sangene, så improviserer vi ut fra det hun har skrevet.

Blant Serendips tidligere opptredener finner man mange kjente navn innenfor det norske jazzmiljøet som Wako, Mall Girl, Bendik Baksaas og Mathias Eick. I år skal også flere kjente figurer innenfor jazzmiljøet spille.

–⁠ Vi har vanligvis en del etablerte musikere som er med på å spille under festivalen. I år har vi blant annet med oss bassist Ellen Brekken.

GAMMEL JAZZ, UNGT SINN: Tevje Martin Fjugstad Flaate spiller gitar i Tevje Trio, sammen med Jomar Jeppsson Søvik på trommer og HåkonHuldt-Nystrøm på bass.
GAMMEL JAZZ, UNGT SINN: Tevje Martin Fjugstad Flaate spiller gitar i Tevje Trio, sammen med Jomar Jeppsson Søvik på trommer og HåkonHuldt-Nystrøm på bass.

Les også: Disse studentene bruker fritiden på å redde verden

Tidlig søknadsprosess

For å kunne opptre på Serendip må en artist eller et band sende inn en søknad før jul.

–⁠ Ikke alle som spiller på festivalen, er studenter, vi tar inn søknader fra alle, opplyser Haukedal.

Haukedal og Huldt-Nystrøm forklarer at de får mye frihet i utformingen av festivalen, og at de prøver å samle inn søknader så tidlig som mulig for å starte promoteringen i god tid i forveien.

–⁠ Profilen til festivalen er det vi som bestemmer. Om det skal være studentband eller om vi bare har et par flotte konserter med store navn, sier Huldt-Nystrøm.

Guttene tok opp interessen for jazz i begynnelsen av tenårene, og begynte å spille i band tidlig.

–⁠ Jeg spilte i mitt første band da jeg var tolv. Men det var punk, forteller Haukedal.

Målet er å kunne leve som utøvende musiker

Håkon Huldt-Nystrøm, student og festivalarrangør

–⁠ Har dere noen musikalske forbilder?

Studentene tenker lenge, men kommer frem til at én artist skiller seg ut.

–⁠ Black Sabbath. Og Miles Davis er jo en klassiker. Han var vel den første jazzen jeg begynte å høre på, sier Haukedal.

–⁠ Miles Davis er bra, sier Huldt-Nystrøm bifallende.

En uttrykksform

–⁠ Hva er jazz for dere?

– Å kunne bringe med seg mange referanser inn i en musikalsk sammenheng, sier Haukedal.

–⁠ All musikk er en måte å uttrykke seg på, og for meg er jazz den beste måten å gjøre det på, sier Huldt-Nystrøm.

For Huldt-Nystrøm er ikke drømmen å bli kjent. Å få berømmelse innenfor et bestemt miljø verdsettes høyere.

–⁠ Det hadde vært gøy, men det beste er å bli kjent innenfor jazzmiljøet. Jeg føler ikke noe behov for å bli popstjerne, sier Huldt-Nystrøm.

–⁠ Så ingen planer om VG-lista?

–⁠ Nei, jeg tror ikke det. Det er ikke et ønske akkurat nå.

Har du fått med deg denne? Jørgen og Syver bor i båt – året rundt