Kritikk: Across the Pond har fått ramsalt kritikk fra flere studenter som har brukt agenten, på sine Facebook-sider.
Kritikk: Across the Pond har fått ramsalt kritikk fra flere studenter som har brukt agenten, på sine Facebook-sider.

Klagestorm mot utveks­lings­agent

«Misvisende informasjon», «Livet mitt har blitt stress» og «Kan ikke stoles på», er blant tilbakemeldingene som hagler inn til den anerkjente studieagenten Across the Pond.

Siden 2004 har studieagenten Across the Pond (AtP) veiledet norske studenter som søker studier i Storbritannia. De har gjennom 15 år i bransjen kunne smykke seg med kun gode tilbakemeldinger på sosiale medier. Inntil mars dette året.

«HOLD DERE UNNA ACROSS THE POND! Jeg kan på ingen måte anbefale Across the Pond. De har benyttet seg av ekstrem misvisende markedsføring, vist uprofesjonalitet gjentatte ganger over mail - og lagd et helvete for en rekke studenter her i London», heter det i en av tolv knusende advarsler publisert av studenter mellom 19. og 24. mars på AtPs Facebook-side.

Les også: ELTE-studentene tapte mot den norske stat.

Sterke anklager

De tolv anklager blant annet AtP for å ha «sørget for at jeg har mistet mye tid og penger ved å begynne på et studie som aldri fantes», at de «gir ut misvisende informasjon» og ikke er «til å stole på».

–⁠ Vi forstår godt at disse studentene mener at det er informasjonen fra oss som er feilaktig ettersom de naturlig nok ikke kjenner kommunikasjonsdynamikken som foregår mellom universitetene og oss. Derfor opplever vi det som naturlig at de tar ut frustrasjonen på oss i en forvirrende situasjon, skriver daglig leder i AtP, Anja Thoreløkken. Hun ønsker kun å svare på kritikken per e-post.

Universitas har forsøkt å komme i kontakt med alle klagerne, men har kun vært i kontakt med seks av dem. Ingen av dem ønsker å kommentere eller forklare kritikken på nåværende tidspunkt. En av dem utelater ikke at de vil ta til mediene i fremtiden.

Les også: Full vegetar-splid i Velferdstinget.

Endret studiet

Thoreløkken, derimot, opplyser at de tolv klagerne alle begynte på et nytt studieløp i fjor høst. De begynte ved University of Roehampton i London.

–⁠ Omtrent et halvt år etter at de startet gjorde universitetet noen oppdateringer som inntrer rundt tre år etter studiestart. Disse oppdateringene er ment til det beste for studentene, og øke sjansene for at de lykkes med gjennomføringen av studieforløpet og videre karriere, skriver hun uten referanse til hva innholdet i oppdateringene er.

Hun mener at AtP ikke har noe de skulle ha sagt i denne saken.

–⁠ Across the Pond har dessverre ingen innflytelse på innhold eller struktur i studieforløpene som tilbys ved britiske universiteter.

–⁠ Ingen ønsker disse studentene noe annet enn det beste, og universitetet har lovet å følge opp hver enkelt student gjennom hele studieforløpet for å hjelpe dem med å lykkes på universitetet. Vi stoler derfor på at disse studentene får all den oppfølgingen de har behov for og måtte ønske.

I et informasjonshefte fra studieagenten heter det at AtP «jobber svært tett med våre partneruniversiteter og kjenner studieretningene, inntakskravene og mulighetene de tilbyr veldig godt. Vi tør derfor påstå at sjansene for å komme inn på det studiet du ønsker er større når du søker gjennom oss.» Samtidig skriver en av kritikerne at vedkommende «Anbefaler å holde seg langt unna ATPs rådgivning og «hjelp». Søk heller direkte gjennom universitetene og få den riktige informasjonen».

Les også: Syke­plei­e­stu­denter fortviler over prak­sis­ord­ning: –⁠ Man kan oppleve å føle seg utnyttet.

Regnet feil karakterer

Dette kjenner Thomas Sierk Rian (34) seg igjen i. Han ønsket å reise til Skottland for å studere enten biologi, økologi eller animasjon ved University of Edinburgh og University of Stirling. Han hadde tenkt å flytte ned med samboeren sin. I februar tok han kontakt med AtP for veiledning.

–⁠ Jeg har selv jobbet som internasjonal kundebehandler på flere språk, og jeg reagerte på hvor lite seriøs min saksbehandler var, sier Rian.

Universitas har fått tilsendt mail-korrespondansen mellom ham og veilederen. De skrev frem og tilbake helt til slutten av juni.

–⁠ Etter å ha startet tidlig på året regnet jeg med at alt skulle være i boks til søknadsfristen, sier Rian. Søknadsfristen for de aktuelle studiene i England var 30. juni.

Han mener han fikk for dårlig oppfølging.

–⁠ Jeg etterspurte en del informasjon om vitnemål og intaktskrav for mine studievalg, men fikk lite eller usikker informasjon til tilbake.

Det fremkommer også av mailene at Rians veileder to ganger feilberegnet karaktersnittet hans.

–⁠ Jeg måtte hele tiden passe på og følge opp saker, sier han.

Veilederen ga videre råd om universiteter han mente Rian ville ha mulighet til å komme inn på. Etter lang korrespondanse fikk han sendt en søknad til de aktuelle.

–⁠ Han etterspurte mitt vitnemål oversatt til engelsk etter at søknaden var sendt inn.

Rian fikk blankt avslag på alle søknadene han hadde sendt inn. Han vet ikke hvorfor dette skjedde.

–⁠ De ble ikke engang vurdert. Jeg skulle i utgangspunktet ettersende portefølje med illustrasjoner til søknaden til animasjon. Men jeg fikk ikke engang gjort dette før avslaget kom, så noe sier meg at noe gikk galt, sier Rian.

Rians veileder ble like overrasket over avslaget.

Ble boende

–⁠ For meg så var AtP bare bortkastet tid og håp, sier Rian.

Plan B ble for ham og samboeren å bli boende i Berlin et år til mens han planlegger neste forsøk på å realisere Skottland-drømmen.

–⁠ Når jeg nå har tatt direkte kontakt med universitetene i ettertid, for neste års inntak, så erfarer jeg at man trenger overhodet ikke AtP sin hjelp. Universitetene er veldig behjelpelig med hvor du skal bo, og hvordan du skal søke som internasjonal student for å komme inn, sier han.

Han skrev selv en negativ tilbakemelding på AtPs Facebook-side i juli, men er ikke tilknyttet noen av de andre klagerne. Her stiller han spørsmål ved veilederens motivasjoner.

«(...)når jeg leser all negativ omtale her, så må jeg si meg enig i at det beste er nok å søke direkte til universitetene. Min kundebehandler var kun ute etter bonus/profitt.», skriver han.

–⁠ Opp til studenten

Universitas har sendt Rians kritikk til kundeveilederen. Han ønsker ikke å kommentere saken personlig, men har gitt Thoreløkken tillatelse til å uttale seg på hans vegne.

Thoreløkken ønsker ikke å komme med konkret informasjon om Rians sak, men har skrevet et generelt svar om AtPs rolle. Her opplyser hun at AtPs veiledere er fast ansatte, og ikke får ulik basert på hvilke universitet studenter velger.

–⁠ Når vi ansetter veiledere er vi ikke på jakt etter salgspersoner, men veiledere som viser omsorg for studentene og ønsker å hjelpe dem, skriver hun.

Hun skriver videre at AtP aldri sender inn søknad før en veileder har fått nok informasjon fra en student.

–⁠ Hvor raskt en søknad blir innsendt beror på hvor lang tid det går før vi har mottatt alt av dokumentasjon, og denne er dobbeltsjekket av studenten, skriver hun.

–⁠ Vi anbefaler å søke før jul dersom man vil være tidlig ute og ha størst mulig sjanse for å komme inn på bestemte studier og universiteter. Man kan søke helt frem til studiestart, men jo lenger man venter, jo færre studieplasser er ledige og studiene kan bli fulle over natten uten forvarsel.

Hun poengterer at karakterer spiller inn på hvorvidt man får studieplass, men også når på året man søker, om man har relevant erfaring og om man har anbefalingsbrev fra en lærer.

–⁠ Det er viktig at man gjennom søknaden klarer å kommunisere lidenskap, motivasjon og kunnskap rundt det studiet man skal søke, og vi anbefaler derfor ikke å søke studier som er veldig ulike da dette blir vanskeligere å få frem.

–⁠ Selv om vi kommer med råd til steder de bør vurdere å søke basert på vår kunnskap og erfaring, så er det opp til studentene selv å bestemme om de ønsker å høre på disse rådene og avgjøre hvor de søker, skriver Thoreløkken.