Opphørssalg: Anne Borge må gi seg etter 25 år som fagbokhandler.
Opphørssalg: Anne Borge må gi seg etter 25 år som fagbokhandler.

Bokstua legges ned: –⁠ De sa at de ikke fikk handle her lenger

Anne Borge drev fagbokhandel i 20 år før salget plutselig stupte. –⁠ Ingen grunn til å bruke tid og energi på et prosjekt som er umulig å snu.

I en tidligere versjon av denne saken sto det at Oslomet hadde en rammeavtale med Akademika fra fra 2007 til 2017. Dette er feil. Avtalen varte frem til 2011.

Bokstua skulle være sentrum for den fine samtalen. Hyllene skulle være fylt til randen med barnehagelærerpensum, barnelitteratur og en mengde porselensfigurer, og i kroken innerst i butikken, ved de gamle kinosetene, skulle studentene få sitte og boltre seg i inspirasjon.

–⁠ Dette er et faglig unikt sted å være når man er student, og etterpå. Det er mye inspirasjon å finne, sier Anne Borge.

Hun er utdannet barnehagelærer, og har drevet fagbokhandel for pensumlitteratur innen barnehagepedagogikk siden 1984. Hun startet opp på Manglerud da barnehagelærerutdanningen lå der, og flyttet etter da den tok plass i høgskolens lokaler i Pilestredet. Siden 1994 har hun holdt til på Sofies plass under navnet Bokstua. Intensjonen var å være tett på studentene. Det var hun også, i hele tjue år.

–⁠ Jeg har brukt tid av sommerferien på å lese og bli kjent med pensum for å kunne tilby den beste veiledningen. Det er faget jeg brenner for - barnehagen og barna.

Hun opplevde at hun hadde god kontakt med lærere, studenter og fagmiljøet, og forteller om et høyt verdsatt samlingspunkt. Alt dette har gjort at Borge har elsket hverdagen i Bokstua. Men i stedet for å fylle hyllene, bruker hun nå dagene på å selge unna bøkene på opphørssalg.

Les også: SiO Mat og Drikke kutter i matsvinn – men studentene kaster mest.

Plutselig fall

Butikken hadde blomstret i 13 år da Borg i 2007 begynte å se endringer. Mengden besøkende i lærerstaben falt akutt. Det som hadde vært en yrende plass med lojale kunder, ble stillere og stillere, og omsetningen sank.

–⁠ Jeg tenkte at det skyldtes netthandelen, forteller hun. Men hun ante at det fantes andre grunner fallet. Flere av lærerne som før hadde brukt Bokstua aktivt, kom ikke lenger innom. De som fortsatt tok turen, holdt kortene tett til brystet.

–⁠ De hadde tårer i øynene da de sa at de ikke fikk handle her lenger.

–⁠ Fortalte de hvem som hadde sagt det?

–⁠ Nei, de sa bare at det var regler, som om de hadde fått munnkurv. Jeg visste ingenting om hvorfor.

Les også: Bruker felles­un­der­vis­ning på odon­to­logi­stu­diene som en «snarvei» til medi­sin­stu­dier.

Bekymringsbrev

Universitas har fått tilsendt et dokument sendt fra ledelsen til de ansatte ved Oslomet september 2007: «HiO (har) inngått innkjøpsavtaler for bøker med Akademika og Penelope. Dette innebærer at medarbeidere ved HiO ikke har anledning til å foreta kjøp av bøker andre steder. (...) Ordningen innebærer at avdelingen ikke vil betale fakturaer på bøker fra andre bokhandler eller refundere utleggsfakturaer for bøker kjøpt i andre bokhandler o.l. etter 26.11.07.»

Margareth Sandvik, professor i norsk ved lærerutdanningen ved Oslomet, beskriver avtalen som «temmelig nådeløs» overfor Universitas når det gjaldt refundering av kjøp gjort hos andre enn Penelope.

–⁠ De sa bare at det var regler, som om de hadde fått munnkurv.

Anne Borge, barnehagelærer og daglig leder i Bokstua

Dokumenter Universitas har fått tilsendt viser at en ansatt ved fakultetet allerede året etter, i 2008, skrev brev til den faglige ledelsen ved fakultetet der han uttrykte bekymring for Bokstuas fremtid dersom avtalen fikk stå. Han ba ledelsen forsøke å finne en løsning, slik at de igjen kunne handle på Bokstua.

På anbud

Eli Gerhardsen, kjedeleder for Akademika, skriver følgende om innkjøpsavtalen i en mail til Universitas: «Det stemmer at HiOA og Akademika (den gang eid av studentsamskipnaden i Oslo) i 2007 inngikk en innkjøpsavtale etter en offentlig anbudsprosess. De fleste utdanningsinstitusjoner har innkjøp av sånn størrelse at man i henhold til Lov om offentlige anskaffelser må kjøre full anbudsprosess.

Dette gikk den gang for 12 år siden like mye ut over Penelope (eid av Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus) som Bokstua. Men kritikk mot innkjøpsregelverk må rettes mot politikerne, ikke Akademika.» Hun understreker også at det i 2017 var en ny anbudsprosess, som Akademika tapte.

Line Haugen, økonomidirektør ved Oslomet, skriver i en mail til Universitas at ansatte på Oslomet, etter 2011, får refundert bøker uavhengig av hvor de kjøper dem.

Les også: –⁠ Det er ingen tvil om at vi ønsker å fortsette satsingen på Honours-programmet.

Sponsede faddergrupper

Bokstuas omsetning fortsatte å synke, uten at Borge visste hvorfor kundene forsvant. Og ennå gjensto flere fall for butikken. Et år ved studiestart, det som vanligvis var høysesong for Bokstua, ble hun oppmerksom på faddergrupper i gule t-skjorter som, i stedet for å komme innom, gikk rett forbi.

–⁠ Faddergruppene har alltid besøkt oss. Men den høsten sto de bare utenfor og pekte på butikken, uten å komme inn. Hvordan skal jeg bli kjent med dem da?

Universitas har tidligere i høst omtalt avtalen mellom fadderstyrene på Oslomet og Akademika, der står det at fadderne skal ha t-skjorter med Akademikas logo på, og at de ikke skal oppfordre de nye studentene til bruktbokkjøp under fadderperioden. De skulle heller ikke profilere andre bokhandlere i samme periode.

Det var ikke før en student kom innom butikken med en utgave av Universitas, at Borge klarte å sette fallet i en sammenheng.

–⁠ Det var sjokkerende lesing. Da forsto jeg mer av hvorfor omsetningen hadde sunket.

Etablert praksis

Gerhardsen skriver videre i mailen til Universitas: «Praksisen med sponsing av faddergrupper ble etablert ca 2003 mellom studentgrupper og da studentsamskipnadseide Penelope, som var bokhandelen på HiOA frem til 2010, da den fusjonerte med Akademika. Forlagshuset Vigmostad & Bjørke overtok Akademika først i 2014. Bakgrunnen for de ulike fusjonene og oppkjøpene var dårlig lønnsomhet i studentbokhandlene og for så vidt i bokhandel generelt. Tidlig på 2000-tallet sto det Penelope på faddernes t-skjorter. Etter fusjonen i 2010 ble fadderavtalene videreført, men da med Akademikalogo på skjortene.»

Bokpakker og veiledning

I tillegg til avtalene, var det ytterligere en ting som gjorde det vanskelig å drive fagbokhandel, ifølge Borge. Da Vigmostad & Bjørke overtok driften av butikkene på campus i 2014, introduserte de konseptet «bokpakker», der utvalgte pensumbøker for semesteret blir solgt samlet. Pakkene er basert på pensumlistene til hvert av studiene.

Gerhardsen skriver: «I Akademika har vi kompetente medarbeidere med relevant utdanning og erfaring, vi har også barnehagelærere ansatt hos oss. Våre fagansvarlige arbeider sammen på tvers av utdanningsinstitusjonene i Norge.»

Men Borge er skeptisk til både konseptet og utvalget i flere av pakkene.

–⁠ Studenter bør tilegne seg fagene gradvis, og bli bevisst på hvilke bøker de vil kjøpe.

Hun forteller at det hender at pensumbøkene overlapper hverandre, og at dette var noe hun forsøkt å kjenne til i sin veiledning. En veiledning som kom spesielt godt med når våren nærmet seg.

–⁠ I perioden med bachelorskriving, kommer dette stedet til sin rett. Da må studentene finne pensum som ikke er obligatorisk.

Borge har lagt stor vekt på å kunne gi gode råd, men de senere årene opplevde hun mindre hyggelige trender.

–⁠ De kom innom, fikk veiledning, tok bilde av pensum og gikk.

Umulig konkurranse

Bokstua stenger dørene for godt 20. desember. Valget om å legge ned var tungt, men det var ikke lenger mulig å holde butikken i gang, forteller Borge.

–⁠ Jeg ser ingen grunn til å bruke mer tid og energi på et prosjekt som er umulig å snu. Jeg får ikke lønn for arbeidet.

Gerhardsen ved Akademika skriver følgende om nedleggelsen: «Det er synd at barnehagelærerfaget mister en ildsjel og at en nisjebokhandel forsvinner. Vi synes det er synd hver gang en bokhandel legges ned, enten vi må legge ned en av våre egne, eller det er andre som må legge ned.»

Til tross for tøffe tak, sitter Borge igjen med gode minner etter alle årene i Bokstua.

–⁠ Jeg er takknemlig for å ha hatt en fantastisk arbeidsplass. Det er vanskelig å være liten, men det har vært verdt det.

–⁠ Hva gjør du etter 20. desember?

–⁠ Jeg vet ikke. Skal jeg gjøre noe, skal jeg bli barnehagelærer. Men først må jeg roe meg ned litt.