Skjønnskrift: -- Dette er ikke bare uproblematisk, det er særdeles provoserende, skriver Norum om sin kommende hånskrevne eksamen.
Skjønnskrift: – Dette er ikke bare uproblematisk, det er særdeles provoserende, skriver Norum om sin kommende hånskrevne eksamen.Foto: Privat

Må skrive eksamen for hånd: –⁠ Dette finner jeg både latterlig og tragisk

–⁠ Hvordan har ikke en institusjon som så gjennomgående er basert på studentenes digitale forståelse, klart å utvikle eksamensprosessen et steg videre fra penn og papir? spør innleggsforfatteren.

I 2011, da jeg gikk i 8. klasse, gjennomførte jeg min første heldagsprøve for hånd. Besvarelser levert med krøkkete håndskrift, blanko og utflytende kulepenn ble tolket etter beste evne av mysende lærere, som rettet de håndskrevne prøvene ved siden av sine personlige datamaskiner, der de hadde alt av sitt eget faglige stoff tilgjengelig digitalt. Ironien var enkel å få øye på.

Det ble med denne ene heldagsprøven for hånd. Mine resterende eksamener, fra andre halvdel av 8. klasse på ungdomsskolen til avsluttende eksamen i 3. klasse på videregående var alle digitale. Min første heldagsprøve for hånd, skulle altså også bli min siste. Trodde jeg.

Student­un­der­sø­kelsen: 1 av 6 har jukset på eksamen

Våren 2019 gjennomføres eksamen i faget for nyere historie, HIS1300MET, for hånd. Med blekk, papir, kladd, gjennomslagsark, blanko og utflytende kulepenn. På den gamlemåten, som selv ungdomsskoler i 2011 anså som utdatert og ineffektiv, ved en nasjonal institusjon for kunnskap, der digitale innleveringssystemer allerede finnes tilgjengelig. Dette er ikke bare uproblematisk, det er særdeles provoserende.

20 centimeter fra innføringsarkene mine vil det befinne seg et tastatur og en PC som jeg ikke får bruke

Studiehverdagen er gjennomdigitalisert. Hver morgen møter studenter opp ved et universitet med digital lås på døra, setter seg i et klasserom eller en forelesningssal med elektronisk manøvrerbare persienner og automatiske dører, og deltar i en undervisning med digitale presentasjoner projisert fra høyteknologiske fremvisere i taket. Foreleseren spiller forelesningen inn på podkast, som senere publiseres på nett, og hun inkluderer gjerne studentene i forelesningsstoffet med interaktive programmer som Menti og Kahoot. Langt på vei hver eneste foreleser jeg har opplevd så langt på UiO har vist til stoff befinner seg på nett, publisert oppdateringer og kunngjøringer på Canvas, eller henvist til informasjon på studentweb.

Hvordan har ikke en institusjon som så gjennomgående er basert på studentenes digitale forståelse, klart å utvikle eksamensprosessen et steg videre fra penn og papir?

Å jobbe faglig i digitale programmer er en fullstendig annen prosess enn å jobbe faglig for hånd. Eksamensavvikling via digitale systemer tillater studenten å bruke mest mulig av tilgjengelig tid på å skrive, fremfor å kladde og føre inn i innleveringspapirer. Dette gjør seg særlig gjeldende i fag som baserer seg på at studenten skal skrive en sammenhengende tekst over flere timer. En av de viktigste grunnene til at tilnærmet all faglitteratur i dag skrives digitalt, er jo nettopp at det er en prosess som tar vekk det forsinkende elementet med skjønnskrift. Den legger heller opp til at faglig kunnskap kan stå i fokus.

Radio­re­sep­sjo­nens eksa­menstips: –⁠ Skriv ned alt på den nakne kroppen din

Gjennom hele min studiespesialiserende skolegang har lærere fokusert på å forberede meg på digitale eksamener og gitt meg gjennomgående opplæring i bruk skriveprogrammer og digitale kilder. På universitetets nettsider ligger det detaljerte opplysninger om både QP og Inspera, de to digitale innleveringssystemene for eksamen. Spesifikasjoner og informasjon rundt håndskrevet eksamen nevnes ikke med et ord.

Den 16. mai 2019 skal jeg møte opp i Silurveien og gjennomføre eksamen for hånd for første gang siden jeg var 13 år gammel. 20 centimeter fra innføringsarkene mine vil det befinne seg et tastatur og en PC som jeg ikke får bruke, fordi UiO ikke vil gi meg muligheten til det.

Dette finner jeg både latterlig og tragisk.

Ville droppe ut, spøy før eksamen, brukte syv år på bachelor: Slik takler du eksa­mens­angsten