Dagens snakkis: Mathias Lohne (til venstre) og Stian Jessen sa at telefonnummer på betalingsterminal ble det store samtaleemnet rundt matbordet.
Dagens snakkis: Mathias Lohne (til venstre) og Stian Jessen sa at telefonnummer på betalingsterminal ble det store samtaleemnet rundt matbordet.

Studenter raser mot ny app

Tasting av telefonnummer på betalingsterminal og manglende funksjonalitet gjør at flere studenter irriterer seg når SiO går over til ny app.

Stipendiat ved UiO Stian Jessen spurte forrige torsdag følgende via Twitter:

Han og matematikkstudent Mathias Lohne er blant flere studenter som har reagert på dette.

Fikk du med deg denne? SiO-sheriffen av Nottingham.

Manglende informasjon

Hverken Jessen eller Lohne bruker appen «Mitt SiO» og synes det var rart at de måtte taste inn telefonnummer for å kjøpe mat i en av restaurantene i Frederikkebygningen ved Universitetet i Oslo (UiO).

–⁠ Det var altså på bankterminalen man ble bedt om å taste inn telefonnummer, og da tenker jeg med en gang det er noe seriøst, som en ny type reserveløsning, altså at noe har blitt feil med betalingen, forteller Jessen.

Lohne forklarer at han aldri har opplevd å måtte gjøre dette noe som helst sted for å få lov til å handle. Han forteller at han forsøkte å trykke «avbryt» den første gangen det skjedde, men at hele ordren da ble kansellert.

–⁠ Så vidt jeg kunne se var det ingen vei utenom, sier han.

Han forklarer at han i ettertid ikke har blitt spurt om å taste inn nummer på nytt, noe som vil si at hans nummer nå er lagret opp mot bankkortet hans.

–⁠ Så vidt jeg kjenner til personvern så skal man vel alltid godkjenne at noen lagrer informasjon om deg, før de faktisk lagrer informasjonen, tilføyer Jessen.

Det de begge reagerer på er mangelen på informasjon. De spør hvorfor SiO trenger å samle denne informasjonen, hva den skal brukes til, hvem de skal kontakte for å få fjernet den, og hvorfor de ikke får et valg.

SiO opplyser overfor Universitas at det er mulig å omgå inntasting av telefonnummer ved betaling. Les deres tilsvar på kritikken lenger nede i saken.

Les også: SiO-direktøren har doblet lønnen siden 2001 – tjener mer enn alle i regjeringen.

–⁠ Dårligere app

Også Mats Ryland, som studerer elektronikk og informatikk ved UiO, er frustrert. Han er heller ikke veldig imponert over den nye appen, men er imidlertid mer frustrert over funksjonaliteten.

–⁠ Den gamle appen brukte kun noen sekunder på å starte opp, så kunne jeg trykke på en knapp for å legge til penger på vaskekonto. Nå må jeg først logge inn, vente på at appen skal starte, deretter blir jeg sendt til nettsiden for å legge til penger, forteller han.

Han har over lengre tid brukt den gamle appen, som kun het «SiO», og var fornøyd med hvordan den fungert. Nå føler han at SiO har lagt til mye nytt som han ikke har bruk for, samtidig som han mener de har ødelagt mye av funksjonaliteten.

–⁠ Det er kult at de kan se treningsstatistikk, kult at de kan ha digital kaffekupong, men at dette skal gå utover den gamle funksjonaliteten synes jeg er irriterende, sier Ryland.

Han presiserer at han kommer til å bruke den nye appen så fort han føler at den fungerer like bra som den gamle.

Lurer du på hvilken lege du skal velge i Oslo? Universitas har tatt testen for deg.

Faresignaler

–⁠ Studentene burde fått klar informasjon om hva formålet med å lagre telefonnummer er, skriver Anders Ballangrud, kommunikasjonsrådgiver i Datatilsynet, i en e-post til Universitas.

Han mener det er vanskelig å si om det SiO nå gjør er problematisk eller ikke, uten å vite hva grunnen til å lagre telefonnummer er. Men hvis alle som handler i SiOs restauranter opplever at de må taste inn telefonnummer er avgjørelsen klar:

–⁠ Det virker noe uheldig. Vi i Datatilsynet stiller spørsmål ved formålet og nødvendigheten ved praksisen, sier Ballangrud.

Når man bruker den nye appen, ser det ut til å mangle tilfredsstillende informasjon om personvern. Dette peker Ballangrud på som et faresignal til hvilke apper man bør installere.

–⁠ Alle apper skal ha en personvernerklæring, og helst bør den kommuniseres godt til forbrukerne. Den skal blant annet inneholde hvilke opplysninger som samles inn, hva de brukes til, hvor lenge de blir lagret, og hvordan du kan gå frem for å få opplysningene rettet eller slettet, forteller han.

Les også: Alexandra var medlem i SiO, men fikk ikke tilgang til SiOs fastleger.

–⁠ Sunt å være skeptisk

–⁠ Dette er første versjon, og det er derfor ikke alt vi har fått med, og ikke alt som er perfekt. Vi håper likevel at mange vil ha glede av appen, skriver Gunn Kirsti Løkka, direktør for markedsføring til SiO Bolig.

Når det kommer til funksjonalitet, som ved bestilling av vasketid, sier hun at det er noe de vil få på plass om kort tid, og at dette er noe de har fått en del spørsmål om.

Løkka presiserer også at selv om man skriver inn telefonnummer og får SMS om å opprette bruker hos SiO, så aktiveres ikke brukeren uten samtykke.

–⁠ Hvis du har samtykket, kan du enkelt fjerne dette og slette all data innsamlet på Min side, forteller hun.

På spørsmål om hva de tenker om reaksjonene på bruk av telefonnummer, svarer Løkka følgende:

–⁠ Det er sunt å være litt skeptisk. Telefonnummer er ikke nødvendig for å benytte appen eller for å handle hos oss, kun om du vil ha digitale klippekort og kuponger. Det har vi fått spørsmål om, og det skal vi få tydeligere frem.