Fornærmende: Ebba Skarland har verken fått en unnskyldning eller forklaring på hvorfor SiO valgte å bortprioritere henvendelsen hennes.
Fornærmende: Ebba Skarland har verken fått en unnskyldning eller forklaring på hvorfor SiO valgte å bortprioritere henvendelsen hennes.

Ble frastjålet Mastercard: –⁠ SiO tar ikke ansvar

Ebba Skarland bestilte to kredittkort til hybelen sin på Bjølsen Studentby. Begge ble frastjålet. SiO mente likevel at sikkerheten deres var «tilfredsstillende ivaretatt».

–⁠ Responsen jeg fikk fra SiO etter at jeg meldte fra om tyveriene var absurd. Saken og kommunikasjonen har vært enormt provoserende, sier Ebba Skarland.

Tyveriene oppsto i to omganger i september. Hun bestilte først et kredittkort til adressen sin på Bjølsen Studentby. Etter sporadisk oppfølging på postmottaket, fant hun etter hvert ut at det var blitt stjålet fra postkassen hennes. Gjerningspersonene hadde ikke klart å misbruke det, men hun politianmeldte tilfellet.

I mellomtiden bestilte hun seg et nytt kredittkort fra banken – som igjen ble stjålet på lik måte. Men nå også tappet for 5.000 kroner.

–⁠ Nekter sikkerhetsbrudd

Etter flere vekslinger frem og tilbake med Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO) på e-post, føler Skarland seg oversett. Hun opplever at SiO nekter for sikkerhetsbrudd, og at de ikke vil gå videre med saken uten å ha med seg politiet.

–⁠ Det er latterlig at de tar så lite ansvar. Spesielt når de vet at slike tyverier fra postkassene har skjedd tidligere. Profilen til SiO lener seg tungt på studentenes beste, men da jeg konfronterte dem med dette, tok de bare avstand og nektet for at det hadde vært noe som helst brudd på sikkerheten deres, sier hun.

Responsen jeg fikk fra SiO etter at jeg meldte ifra om tyveriene var absurd

Ebba Skarland, student

Hun anmeldte tyveriet til politiet, men de valgte å henlegge saken på bakgrunn av «mangel på kapasitet til å følge opp». SiO ville da ikke involvere seg ytterligere i hendelsen.

–⁠ I e-postene insisterer SiO på at «sikkerhetsrutinene er tilfredsstillende ivaretatt», til tross for klare bevis for det motsatte. På Meny Bjølsen, stedet hvor vi i studentbyen henter ut pakkene våre, finnes det nemlig overvåkningsopptak av gjerningspersonene som står bak dette. Men disse opptakene får man ikke tilgang til uten politiet.

SiO økte leie med tre prosent: –⁠ Gir dårlig samsvar med reglene

–⁠ Bortforklarende

Skarland har reklamert til banken og vil få summen refundert, men dette vil ta lang tid. Hun er imidlertid mest fortvilet over bortforklaringene hun fikk fra SiO underveis i prosessen.

Hun føler ikke at det er trygt å bestille post hjem til studenthybelen sin lenger.

–⁠ Jeg har opplevd kommunikasjonen med dem som veldig tåkete og bortforklarende. Mitt alternativ er å bestille post hjem til venner på andre adresser i byen, eventuelt blir det å flytte selv, sier hun og legger til:

–⁠ Og det er jo meget drastisk.

I tillegg forteller hun at SiO skal ha brukt lang tid på å i det hele tatt svare henne.

–⁠ De har konsekvent brukt flere uker på å svare på henvendelsene mine via e-post. Og når jeg ringer, er det en eller annen stakkars kundebehandler som ikke aner hva han skal si på den andre siden. Det virker som at de nekter å ta noe som helst ansvar for hendelsen og innbruddet.

Les også: Juss­pro­fessor: –⁠ SiO bryter loven

Sendte felles varsel

Da hun først tok kontakt angående tyveriene skal SiO ha sagt ifra om at de ikke kom til å gjøre noe med situasjonen. De hadde gått over postrommet uten å finne noe som helst tegn på innbrudd.

Til tross for dette fikk hun, sammen med alle de andre beboerne i studentbyen, én måned senere tilsendt en felles e-post. Her ba SiO studentene om å være på vakt, ettersom flere tyverier hadde oppstått i etterkant av hendelsen.

–⁠ Dette opplevdes ganske fornærmende på et vis; det at jeg ikke ble trodd når jeg først meldte fra om lignende forhold måneden før. Plutselig fikk jeg en felles e-post fordi det åpenbart hadde skjedd noe mer som gjorde at de tok ting på alvor likevel.

Hun fikk verken en unnskyldning eller forklaring på hvorfor de ikke prioriterte hennes henvendelse.

Innbrudds­bølge i SiO-boliger: –⁠ Full­stendig ansvars­fra­skri­velse

SiO beklager

Fungerende direktør i SiO bolig, Gunn Kristi Løkka, forteller at de tar tyveriene svært alvorlig.

–⁠ Innbrudd i postkasser er et problem vi tidvis opplever, og det har dessverre vært flere tilfeller av dette på Bjølsen. Det er grunnen til at vi sendte ut informasjon til alle som bor der for å varsle dem, sier hun.

Videre fastslår Kristi Løkka at de politianmeldte saken til Skarland.

–⁠ Skarland følte seg oversett og ikke trodd på grunn av «dårlig kommunikasjon», samt benektelse av sikkerhetsbrudd fra deres side. Hva tenker du om dette?

–⁠ Jeg skjønner veldig godt at studenten er lei seg og frustrert etter innbruddet i postkassen hennes. Jeg vil gjerne beklage til henne at vi ikke klarte å formidle dette godt nok.

Fremover vil de se på flere mulige tiltak for å sikre postanlegget på Bjølsen ytterligere. Ifølge Kristi Løkke skal det være godt sikret nå.

Universitas har vært i kontakt med presseansvarlig i Oslo politidistrikt, men har ikke lyktes i å få en kommentar til saken.

foto Gina Grieg Riisnæs og Henrik Follesø Egeland