I FARTA: NSO-leder Marianne Andenæs jobber utrettelig for å bedre din hverdag. Her er hun på et lunsjmøte i LO sammen med andre sentrale aktører
I FARTA: NSO-leder Marianne Andenæs jobber utrettelig for å bedre din hverdag. Her er hun på et lunsjmøte i LO sammen med andre sentrale aktører

NSO roses av voksen­po­li­ti­kerne

Etter landsmøtet fikk NSO hard medfart fra en rekke studentpolitikere. Men i en rapport til 65 000 kroner fra kommunikasjonsbyrået Corporate Communications får de masse skryt for sitt arbeid.

Det stormet rundt Norsk studentorganisasjon (NSO) etter landsmøtet forrige måned. Først rykket de tidligere studentpolitikerne Ola Nestvold og Amanda Schei ut mot valgkulturen i organisasjonen etter at halvparten av de innstilte kandidatene til sentralstyret ble benket.

Deretter skrev seks studentpolitikere fra ulike institusjoner et langt smedeskrift der de tok et knallhardt oppgjør med en «selvopptatt» og «tungrodd» organisasjon.

Men selv om organisasjonen fikk hard medfart innad, er stortingspolitikerne langt mer imponert over deres arbeid.

Før landsmøtet ble det nemlig bestilt en rapport fra kommunikasjonsbyrået Corporate Communications som skulle gjennomgå NSO sitt politiske påvirkningsarbeid. Fire høytstående politikere ble intervjuet om deres oppfatning av organisasjonen.

NSO er en av de flinkeste lobbyaktørene vi kjenner til

Corporate Communications, kommunikasjonsbyrå

Organisasjonen får gode skussmål av politikerne og kommunikasjonsbyrået konkluderer med at NSO fremstår som «en av de aller flinkeste lobbyaktørene» de kjenner til.

Kommentar: Distrikts-Norge strikes back

Trenger ikke SoMe-kontakt

Rapporten var på til sammen ni sider og prislappen på 65 000 kroner. De fire politikerne som ble intervjuet er:

  • Bjørn Haugstad (H), statssekretær for kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.
  • Marianne Aasen (Ap), medlem av Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen.
  • Iselin Nybø (V), første nestleder av Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen.
  • Kyrre Lekve (SV), tidligere statssekretær for kunnskapsminister Tora Aasland/Kristin Halvorsen.
  • Store deler av rapporten er sladdet av hensyn til informantene, men Corporate Communications slår fast at NSO blir sett på som seriøse, pragmatiske, representative og profesjonelle.

    Politikerne oppfatter dem som «konstruktive i innspillene og forutsigbare i reaksjonene», den direkte kontakten mellom dem og organisasjonen er «så god at de ikke føler behov for å følge med på f. eks. nettsider eller i sosiale medier».

    Kommunikasjonsbyrået mener NSO er flinke til å sette seg realistiske mål og at måloppnåelsen deres er god. De peker blant annet på regjeringens opptrapping til elleve måneders studiestøtte og satsingen på studentboliger som mål det ikke var noen selvfølge å få gjennomført.

    NSOs mål om å knytte studiestøtten til grunnbeløpet har de derimot liten tro på.

    –⁠ Dette vil sitte langt inne hos politikerne. Regelstyrte ordninger, som regulering av grunnbeløpet, innebærer at politikerne frasier seg muligheten til å vurdere spørsmålet fra det ene året til det andre, heter det i rapporten.

    Arven etter Andenæs: Dette er den nye NSO-lederen

    Fornøyd leder

    Marianne Andenæs er svært fornøyd med innholdet i rapporten. Hun forteller at de etter fjorårets landsmøte bestemte seg for å se hvordan kostnadsnivået i organisasjonen kunne reduseres uten at det gikk på bekostning av den politiske gjennomslagsevnen. Derfor trengte de ekstern hjelp slik at vurderingen ble så «gjennomsiktig og objektiv som mulig».

    –⁠ Rapporten peker på mange viktige aspekter ved politisk påvirkning. Det er veldig fint for oss å få disse tilbakemeldingene. De var positive og det bekrefter vårt eget syn på arbeidet i organisasjonen, sier hun.

    I slutten av rapporten kommer kommunikasjonsbyrået med to anbefalinger til organisasjonen: gode kampsaker og skolering av studentpolitikerne.

    –⁠ Er ikke rådene dere fikk veldig grunnleggende læresetninger i politikken?

    –⁠ Det er et stort mangfold i studentbevegelsen. Noen har organisatorisk erfaring, andre har ingen. Vi har ikke et likt utgangspunkt og det er derfor viktig at folk skoleres, spesielt de som skal inn i et arbeidsutvalg.

    –⁠ Men trengte dere 65 000 kroner på å innse dette?

    –⁠ Først og fremst må vi huske på hva bestillingen var. Rapporten skulle måle vår politiske gjennomslagskraft.