Kaffeglad: Viktor Emanuel Johansson er glad i kaffe. Han drikker nærmere en liter i løpet av en dag.
Kaffeglad: Viktor Emanuel Johansson er glad i kaffe. Han drikker nærmere en liter i løpet av en dag.

Slik påvirker kaffe kroppen din

Kaffe er et effektivt akademisk dopingmiddel, men ingenting er gratis: Det kan gjøre deg trettere og gi deg hodepine i helgene.

Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus selger over én million kopper kaffe hvert år. Det er kanskje ikke så rart. Kaffe er for mange en grunnleggende del av studiehverdagen. Studenter drikker kaffe for å gjøre seg klare til første forelesning, for å ta et kort avbrekk i lesingen og for å være sosiale.

Lærerstudenten Viktor Emanuel Johanssen starter dagen sin med å brygge en kopp kaffe. Klokka er halv åtte, og han tar med seg kaffekoppen inn i dusjen, for å spare tid. Deretter drikker han én kopp etter hvert måltid: frokost, lunsj og middag. Av og til brygger han seg en femte kopp sent på kvelden.

–⁠ Dersom jeg føler meg veldig våken før jeg legger meg så tar jeg meg en kopp kaffe til. Kaffe virker ganske beroligende på meg, sier han. Totalt regner han med å drikke en drøy liter kaffe om dagen.

Puggedop

Kaffe blir ofte konsumert for å bedre konsentrasjonen mens man sitter bøyd over pensumbøkene. I eksamensperioden er kaffen både en oppkvikker og en belønning. Men har koffeinen en positiv effekt på læringsutbyttet ditt?

–⁠ Kaffe er et effektivt dopingmiddel, mener forskningsdirektør Jørgen G. Bramness ved Senter for rus- og avhengighetsforskning.

Bramness forteller at da han studerte ved universitetet på 80-tallet ble det sagt at kaffe var det eneste «dopet» som påviselig var prestasjonfremmende. Flere studier viser at kaffe kan ha en positiv virkning på læring, ifølge Bramness.

–⁠ Koffein gir en prestasjonsfremmende effekt. Det er derfor skiløpere får kaffe blandet med cola under konkurranser, sier han.

–⁠ Uheldig på sikt

Morgenkaffe:Veldig mange føler de trenger en kopp kaffe for å komme igang om morgenen. Køene på utsalgsstedene er derfor ekstra lange i de små morgentimer, når studentene skal sikre seg sin første kopp med svart gull før dagen begynner for alvor
Morgenkaffe: Veldig mange føler de trenger en kopp kaffe for å komme igang om morgenen. Køene på utsalgsstedene er derfor ekstra lange i de små morgentimer, når studentene skal sikre seg sin første kopp med svart gull før dagen begynner for alvor

Medisinprofessor Johan F. Storm mener på sin side at koffeininntak i lengden likevel kan virke negativt for dine akademiske prestasjoner.

–⁠ Kaffe fremmer jo våkenhet, og våkenhet fremmer igjen læring. Men dersom du drikker kaffe over tid slik at det går utover søvnen – og det kan jo kaffe gjøre – så kan det virke negativt på både læring og hukommelse, sier han.

Storms erfaring er at han er mer utholdende, og kan jobbe lenger, uten kaffe.

–⁠ Koffein gjør jo at man blir mer våken og energisk med en gang, men så blir man gjerne trøtt igjen etter en stund, sier han.

Kaffeparadokset

Selv om mange drikker kaffe for å bli mer våkne, kan kaffen gjøre deg mer trett over tid. Koffeinen påvirker nemlig kroppens naturlige produksjon av hormonet kortisol. Kortisol blir kalt «stresshormonet», og bidrar til at vi føler oss opplagte og våkne.

Når vi drikker kaffe samtidig som kortisolproduksjonen er høy, balanserer kroppen inntaket ved å lage mindre av hormonet. Et lavere kortisolnivå gjør at vi igjen føler oss mindre opplagte. Kaffedrikkere risikerer derfor å være trettere om morgenen enn de ville vært om de ikke drakk kaffe.

Kortisolproduksjonen er for de fleste særlig høy mellom klokka syv og ni om morgenen (samt mellom 12-13 og 17-18), og det kan derfor være lurt å utsette kaffeinntaket til etter denne tiden.

Travel type: Christer Kaupang jobber som barista på Georg kaffebar. Han har en hektisk hverdag, for det er ikke rent få studenter som er innom kaffebaren for en kopp kaffe eller tre i løpet av en arbeidsdag.
Travel type: Christer Kaupang jobber som barista på Georg kaffebar. Han har en hektisk hverdag, for det er ikke rent få studenter som er innom kaffebaren for en kopp kaffe eller tre i løpet av en arbeidsdag.

Bakrus i helgene

Mange som drikker kaffe har opplevd at de føler seg uvel når de ikke har fått i seg sin daglige koffeindose. Betyr det at du kan bli avhengig av kaffe?

–⁠ Folk har kommet til meg og sagt at de sliter med hodepine i helgene. De er bekymret for om de har ekteskapsproblemer. Da sier jeg at det kan godt være at du har problemer med ekteskapet ditt, men hodepinen kommer nok av kaffeabstinenser, forteller forskningsdirektør Bramness.

Han sier at mange kaffedrikkere merker abstinenser i helgene, når de drikker mindre kaffe enn de gjør i hverdagen. Rusforskeren vil likevel ikke kalle det en avhengighet.

–⁠ Avhengighet er en psykososial diagnose. Det vil si at middelet du er avhengig av har svært negative sosiale konsekvenser for deg, men at det ikke stopper deg i å bruke middelet. Kaffe oppfyller dermed ikke kravet til avhengighet i sin kliniske betydning, påpeker Bramness.

–⁠ Men en kaffedrikker vil merke det om han eller hun ikke har fått i seg kaffe, og man kan kanskje snakke om en «avhengighet» i en bredere folkelig betydning, legger han til.