Fattet og elegant

Denne filmen er grensesprengende på flere måter, ikke minst fordi den er laget av en kvinne i et land der sykler er forbeholdt menn.

Den grønne sykkelen

Regi: Haifaa Al-Mansour

Med: Waad Mohammed, Reem Abdullah, Abdullrahman Al Gohani

Tid: 97 min

Anmeldelse:

I Den grønne sykkelen gjør den viljesterke saudiarabiske jenta Wadjda (spilt av Waad Mohammed) opprør mot samfunnet hun lever i, et opprør som tar form av Converse All-Stars og vestlig popmusikk på kassett. Ufarlig i Norge anno 2013, men blodig alvor i Saudi-Arabia.

Mest av alt ønsker Wadjda seg en sykkel. At den er for dyr er uvesentlig, sier moren, for jenter blir som kjent sterile av å sykle.

Muligheten til å betale for sykkelen selv kommer i form av en Koran-konkurranse med pengepremie, men Wadjda mangler kanskje den fromheten som kreves.

Regissør Al Mansour har laget et imponerende portrett av et samfunn der det skilles skarpt mellom menn og kvinner. Med bakgrunn i religiøse regler og moral fordeles roller, sjelden til kvinnenes fordel.

Waad Mohammeds skuespillerprestasjoner er gode. Hun er ikke gammel, men overbeviser likevel når hun som best hun kan forsøker å håndtere de stort sett urimelige kravene fra omgivelsene.

Regissøren retter imidlertid ingen harmdirrende pekefinger mot styresmakter eller islamsk lov, men har i stedet laget en fattet film om det fundamentalt urimelige i å skulle nekte en jente å sykle.

Hun lar publikum skimte aspekter ved Saudi-Arabia som kunne vært problematisert, men som i stedet får tale for seg selv. Det er et elegant grep, og det fungerer.

Al Mansour kunne kanskje klandres for å være for forsiktig i sin behandling av hjemlandet, men det er ikke sikkert hun bør det – for denne filmen er grensesprengende på flere måter, ikke minst fordi den er laget av en kvinne i et land der sykler er forbeholdt menn.

Les også omverden-saken om regissør Al-Mansour.