Ruter beklager til studentene
Ruter legger seg flate etter fersk reklamekampanje overfor studentene i hovedstaden. – Villedende markedsføring, fastslår professor.
Det er januar igjen, og studentlommeboka er trolig tynnere etter julas festligheter. Med nyttårsforsetter om sparing og fremtidig rikdom er mange på let etter nye kupp. Ruters nyeste kampanje rettet mot studenter kan derfor ha virket som et godt alternativ.
Store reklameplakater som oppfordret studenter til å kjøpe 365-dagersbillett var å finne på t-baner og ved kollektivknutepunkt rundt i Oslo.
«Hvis du skal på 82 forelesninger og på lesesalen i hvert fall 200 ganger, før du er ferdig og endelig kan dra ut på øyene 4 dager i uka og bare nyte livet før du plutselig skal stå opp 07:30 og være tidsnok på ny jobb 110 ganger og gjøre noe du egentlig lurer på om var det du ville gjøre, kan det lønne seg med en 365-dagersbillett».
Imidlertid koster 365-dagersbilletten 8531 kroner, mens månedsbilletten for studenter ville gitt en årspris på 6132 kroner. Det var Vårtoslo som først meldte om saken. Ruter har nå besluttet å endre reklamekampanjen etter heftig kritikk.
I en e-post til Universitas innrømmer kommunikasjonssjef i Ruter, Cathrine Myhren-Haugen, at budskapet er feil.
«Det lønner seg ikke for studenter og reklamebudskapet som starter med “skal du 82 ganger på forelesning” er svært uheldig. Jeg beklager til alle studenter som føler seg lurt av budskapet vårt.», skriver Myhren-Haugen.
– Dårlig gjort
Studenter ved Oslomet er overrasket over Ruters villedende markedsføring.
– Folk kan bli lurt. Det kan godt hende at jeg automatisk hadde tenkt at årsbilletten var et billigere alternativ, sier Håkon Mindrebøe (26). Han studerer til å bli maskiningeniør ved Oslomet.
Folk kan bli lurt
Håkon Mindrebøe (26), maskiningeniørstudent ved Oslomet
– Jeg har jo tenkt at Ruter er et pålitelig selskap, og at slikt ikke skal skje. Det blir litt feil, legger han til.
Studiekompisen Håvard Dyngeland (23) er enig, og stiller spørsmål ved hvorfor kampanjen ble markedsført i utgangspunktet.
–Det er litt dårlig gjort. Man gidder jo ikke alltid å gå inn og sjekke selv om kampanjen stemmer, sier han.
Selv etter at Ruter har tatt ned kampanjen, er det flere spørsmål som er ubesvarte.
– Det er jo lureri. Hvordan har de klart å publisere dette uten at noen har sagt i fra, undrer Dyngeland.
Studenter stusser
Flere studenter har reagert på kampanjen. En av dem er Ingelin Mo-Kristiansen (25) som går praktisk-pedagogisk utdanning ved Oslomet.
– Jeg stussa over den kampanjen da jeg så den. Jeg sjekka heldigvis om det lønna seg for meg som student, og det gjorde det jo virkelig ikke.
Mo-Kristiansen mener det er rart å rette denne reklamen mot studenter.
– Det er litt skummelt fordi det er mange førstegangsstudenter som kommer til Oslo som fort kan bli lurt av den reklamen, sier hun.
Studievenninnen Leone Svanes (24) nikker, og mener at man kan føle seg lurt av Ruter.
–Studenter har ikke god råd til å begynne med, så å rette denne reklamen mot studenter er sleipt, sier Svanes.
Studenter har ikke god råd til å begynne med, så å rette denne reklamen mot studenter er sleipt.
Leone Svanes (24), student av PPU i drama-og teaterkommunikasjon på Oslomet
Selv etter reklamen ble tatt ned mener studentene at Ruter bør stå til ansvar.
– Det er jo mange som har sett denne reklamen, så selv om de har besluttet å ta den ned har jo skaden allerede skjedd, sier Mo-Kristiansen.
Villedende markedsføring
Professor ved Institutt for privatrett, Harald Irgens-Jensen, er klar på hva loven sier.
– Å gi inntrykk av at noe er billigere enn alternativet når det ikke stemmer, er villedende markedsføring. Dette er ulovlig ifølge paragraf 7 og 8 i markedsføringsloven, sier han.
– Tror du fattige studenter er mer sårbare til å falle for villedende reklame?
– Jeg vil tro at alle som har litt dårlig råd er nærliggende målgrupper for villedende reklame. Særlig når det gjelder ting som de trenger, sier Irgens-Jensen.
Ber om unnskyldning
Som først meldt av Vårtoslo har Ruter besluttet å fjerne budskapet fra den pågående kampanjen. Ruter vedgår at reklamen har kunnet villede.
«Forhåpentligvis er det ingen som er blitt villedet av reklamen. Skulle det, mot formodning, være noen studenter som har kjøpt 365-dagersbillett får de den selvfølgelig refundert.», skriver kommunikasjonssjef Myhren-Haugen.
–Hvorfor ble reklamen rettet mot studenter i utgangspunktet, når dere selv innrømmer at 365-dagersbilletten ikke lønner seg for studenter?
«Det er helt og holdent en feil fra vår side som dessverre ikke ble fanget opp, og jeg beklager hvis noen studenter føler seg villedet.», skriver Myhren-Haugen.
Budskapet er nå tatt ned, og Myhren-Haugen ønsker å beklage til alle studenter som føler seg lurt.