Preger studentkafeene: Coca-Cola er godt synlige i Fredrikkekantina

Trosser Velferdstinget

Studentpolitikere reagerer sterkt på SiOs reklameavtale med Coca-Cola

Publisert Sist oppdatert

– Vi fikk vedtatt forslag i Velferdstinget om at SiO ikke skulle drive reklame for produkter med høyt sukkerinnhold, og blir derfor mektig provosert når vi finner ut at samskipnaden har en bindende avtale med Coca-Cola siden 2004, sier Benjamin Endré Jonsrud, leder i Venstrealliansen.

Han reagerer på hvordan kantinevirksomheten til Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) driver mersalg av Coca-Colas produkter, og at det kjente merket til stadighet dukker opp på flyers og annonsering av tilbud.

– Det er utidig at Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) skal fremme salget til en kommersiell aktør på denne måten, sier Jonsrud om avtalen med brusgiganten.

Han opplever at profileringen av Coca-Cola er sterkt i strid med Velferdstingets politikk. Diskusjonen rundt avtalen skapte høy temperatur i Velferdstinget tidligere denne måneden, da nestleder i SiOs styre, Silje Winther, la frem mer detaljer rundt avtalen.

Stiller krav

I Velferdstingets offisielle politikk heter det at «SiO oppfordres til ikke å drive reklame for sterkt sukkerholdige varer, slik som brus».

Det er ingen juridiske forpliktelser mellom Velferdstinget og SiO, men et flertall av studenter i SiOs hovedstyre skal sikre at vedtak følges opp.

– Vi har også sendt signaler til styret om at de må følge opp dette konkrete vedtaket, sier Inge Carlén, leder i Velferdstinget, som lover at dette er en sak de skal ta tak i fremover.

Gjør tilstrekkelig

Studentrepresentant Silje Winther i SiOs hovedstyre sier at de gjør det de kan for å følge opp Velferdstingets vedtak.

– Vi informerer administrasjonen om Velferdstingets politikk, og har inntrykk av at den tar sukkerdebatten alvorlig, sier Winther.

– Dette var nytt for meg, sier Knut Marius Karlsen, administrerende direktør i Studentkafeene, på spørsmål om han kjenner til vedtaket.

Karlsen legger imidlertid til at han tar sukkerdebatten alvorlig, og får støtte fra Winther som mener Studentkafeene har vridd mye av markedsføringen sin fra sukkerholdige varer til sukkerfri varer.

– Bryter ikke dagens situasjon med Velferdtingets vedtak?

– Når avtaler er forhandlet frem er man nødt til å forholde seg til dem. Vi prøver å ta hensyn til Velferdstingets vedtak innenfor de rammene vi har, sier Winther.

Avtalen med brusgiganten går ut desember 2006, og SiO vil da vurdere avtaler med alle potensielle leverandører.

Powered by Labrador CMS