Tjener fett på sponsing

Studentforeningen ved Handelshøyskolen BI tjener gode penger på sponsing og profilering av bedrifter. UiO står prinsipielt imot.

Publisert

Studentforeningen ved Handelshøyskolen BI (SBIO) har innført tre soner på campus i Nydalen, med velsignelse fra ledelsen. I den sosiale sonen profileres utenomfaglige aktiviteter, i den faglige sonen presenterer bedriftene seg, og i den kommersielle sonen tilbyr kommersielle aktører sine tjenester.

Jostein Røraas, markedsansvarlig for SBIO, opplever stor pågang fra potensielle arbeidsgivere, og andre aktører, som vil nå frem til de 8000 studentene ved BI.

– Vi forsøker å gjøre dette på en ryddig måte, slik at campus ikke oppleves som stressende for studentene. Vi ønsker først og fremst langsiktige avtaler med store aktører, sier Røraas.

Han presiserer at dette er en viktig inntektskilde for SBIO, og at de måtte lagt seg på et helt annet velferdsnivå hvis de ikke kunne profilere sponsorene sine på denne måten. Bare i innrykkperioden i Nydalen tjente SBIO nærmere 500 000 kroner gjennom sine samarbeidspartnere.

– Uproblematisk

Fungerende kommunikasjonsdirektør Audun Farbrot ved BI mener det ikke er deres oppgave å skjerme studenter og ansatte fra samfunnet rundt, og opplever ikke det kommersielle nærværet som noe problem.

– Vi ønsker å være en samarbeidspartner for offentlige virksomheter og næringsliv, sier Farbrot, og poengterer at det til tross for at BI har eksternt finansierte professorater og stipendiater, er all forskning uavhengig. Han omtaler også omfanget av profileringen som beskjedent.

Strengt ved UiO

Rektor Arild Underdal ved Universitetet i Oslo er helt klar på Universitetets policy; reklame hører ikke hjemme på Frederikkeplassen. Eneste unntak er dagsaviser, som skal ha muligheten til å ha stand, mens Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) får presentere sine tilbud.

Hovedregelen er at det ikke skal være reklame for annet enn bedrifter og tiltak som har lokaler ved UiO. Underdal presiserer:

– Vi fører en restriktiv linje, men gjør enkelte unntak. Utover spesielle arrangementer, som STUDiO, sier vi stort sett nei.

Studentparlamentets leder, Maria Veie Sandvik, er glad for universitetets stramme linje.

– Jeg tror økonomisk gevinst ved fri utfoldelse for kommersielle aktører kan gå utover studiesituasjonen til studentene, sier hun.

Powered by Labrador CMS