-- VOLDSOMT: Bent Egil Roalkvam Bakken mener studenter generelt neddynges av reklame.

Oppgitt

– Krenkelse av privatlivet

Studentpolitikere og Forbrukerrådet raser etter at en snacksprodusent fikk tillatelse fra Studentboligene til å låse seg inn i studenters fellesareal.

Publisert Sist oppdatert

Det var en sponsoravtale med Det Norske Studentersamfund (DNS) som i mars sikret produsenten grønt lys fra Studentsamskipnaden i Oslo (SiO) til utdeling av reklame på samtlige av SiOs studentboliger. Vareprøver fra produsenten og reklame fra DNS ble hengt på dørene til alle studenthyblene. For å få adgang til hyblene, utstyrte SiO DNS med adgangskort til leietakernes fellesareal.

– Vi har vært rundt på en del av studentboligene og levert ut hotellhanker med vareprøver og informasjon om Det Norske Studentersamfund. Dette ble godkjent av SiO, bekrefter Øyvind Lium, PR- og markedsføringsansvarlig i DNS.

– Grov krenkelse

Det reagerer Velferdstingsleder Øyvind Gjengaar kraftig på. – Å gi ut nøkler til studentenes private område kan umulig være lovlig. Det vitner om mangel på respekt, sier en oppgitt Gjengaar.

Han får støtte av Silje Winther, leder i SiOs hovedstyre.

– Her må det ha skjedd en glipp, dette er ikke akseptabelt på noen som helst måte. Jeg regner med at dette ikke vil skje igjen, sier Winther, og forteller at hun vil ta opp saken med administrasjonen til Studentboligene.

Forbrukerombud i Forbrukerrådet Bjørn Erik Thon synes SiOs oppførsel er helt uakseptabel.

– Det er en ganske grov krenkelse å begynne å vandre inn i leiligheten til folk. Man kan rett og slett ikke operere på den måten, sier Thon.

Han sier at alle kan reservere seg mot reklame i posten, men at det ikke finnes et lovverk som regulerer reklame på privat område.

– Dette tilfellet går langt utenfor det lovverket er tiltenkt, her har kreativiteten til utleier virkelig gått langt. Dette vil jeg karakterisere som en krenkelse av privatlivets fred, sier Thon, som oppfordrer studentene til å skrive klagebrev til SiO.

Tar kritikken til etterfølge

Direktør for SiOs studentboliger Tom Olstad bekrefter at de var klar over at vervekampanjen inkluderte utdeling av vareprøver fra en kommersiell aktør.

– Vi ble gjort kjent med at de i tilknytning til dette skulle legge ved en chipspose, og så ikke noe galt i det, forteller Olstad.

Nå legger han seg imidlertid flat for kritikken.

– Vi tar lærdom av de tilbakemeldingene vi har fått på kampanjen. Studentene skal føle at de bor sikkert og trygt, uten at utenforstående har tilgang.

Olstad sier SiO gikk med på stuntet for å være greie.

– Generelt sett aksepterer vi ikke henvendelser utenfra om å slippe til på denne måten. I dette tilfellet ønsket vi å møte DNS med en utstrakt hånd i forbindelse med en vervekampanje, sier han.

Olstad lover nå en definitiv slutt på at fremmede tar seg inn i studentboligene for å dele ut reklame.

– Overalt man ferdes blir man jo møtt av reklame, og mange har studenter som målgruppe. Det ville blitt veldig voldsomt hvis de slapp til med reklame her også, mener Bent Egil Roalkvam Bakken.

Da han flyttet inn på Bjølsen studentby, reserverte han seg mot uadressert reklame i posten. Han er oppgitt over Studentboligenes dobbeltmoral i forhold til hvem som får tilgang til boligene og ikke.

– Jeg var nede i resepsjonen og spurte om å få tilgang på nøkkelkortet mitt til en annen bygning som en kamerat bor i. Da henviste de bare til paragrafer hit og dit og sa at de ikke kunne ha uvelkomne i gangene. Men snacks-folk må da være mer uvelkomne enn kamerater?

Powered by Labrador CMS