Sex i etisk grenseland
Noen går litt lengre når hverdagen ikke blir innholdsrik nok. Universitas har spurt hvorfor noen velger å kjøpe sex.
«Det er IKKE greit å prostituere seg. Frøken X må for alltid bære på denne hemmeligheten. Tenk når hun skal finne seg en partner … ’Kjære, før i tiden brukte jeg å ta betalt for å leke emosjonelle spill og ha sex med fremmede’.»
[I februar skrev Universitas om studenter som selger sex på fritiden](1). Frøken X og andre unge studiner fortalte intime detaljer om hverdagen som prostituert. Saken skapte mange reaksjoner, blant annet kommentaren over. For mange synes det vanskelig å godta at noen velger å selge kroppen sin, selv om salg av seksuelle tjenester tross alt er lovlig i Norge. Å kjøpe er en annen sak.
Universitas har vært i kontakt med en student ved Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA) som har kjøpt sex mange ganger, både i Norge og utlandet.
– Før tenkte jeg at det å kjøpe sex var galt, men etter å ha diskutert litt fram og tilbake med en kompis innså jeg at kjøp av sex ikke skiller seg så veldig fra kjøp av andre tjenester, skriver han i en e-post til Universitas.
Første gang han kjøpte sex, var i Thailand.
– Alt skjer i veldig ordnede former i Thailand, og det er trygt for begge parter. Det er synd det ikke er slik i Norge, skriver han.
Kriminaliseringen gjør det vanskelig å få et helhetlig bilde av hvem sexkundene er, og hvilken motivasjon som ligger bak.
Men, et kjapt søk på nettet bringer flere artikler som beskriver kjøp av sex, enten det er i lunsjen, under arbeidsdagen, på sydentur, i romjula, eller på charterturer. I all hovedsak er det historier om mannlige kunder. Ifølge undersøkelser av nordmenns seksualvaner (se faktaboks) er de aller fleste av dem som har kjøpt sex, menn. Og grunnene til det er mange.
Glenn-Peter Sætre, professor i evolusjonsbiologi ved Universitetet i Oslo (UiO), mener det ligger biologiske føringer til grunn for at menn kjøper mer sex enn damer.
– I dyreriket er hanndyr oftest mer promiskuøst anlagt enn hunndyr, mens hunndyr er mer kresne i valget av partner. For hunnen handler det mer om kvaliteten på partneren mens for hannen er det antall partnere som begrenser deres reproduksjonssuksess. Det er derfor psykologisk mer «vanlig» for menn å fantasere om tilfeldig sex med mange partnere enn for kvinner, sier han.
Internasjonale studier viser at sexkjøperen er overrepresentert også på annen kriminalstatistikk.
– Evolusjonspsykologer forklarer dette mønsteret med at det er sosialt uakseptabelt og til og med forbudt å kjøpe sex. Terskelen er derfor høy. Menn på utsiden av samfunnet har gjerne en lavere terskel for å begå uakseptable eller forbudte handlinger og er derfor overrepresentert også som sexkjøpere, sier Sætre.
Han legger til at intet menneske er slave av egne biologiske drifter.
– Det er ikke slik at genene tvinger hjelpeløse menn til å kjøpe sex fra prostituerte eller at vi kan unnskylde sosialt uakseptabel atferd med vår evolusjonære forhistorie eller våre gener.
«Herlig! Studiner er ideelle som kjønnsarbeidere. De kan både knulle og prate, og ser i snitt mer attraktive ut enn de fleste andre.»
Slik lyder en annen kommentar fra saken om sexsalg. Noen studenter synes åpenbart at det er greit å kjøpe sex. Esben Esther Pirelli Benestad, professor i sexologi ved Universitetet i Agder (UiA), sier det er flere grunner til det.
– Det kan handle om ensomhet, at man tenner på de som selger sex, at man får et tilbud hos sex-selgerne som man ikke får gehør for hos sin partner, eller at det er lettvint når kåtheten kaller, sier Benestad.
Han mener drivkreftene bak det at særlig menn er villig til å betale for sex er behovet for nærhet, for seksuell spenning og seksuell avspenning.
– For noen er det kanskje et avbrekk i hverdagen, sier han.
Også kvinner kjøper sex, bemerker Benestad, men det framstår som mindre tillatt.
– Sexkjøp er nok langt mindre akseptert i kvinnekretser. Det gjør at noen som egentlig kunne tenkt seg, lar det være.
Prosjektleder i organisasjonen Kjøp av seksuelle tjenester (KAST) Norge, Ingvill Holm Fjær, jobber daglig med å tilby sexologisk rådgiving, smitteveiledning og smittesjekk til de som kjøper sex. Hun mener det er flere kvinner som kjøper sex enn hva man kanskje tror.
– Det finnes flere norske kvinner som kjøper sex i utlandet. De innleder små forhold til for eksempel afrikanske gutter som får penger, mat og losji til gjengjeld, sier hun.
Få kvinner kjøper sex på gata, slik at kvinners arena for sexkjøp kan sies å være mer skjult enn menns.
– Det er kanskje på tide å gå bort ifra mytene om at det er flere menn enn kvinner som kjøper sex, sier Holm Fjær.
«Å hevde at sexarbeidere som gjør dette frivillig er avstumpede eller mentalt syke viser et skremmende menneskesyn. Er det virkelig SÅ vanskelig å akseptere at noen ønsker å leve livet sitt annerledes enn hva du vil? Er eneste måten å forstå det på, å stemple dem som utilregnelige?»
Flere reaksjoner lik denne sprang opp under debatten i kjølvannet av saken om prostituerte studenter. For noen er det vanskelig å godta at noen mennesker velger å selge kroppen sin.
Einar Øverenget, filosof og partner i Activa humanistisk akademi, tar utgangspunkt to prinsipielle sider ved kjøp og salg av sex: ansvaret for fellesskapet og hensynet til menneskeverdet.
– Om man kjøper eller selger sex, så er man med på å opprettholde en bransje hvor det foregår mye kriminalitet. Selv om du ikke tar skade av det som enkeltperson, så er du med på å holde liv i et marked hvor mange blir utsatt for grov utnyttelse. Vi kan ikke bygge et samfunn kun på individuelle behov, sier Øverenget.
Men det handler også om menneskeverdet og etiske grenser for hva vi kan tillate oss.
Det å redusere seg selv til en tjeneste som selges til et marked er å gå veldig langt
Einar Øverenget, filosof
– Slik Immanuel Kant hevdet, kan det settes etiske grenser ved at en ikke skal bruke et annet menneske eller redusere seg selv til et rent middel. Det å redusere seg selv til en tjeneste som selges til et marked krysser en slik grense, sier Øverenget.
Fordi vi lever i et samfunn og har et ansvar for allmuen, så kan kjøp av sex føre til harme, mener Øverenget.
– Det kan godt hende noen synes det er greit å kjøpe sex, men da må man ta det etiske ansvaret av det, fordi man ikke lever isolert.