– Vi får ikke praktisk opplæring
Politiutdanningen blir mer og mer akademisk. Det går utover den praktiske opplæringen, og studentene fortviler.
Studentene klagde på for lite praktisk utdanning allerede før politiutdanningen ble en bachelorgrad. Nå tar akademisk utdanning over mer og mer fra praktisk politiundervisning.
– Den praktiske undervisningen er særdeles viktig. I politiyrket kan man møte bevæpnede kriminelle eller gisselsituasjoner første dag på jobben, og da er det viktig at man har fått nok våpen- og beslutningstrening. Slik det er i dag mangler drilling i de operative fagene, sier Simen Bakke, leder for studentrådet ved Politihøgskolen (PHS).
– For dårlig
– De politioperative fagene har for liten andel studiepoeng i bacheloren, og derfor blir det færre undervisningstimer og for lite fokus på de praktiske fagene, sier Bakke.
Som leder av studentrådet har han fått et inntrykk av at det absolutte flertallet av studentene er enig i at praktisk undervisning blir underprioritert.
– Studentene krever at en større andel av de obligatoriske studiepoengene blir tildelt politioperative fag. For å få til dette kreves det mange flere lærere, og bedre og større lokaler. Situasjonen i dag er for dårlig, sier studentrådslederen.
Per i dag er studieløpet på PHS lagt opp slik at bachelorgraden består av to år med teori og ett praksisår. Mange studenter frykter at de ikke er godt nok forberedt på arbeidslivet som politi. De ønsker mer våpen- og beslutningstrening, for å skape trygghet rundt når og hvordan maktmidler skal brukes i ulike situasjoner.
– Det brukes også for lite tid til å utdanne politistudentene i praktiske fag som livredning, taktisk bevegelse, og situasjoner der vi må bruke maktmidler. sier Bakke.
Ikke ferdig utlærte
Vi utdanner ikke fullt utlærte politifolk
Geir Valaker, leder for bacheloravdelingen ved Politihøgskolen i Oslo
– Vi utdanner ikke fullt utlærte politifolk, men gir studentene et godt grunnlag for videre læring, også innenfor operative disipliner, sier Geir Valaker, leder for bacheloravdelingen ved PHS i Oslo.
Han er klar over at det er mange studenter som er misfornøyd med studieløpet, men han er likevel ikke bekymret.
– Jeg er kjent med at det er mange ulike syn på denne problemstillingen, sier han.
Valaker understreker at det ikke er økonomiske utfordringen som hindrer økt operativ politiutdannelse.
– Økonomi er i liten grad en faktor som begrenser undervisningstilbudet. Det er faglige prioriteringer som primært legger føringer for det studieinnholdet som tilbys studentene, sier han.
Studenter har i mange år klaget over mangelen på praktisk undervisning. I de siste årene har ledelsen likevel valgt å satse enda hardere på teoridelen.
– Jeg tror likevel ikke det er holdepunkter for å hevde at studentene gis et dårligere grunnlag for operativ tjeneste enn tidligere, sier Valaker.
Men han vedgår samtidig at det nå er lagt større vekt på teori.
– Nå som politiutdanningen har blitt en treårig bachelor, er det naturlig at teoretiske fag blir en vesentlig del av det faglige fundamentet, sier Valaker.
Mangler logistikk
Studentene på Politihøgskolen har tidligere klaget på plassmangel og for dårlige fasiliteter ved avdelingen i Oslo. Nå krever de en ny skole.
– I dag må vi reise til Kongsvinger eller Stavern på leiropphold for å trene på politioperative fag. Studentkullene på skolen har samtidig økt fra 430 til 720 studenter. Derfor ønsker vi oss et nytt skolebygg der vi ikke bare kan få god teoretisk, men også god praktisk undervisning. Det mangler vi i dag, sier Bakke.
Han mener det er enklere for skolen å putte 250 studenter i et auditorium, enn å ha studentene fordelt på ti lærere som kan gi oppfølging til studentene innenfor de praktiske politifagene.
Valaker skylder på dårlig logistikk.
– De fleste ønsker gjerne at undervisningen skal skje i små grupper. Det lar seg ikke gjennomføre av logistikkmessige årsaker. Noe undervisning må foregå i auditorium, sier han.
Han mener høgskolen forsøker å tilby god praktisk undervisning, på tross av at det er veldig få studiepoeng å hente i de politioperative fagene.
Ikke klar for arbeidslivet
Politistudentene møter høye forventinger når de er ferdig utdannet, og forventes å være ferdig utlært.
– Studentene er ikke ferdig utdannet når de skal ut i praksisåret og selv når de er ferdigutdannet må man kunne forvente en videre oppfølging av arbeidsgiver på grunn av yrkets karakter, forklarer Tania Randby Garthus, lærer ved PHS.
Hun støtter omgjøringen til bachelor og vektleggingen på teoretiske fag. Hun mener heller at politiet må ta bedre vare på studentene, som ikke er utlærte politifolk etter endt utdanning:
– Jeg mener også at etaten har et ansvar for å ha realistiske forventninger til studentene og bygge videre på det gode grunnlaget som er lagt i det første året.