Raser mot Akademikas priskrig
Akademika forsøker å tiltrekke seg studenter fra hele landet gjennom billige pensumbøker på nett. Nå reagerer flere studentbokhandlere på Akademikas priskrig.
Dette semesteret har studentbokhandelen Akademika økt satsingen i Bergen.
Anne Posner, administrerende direktør i Studia, studentbokhandelen i Bergen, mener konkurransen Akademika har gjennomført, ødelegger for studentvelferden.
– De har kjørt aggressiv priskonkurranse. En slik priskrig vil ikke bidra til bærekraftig utvikling for noen av oss. Det er en underlig strategi, sier hun til Studvest.
Det viser seg i ettertid at flere av pensumlistene til Akademika inneholdt feil. Fortvilte studenter har vært hos Studia for å prøve å bytte bøker. Det har ikke Studia mulighet til å gjøre noe med, fordi bøkene er kjøpt i en annen kjede.
53 millioner i minus
Tidligere i år har Universitas skrevet at Akademika i fjor gikk med 53 millioner i underskudd. Flere samskipnader setter spørsmålstegn ved bokhandelens prioriteringer.
– De fører en priskrig mot oss andre campusbokhandlere når de markedsfører seg overalt, både i studentaviser og lokalaviser. Dette gjelder ikke bare i Bergen, men også i flere mindre campusbyer, sier Grete Broen, leder for marked og kommunikasjon for Studentskipnaden i Agder.
Hun sier Akademika priser bøkene sine nesten under innkjøpspris, og mener de umulig kan sitte igjen med nok til å dekke kostnadene sine.
Jeg vil gå så langt som å si at studentene i Oslo og Trondheim er med på å sponse studentene på de mindre campusene med billigere bøker
Grete Broen, leder for marked og kommunikasjon for Studentskipnaden i Agder
– Jeg vil gå så langt som å si at studentene i Oslo og Trondheim er med på å sponse studentene på de mindre campusene med billigere bøker, sier Broen.
Heller ikke Einride Berg, administrerende direktør for Studentsamskipnaden i Ås, forstår seg på Akademikas prioriteringer.
– Å føre priskrig er feil strategi. Akademika burde bruke mer energi på å bli bedre på sitt område. Jeg synes ikke noe om dette i det hele tatt, sier Berg.
Får pengene tilbake
Geir Helge Espedalen, administrerende direktør i Akademika, garanterer at studentene som har fått feil bøker skal få pengene tilbake. Han beklager at noen av pensumlistene inneholdt feil, og ber studentene som er rammet ta kontakt, skriver Studvest. Espedalen mener noe av problemet skyldes manglende oppdateringer av pensumlister på nettsidene til studiestedene.
Espedalen er svært uenig med Broen, og mener markedsføringen ikke går ut over elevene i Oslo og Trondheim. Direktøren synes det er viktig å tilby bøker til studenter i andre byer.
– Vi har et godt tilbud til alle studenter. For Akademika er det viktig å bevare en studenteid bokhandel. Det er mange nye aktører på nett som er blitt store konkurrenter. Det er viktig å huske på at dette markedet har en stor priskonkurranse, sier han.
Han mener det er helt naturlig for Akademika å markedsføre seg utenfor Oslo og Trondheim. Espedalen viser også til at det er opp til studentene hvor de vil handle pensum.