– Jeg brukte 1235 kroner på pixelklær
Hundrevis av jenter punger ut for å gjenopprette nettspillet Gosupermodel.
Mah-Noor Baig (20) lever på studentbudsjett, men brukte nylig en stor del av månedsstipendet sitt på å gjenopprette et modellspill rettet mot jenter.
– Det svir veldig i lommeboken, men er verdt hver eneste krone, sier Baig.
Hun studerer Kultur og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, og er en av over 800 jenter som har brukt penger for å gjenopprette Gosupermodel – et onlinesamfunn for jenter som ble opprettet i 2006.
Der kunne man blant annet kjøpe og designe klær til avataren sin, spille spill, lage magasiner, og snakke med andre unge jenter. I 2016 ble siden lagt ned av økonomiske årsaker – til stor fortvilelse for mange.
– Jeg satt og gråt i mattetimen den dagen spillet ble lagt ned i 2016. Den siden hadde en oppdragende effekt på meg.
Da skaperne bak nettspillet annonserte at de ville få siden opp igjen, trodde flere at det var en spøk. Likevel nølte ikke Baig med å kjøpe fordelspakker og donere penger.
Disse pakkene inkluderer blant annet klær, hår og valuta til brukernes avatar eller modell. Donasjonsmålet på 359.733 kroner ble nådd på under 12 timer.
– Jeg tenkte «fakk it, dette har jeg hatt lyst skal skje i seks år». Så jeg måtte bare finne frem bankkortet mitt med en gang.
Mens intervjuet pågår, stiger antallet donasjoner. Baig kjenner flere studenter som har brukt penger på fordelspakker. Hun opplever at engasjementet har vært stort, og at betalingsviljen er stor, selv om mange i målgruppen og tidligere brukere nå er studenter.
Dominert av gutter
Baig understreker at det ikke bare er pixelklær hun har brukt penger på. Hun mimrer tilbake til sene kvelder foran skjermen sammen med venner hun møtte online. Mange av dem har hun fortsatt kontakt med.
– En av dem jeg ble kjent med er fra Tromsø. Jeg møtte henne fysisk i Oslo etter mange år med vennskap. Det var helt elektrisk. Hun opplever at mange onlinesamfunn og -spill er for barn, eller dominert av gutter. Som flere andre har hun savnet et sted for litt eldre jenter.
– Det er tydelig at Gosupermodel fyller et eller annet sosialt behov. Jeg savner et sted hvor jeg kan få kreativt utløp og bli kjent med nye folk. På spørsmål om hun tror hun kan bli skuffet når siden åpner, svarer hun at det kan hende.
Hun tror nostalgi er en avgjørende grunn til at engasjementet er så stort for å få spillet tilbake.
– Men jeg har savnet spillet så mye at jeg føler pengene går til noe godt uansett om det jeg har betalt for lever opp til forventningene eller ikke.
Blåst av banen
Skaperne av Gosupermodel la ned siden uten intensjon om å åpne den igjen. Men etter mange henvendelsen fra jenter over hele Nord-Europa og forespørsler fra andre om å kjøpe rettighetene, begynte den interne diskusjonen om gjenopprettelse på alvor.
– Lenge trodde vi det var umulig å gjenopprette siden, men nå har vi blant annet ny teknologi som kan hjelpe oss, sier Rikke Møgelvang, administrerende direktør for Momio Aps, selskapet som eier rettighetene til Gosupermodel.
Ifølge Møgelvang var det en ansatt som fant en gammel server på bakrommet. For å gjenopplive den, måtte selskapet frikjøpe ressurser. Derfor bestemte de seg for å selge fordelspakker og be om donasjoner online. Pakkene varierer i pris fra 300 til over 1000 kroner.
– Vi ble helt blåst av banen av responsen vi fikk da vi annonserte folkefinansieringen.
I sin storhetstid var Gosupermodel mest populært i Nord-Europa. Møgelvang har lagt merke til at spesielt jenter fra Norge og Finland har vært engasjert i sosiale medier for å få siden tilbake.
– Selv de billigste fordelspakkene er dyre, og mange i deres målgruppe er studenter. Kunne dere hentet pengene et annet sted?
– Det er veldig imponerende at så mange vil bruke penger på dette selv om ting som strøm og mat er blitt dyrere. Vi ble enige om at folkefinansiering var riktig måte å gjøre det på for å få en ordentlig følelse av om det var interesse for å få siden tilbake.
Frem til 26. november kan alle som har donert og kjøpt fordelspakker fortsatt angre og få pengene tilbake.
– Kommer dere til å leve opp til forventningene til alle som har brukt masse penger?
– Det håper vi.