Hverdagslig: Filmregissør Haifaa Al Mansour synliggjør en familiehverdag i «Den grønne sykkelen» som aldri før er blitt vist på film. – Jeg tror virkelighetsnære karakterer også gjør det lettere for resten av verden å relatere til historien, sier regissøren.
Hverdagslig: Filmregissør Haifaa Al Mansour synliggjør en familiehverdag i «Den grønne sykkelen» som aldri før er blitt vist på film. –⁠ Jeg tror virkelighetsnære karakterer også gjør det lettere for resten av verden å relatere til historien, sier regissøren.

Krysser grenser med «forbudt» kinofilm

Saudi-Arabias første kvinnelige regissør blir kalt «uislamsk» av motstandere og «grensesprengende» av tilhengere. Nå har hun spilt inn tidenes første film i landet der kinoer er forbudt.

–⁠ Det er på tide at også saudiarabiske kvinner tør å kjempe for sin egen identitet og stemme. Det er bare ved å pushe disse grensene at vi kan oppleve forandring, sier regissør Haifaa Al Mansour.

1. november kommer den første saudiarabiske filmen som er spilt inn utelukkende i Saudi-Arabia på norske kinoer. Filmen handler om den ti år gamle skolejenta Wadjda og drømmen hennes om å få sin egen sykkel. Hun blir fortalt at sykler ikke er noe for jenter, men forsøker å spare opp pengene selv ved å melde seg opp til en religiøs konkurranse hvor hun kan vinne penger ved å framføre Koran-vers utenat.

–⁠ Jeg ønsket å portrettere en saudiarabisk ungjente i hovedstaden, og hverdagen hennes, så realistisk som mulig. Men ved å fortelle historien om Wadjda og drømmen hennes ble kvinneproblematikken umulig å unngå, sier Al Mansour.

Ikke et politisk verk

I Saudi-Arabia nektes kvinner å kjøre bil, vise ansiktet offentlig og reise uten tillatelse fra en mannlig slektning eller partner. Dersom en kvinne reiser over landegrensa sendes automatiske SMS-varsler til følgesmannen.

Den grønne sykkelen er likevel ingen dypt politisk film, i hvert fall ikke på overflaten, mener regissøren. Hun forsøkte å fortelle en tilsynelatende enkel historie om et barns drømmer og motstanden hun møter for å nå dem.

–⁠ Dette er en side ved hverdagens Saudi-Arabia som aldri før er blitt vist på film, sier hun.

Al Mansour håper at de virkelighetsnære karakterene gjør at resten av verden også kan relatere seg til historien.

–⁠ Hovedrollejenta Wadjda er som andre unge jenter: Hun hører på musikk, leker, spiller TV-spill, hører helst ikke på foreldrene sine og har et ønske om å ta del i en større, globalisert ungdomskultur. Slik er det for unge mennesker i Saudi-Arabia i dag, sier regissøren.

Fryktet konsekvensene

Al Mansour fikk etter hvert spilt inn hele filmen i hjemlandet, noe som viste seg lettere sagt enn gjort.

–⁠ En av de største utfordringene var å få folk til i det hele tatt å ville spille i filmen.

Al Mansour påpeker hvordan interessen for filmprosjektet var stor, men følgelig også frykten for konsekvensene av den.

–⁠ Noen kunne komme på audition en dag og få høre at de var perfekte for rollen, for senere ikke å ville ha kontakt med oss igjen. Det er klart det gjorde det ekstra vanskelig for oss.

Under arbeidet med filmen hendte det at Al Mansour ble møtt med kritikk for at hun som kvinne skulle lede innspillingen med mannlige skuespillere. Hun måtte sitte i en kassebil med monitorer og walkie-talkie for å guide dem gjennom scenene. Det endte ofte med at hun ble oppgitt og kom ut likevel.

–⁠ Vi hadde alle tillatelsene vi trengte for å spille inn på stedene vi brukte, og jeg har aldri vært enig i kritikken. Jeg ønsker å fortelle historier, og jeg ønsker å fortelle om hjemlandet mitt. Jeg ønsker at mine barn skal kunne vokse opp i Saudi-Arabia uten å risikere noe på bakgrunn av kjønn og meninger. For å få til det må noen av oss stå fram først, sier hun.

Kjemper for en egen stemme

Al Mansour understreker hvor lett det er å glemme at Saudi-Arabia er en moderne stat, ettersom det som regel er de konservative kjønnsrollene som omtales i internasjonale medier.

–⁠ Selv om samfunnet er moderne og høyteknologisk er de fleste menneskene dypt konservative. De siste årene tror jeg likevel vi ser tendenser til at det kan være i ferd med å mykne, men dette skjer ikke av seg selv, sier hun.

Al Mansours ønske om å kjempe for kvinnene i hjemlandet er hun ikke alene om. I begynnelsen av oktober i år fikk fire kvinner for første gang tillatelse til å praktisere som advokater, et yrke som tidligere har vært reservert menn. I april ble det arrangert en jobbmesse i hovedstaden Riyadh for arbeidssøkende kvinner som ikke ønsket å gå rett inn i ekteskap etter utdanning. Kvinner fikk også for første gang lov til å eie sin egen sykkel.

Utenfor hovedstaden finnes det utrolig mange sterke jenter som Wadjda. Disse jentene kommer til å vokse opp og redefinere kvinnesynet i Saudi-Arabia

Haifaa Al Mansour, filmregissør

–⁠ Jeg er så stolt av min generasjon kvinner som løfter på sløret og kjemper for en egen identitet og stemme. Utenfor hovedstaden finnes det utrolig mange sterke jenter som Wadjda. Disse jentene kommer til å vokse opp og redefinere kvinnesynet i Saudi-Arabia, sier Haifaa Al Mansour.

Les anmeldelsen av filmen her.