Universitetet i Oslo bruker studenter som konsulenter
Velger bort konsulentbyråer når omdømmet skal vurderes.
– På tross av ulike eksterne samarbeid gjort tidligere, fremstår UiO fortsatt med en uklar profil utad, og dette er noe vi må se på, sier Line A. Anderssen, student fra prosjektgruppen Ethos.
Universitetet i Oslo (UiO) er i gang med å vurdere eget omdømme, denne gangen med studenters hjelp. Tidligere har UiO benyttet seg av kjente konsulentselskaper som Dinamo og Burson-Marsteller til lignende oppdrag.
Vil gjøre en bedre jobb
Omdømmeprosjektet er nå gitt til fem masterstudenter ved UiO via Prosjektforum, et tverrfaglig masteremne i prosjektarbeid, organisasjon og ledelse. Studentene har dannet prosjektgruppen Ethos og håper selv å gjøre en bedre jobb enn hva konsulentselskapene har gjort tidligere.
– Vårt mål er å komme med konkrete og gjennomførbare tiltak.
Line A. Anderssen, student fra prosjektgruppen Ethos.
– Vi ønsker en annen type rapport enn Dinamo-rapporten som gikk i retning slagord og diffuse formuleringer. Vi antar at rapporten mistet støtte blant vitenskapelig ansatte, da den kun dreide seg om visjoner og var verken konkret eller etterprøvbar. Vårt mål er å komme med konkrete og gjennomførbare tiltak, sier Anderssen.
– Hadde ikke effekt
I 2002 og 2008 fikk henholdvis Dinamo og Burson-Marsteller i oppdrag å undersøke UiOs omdømme. Om dette arbeidet faktisk har hatt en effekt for UiO er noe av det studentene skal se på.
– Vi ser fram til å få studentenes vurderinger av det omdømmebyggende arbeidet som er gjort de siste årene og imøteser forslag til hvordan dette kan videreføres på en konstruktiv måte, sier Inger Stray Lien, prosjektdirektør for UiOs 200-årsjubileum i 2011.
Lien erkjenner at Dinamo kan ha opptrådt urutinert da de utførte sine undersøkelser. Hun mener også at UiO kan ha hatt en medvirkende effekt til at Dinamos og Burson-Marstellers arbeid ikke gav stor nok effekt.
– Hvis vi skulle fått ordentlig godt utbytte av Dinamos arbeid måtte vi ha lagt større arbeid i oppfølgningsfasen, noe vi av diverse årsaker dessverre ikke hadde mulighet til, sier Lien.
Billig løsning
Da UiO tidligere har betalt store summer for slike tjenester får de nå gjort jobben nesten gratis med studenter. Prosjektgruppen mottar 50 000 kroner for hele oppdraget, en sum som kun skal dekke utgiftene de har med arbeidet. Kommunikasjonsavdelingen og prosjektforum har gått sammen i et spleiselag om å dekke disse kostnadene.
– Konsulentselskapene fikk nok ti ganger mer enn oss, men vi vet det ikke kan sammenlignes siden vi er studenter, sier Anderssen.
Lien vedkjenner at kommunikasjonsavdelingen ønsker å drive kostnadseffektivt, men vil ikke gi opplysninger om hvor store summer de har brukt på konsulenttjenester tidligere. Hun er imidlertid spent på hva som vil komme ut av studentenes prosjektarbeid.
– Kontakten med Prosjektforum åpnet en god mulighet for kommunikasjonsavdelingen til å bruke kompetansen masterstudenter har skaffet seg. Studenter ser ofte andre sider ved en sak, dette tror vi vil være verdifullt for oss, sier Lien.