Flere søker og fullfører Lektorprogrammet
«I fjor var det rekordmange studenter som fullførte Lektorprogrammet ved UiO, og det ligger an til ny rekord i år,» skriver Jonas Bakken i dette innlegget.
I artikkelen [«– Læreryrket har mistet glansbildet»](aa) fra 4. mai setter Universitas et kritisk søkelys på de synkende søkertallene til lærerutdanningene i Norge. Det er helt klart alvorlig at færre unge søker seg til et av samfunnets viktigste og mest meningsfulle yrker. Artikkelen trekker også inn frafallet fra lærerutdanningene, og det blir blant annet hevdet at i «lektorutdanningene er det så mange som syv av ti som faller fra i løpet av studiene».
Les også: "I skyggen av Ukraina"
Langt fra så nattsvart er situasjonen heldigvis ikke, snarere tvert imot. I en rapport om frafall og gjennomføring i lektorutdanningene som ble publisert 9. mai, viser NOKUT at frafallet synker raskt, og at det nå kun er ca. 1 av 4 som faller fra lektorutdanningene i løpet av den normerte studietiden. Dette er omtrent som gjennomsnittet for frafall i høyere utdanning generelt. Det er også verdt å merke seg at kategorien «frafall» inkluderer studenter som bytter mellom studiesteder og studieprogrammer. I fjor var det rekordmange studenter som fullførte Lektorprogrammet ved UiO, og det ligger an til ny rekord i år.
Tallene fra Samordna opptak viser dessuten at både Lektorprogrammet ved UiO og grunnskolelærerutdanningene ved OsloMet går mot strømmen og faktisk har en oppgang i antall førstevalgssøkere. Dette er store lærerutdanningsprogrammer som sikrer høyt kvalifiserte lærere til Oslo-regionen og til en viss grad også resten av landet.
Å gjøre lærerutdanningene bedre er noe det arbeides med kontinuerlig ved universitetene og høyskolene
Å gjøre lærerutdanningene bedre er noe det arbeides med kontinuerlig ved universitetene og høyskolene, og det er åpenbart behov for å ta grep for å gjøre skolen til en mer attraktiv arbeidsplass. Samtidig er det også grunn til å problematisere forestillingen om lærerstudenters «praksissjokk», som reproduseres i Universitas-artikkelen og en rekke andre medieoppslag om lærerutdanning.
I fersk studie basert på data fra den store internasjonale undersøkelsen TALIS viser Christian Brandmo og Dijana Tiplic at nyutdannede norske lærere jevnt over trives godt i yrket, bedre enn sine mer erfarne kolleger. Dette er også den opplevelsen de fleste tidligere studenter fra Lektorprogrammet rapporterer om etter at de har begynt å jobbe. De elsker jobben sin og muligheten de har fått til å forme unge menneskers framtid, og de opplever at skolene har tatt dem godt imot. Skal læreryrket få den statusen det fortjener, må også slike fortellinger få komme fram i den offentlige debatten.
Les også: "UiOs klima- og miljøarbeid er ikke ferdig"