Fornøyd: Til tross for å bokstavelig talt ha snudd livet opp ned for å komme inn, er van der Starre fornøyd på psykologistudiet.

Sto på hodet for å komme inn på drømmestudiet:

– Helt tullete, egentlig

Psykologistudent Kristin Louise van der Starre (25) tok opp kroppsøvingsfaget for å komme inn på psykologistudiet. Det førte til en litt annerledes eksamensdag.

– Det kjennes litt surt at det var et fag som gym som skulle være det som hindret meg i å komme inn på et akademisk studieprogram.

Kristin Louise van der Starre, psykologstudent på UiO

Mange studenter velger å forbedre karakterer for å komme inn på drømmestudiet. Løsningen for de fleste er å ta opp fagene som privatist eller ta ekstra fag for å få flere poeng, i håp om å komme inn på ønsket studieprogram.

Det er vanlig å ta opp fellesfag som norsk, engelsk, matematikk, naturfag, historie og samfunnsfag, men psykologistudent Kristin Louise van der Starre (25) tydde derimot til et litt annet fag for å forhøye snittet.

– Det var særlig gymkarakteren som gjorde at jeg ikke kom inn med førstegangsvitnemålet mitt, forteller van der Starre.

Hun går tredje semester på UiO og trives godt på studiet, men veien dit var ikke like lett.

– Hva synes du om å ta opp gymfaget for å komme inn på psykologi?

– Det synes jeg er helt tullete, egentlig. Jeg har forståelse for at systemet er slik det er og at alle karakterene teller like mye, men det føltes litt merkelig.

En eksamensdag utenom det vanlige

Hun forteller at hun tok opp kroppsøvingsfaget som privatist, og at eksamensdagen var litt annerledes enn hun hadde forventet. Eksamensformen var nemlig muntlig-praktisk og inneholdt flere fysiske tester.

– Det var helt absurd. Vi måtte ha en løpetest og i tillegg gjøre en valgfri sport ut fra en satt liste. Jeg løp liksom rundt med syv andre stakkarer og gjorde øvelser, sier van der Starre.

Hun hadde ikke hatt noe fysisk undervisning før eksamenen, og møtte opp på en tilfeldig gymsal på eksamensdagen. Hun måtte velge mellom dans, basket, fotball og innebandy var derimot ikke det vanskeligste valget hun gjorde den dagen. Hun fikk også spørsmål av sensor om det var noe hun ville vise under eksamenen.

– Jeg lurte på hva det ville si. Hun før meg tok sånn ti pull-ups og gjorde en skikkelig innsats. Jeg endte opp med å stå på hodet, ler hun.

Til tross for en merkelig eksamensdag, ordnet det seg til slutt, og van der Starre kom inn på drømmestudiet.

– Jeg skjønner på et vis at det er snittet det er naturlig å konkurrere med for studieplasser. Samtidig kjennes det litt surt at det var et fag som gym som skulle være det som hindret meg i å komme inn på et akademisk studieprogram.

Akademiet tenker positivt

Daglig leder i Akademiet Privatist og Nettstudier Siri-Kristin Jensen sier at de har forståelse for at relevansen for fag som tas opp kan være utfordrende å forstå enkelte ganger.

– Enn så lenge er det jo slik at inntak ved høyere utdanning baserer seg på karakterer, og da vil jeg si at det er til elevenes beste at de i alle fall har en mulighet til å forbedre karakterene sine.

Hun forteller videre at de ikke opplever at spesielt mange tar opp kroppsøving, men at de som gjør det trolig ønsker å forbedre snittet sitt generelt.

– Det er ikke alle som er klar over hvor mye som står på spill i forbindelse med framtiden når man går på videregående, og at man vet at man har en mulighet til å gjøre noe med karakterene sine i ettertid tenker jeg er positivt.

190 elever tar opp kroppsøving som fag hos Akademiet. Dette inkluderer de som tar påbygg, der faget er obligatorisk for å få generell studiekompetanse.

– Kroppsøving er ikke irrelevant

Rådgiver Stefan Myrvold ved Bjørknes privatskole i Oslo sier:

– Kroppsøving er ikke et irrelevant fag om vi beregner det som en egen karakter på vitnemålet. De fleste tar opp dette faget sammen med andre fag dersom de ikke har fullført videregående.

Myrvold forteller at de har én klasse i kroppsøvingsfaget i år med 15-20 elever.

– Er det hensiktsmessig å ha fysisk eksamen når man tar opp faget som privatist?

– Tidligere var det kun skriftlig eksamen for privatister, også ble det endret til muntlig-praktisk. Eksamensformen er ikke noe vi bestemmer, vi tilrettelegger kun undervisning for de som har meldt seg opp til privatisteksamen.

Utdanningsdirektoratet hadde ikke anledning til å svare på spørsmål over telefon angående eksamensformen i kroppsøving for privatister.

Les også: Vegrer seg for å bli fastleger