Youtuber kritiserte psykologtilbud:
Nå lover SiO endringer
I en youtube-video tok Helena Wian et oppgjør med en kronglete prosess for å få psykologtime hos SiO. Nå vil SiO endre nettsidene og samarbeide med youtuberen.
– Bør jeg gå til psykolog??
Det er spørsmålet youtuber Helena Wian (23) tok opp i en video hun publiserte i januar. I tillegg til trenings- og idrettsrelatert innhold, har psykologstudenten vært åpen om ensomhet under nedstengningen.
I videoen snakker hun om at hun ønsker å oppsøke profesjonell hjelp.
– Det startet med at jeg i januar begynte å kjenne på en del mønstre som jeg hadde for et år siden, og som man kan si var en mildt deprimert periode, sier hun til Universitas.
Men det viste seg å ikke være så lett. I videoen tar Wian opp flere utfordringer på SiO sine nettsider. I tillegg beskriver hun en langsom og kronglete prosess frem til en faktisk psykologtime.
– Det gjør at jeg ikke føler meg så veldig velkommen, når det er så jævlig mange ledd for å se om man er kvalifisert for å få hjelp, sier hun i videoen.
Les også: Hege har sjonglert mellom tre kredittkort under studietiden – hun er ikke den eneste
En blindvei
Selv om Wian vurderte å bruke private psykologtjenester, forteller hun at valget fort faller på SiO, som har det rimeligste tilbudet for studenter.
– Hos private koster det i hvert fall 1500 kr for en time og det er jo mye for en student. Det tilsvarer jo omtrent et halvt månedsbudsjett med mat.
Men SiOs nettsider er kronglete og lite intuitiv. Wian blir overført fra SiO Helse til Helse Norge, der hun får beskjed om at det ikke var flere ledige timer i løpet av de neste månedene.
– Ingen av datoene i kalenderen er ledig og da står jeg plutselig der med et umulig valg. Du kan ikke velge mellom flere enn én psykolog, og der er ingen av datoene ledige. Jeg prøver å legge igjen en beskjed, men det står at man må velge dato og ingen av dagene var jo ledige. Så da kommer jeg meg rett og slett ikke videre, forklarer Wian.
– Systemet dytter vekk folk
Helena Wian, student og youtuber
Kronglete prosess
Da den digitale løsningen sviktet, bestemte Wian seg for å kontakte fastlege i SiO Helse med håp om å bli henvist videre til psykolog. Fastlegen forklarer at det ikke er mulig å henvise videre og anbefaler henne å ringe eller oppsøke SiO Psykisk Helse direkte, ifølge Wian.
Wian oppsøker SiO Helse sine lokaler på Blindern rett etter fastlegetimen. Der blir hun satt på en to ukers venteliste for en «vurderingssamtale», som skal ta for seg hvorvidt hun skal få psykologhjelp.
– SiO Helse dytter på en måte vekk mange som prøver, de gjør det med det systemet som er nå. Systemet dytter vekk folk.
Hun har forståelse for at bemanning og midler er et problem og at man dessverre derfor også må ha slike prosesser. Hun er derfor aller mest kritisk til nettløsningene. At disse ikke fungerer tror hun gjør terskelen mye høyere for å be om hjelp.
– Det vet jeg om flere som har erfaring med, sier hun.
– Men hele den prosessen, der er det mye som kan pushe folk som trenger hjelp vekk.
SiO kommenterte på Youtube
Etter Universitas kontakter SiO for kommentarer til saken, tar direktør i SiO Helse Trond Morten Trondsen saken i egne hender.
I en kommentar til videoen, på over 500 ord, informerer direktøren om SiOs helsetilbud og prøver å forklare det som har skjedd. Men han understreker at forklaringen ikke er noen unnskyldning for Wians opplevelse.
«Jeg kan ikke annet enn å være enig i at svarene du får på våre nettsider ikke er gode nok», skriver Trondsen i kommentaren.
Han skriver videre at SiO Helse tar til seg kritikken og ønsker å skape bedre digitale løsninger.
«I morgen tidlig skal jeg dele din historie med lederne i SiO Helse og så skal vi se på hvordan kan forbedre oss, hva vi kan ta tak i og gjøre noe med», skrev han natt til tirsdag.
Vil gjøre endringer
Og lederne har snakket sammen. Anne Karin Mullally, som er leder for SiO Psykisk Helse forteller at ledelsen har sett Wians youtube-video.
– Jeg synes at det er veldig leit at hun opplever at terskelen er for høy, men ser jo at hun hadde vanskeligheter å sette opp til samtale på nettet. Vi jobber med at det ikke skal være så klønete.
Mullally er enig i at bookingløsningen er vanskelig å forstå, og at den ikke alltid fungerer sånn som den skal. Hun opplyser at SiO har vært i kontakt med Helse Norge, og har begynt å jobbe med potensielle løsninger til dette problemet.
Mullally forteller også at de jobber kontinuert med å forbedre nettsidene på SiO, samt styrke tilbudet på vurderingssamtaler for å øke tilgjengeligheten.
Mullally understreker at kritikken de får og innholdet i Wian youtube-video er relevant for dem.
– Den typen tilbakemelding Helena kommer med i videoen er kjempeviktig for oss, og hun gir oss gode innspill og beskriver plager som jeg tror mange studenter kjenner seg godt igjen i, sier Mullally.
– Den typen tilbakemelding hun kommer med i videoen er kjempeviktig for oss
Anne Karin Mullally, leder for SiO Psykisk Helse
– Jeg synes det er en veldig fin video, og hun peker på svakheter i inngangen til våre tjenester. Hun gjør alt riktig i sitt forsøk på å sette opp en time, jeg ser at det kan oppleves som tungvint og det vil vi gjerne gjøre noe med.
Videre forteller Mullally at SiO Helse og Wian er i kontakt og vurderer et samarbeid.
Wian bekrefter at hun har blitt kontaktet av SiO, som ønsker å samarbeide med henne.
– De takker for at jeg har delt min erfaring og er enige i at svarene på nettsiden i dag ikke er gode nok, skriver Wian til Universitas i en melding. Hun er glad for at SiO Helse har håndtert saken fort, og at de vil gjøre endringer raskt.
Fikk du med deg disse Universitas-sakene?
«Kim» sier hun ikke fikk lovet praksisplass fra Jusutdanning