Tilbyr stipend: Forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe (Sp) vil hjelpe studenter som sliter med å betale strømregningene sine. ARKIVFOTO: ISABEL SVENDSEN BERGE

Nå får studentene strømstipend

Regjeringen tilbyr studentene et strømstipend på 3000 kroner, for å hjelpe til med de høye strømregningene.

Fredag ble det kjent at regjeringen har satt av i underkant av en halv milliard kroner til å bistå norske studenter med et strømstipend. Stipendet, som ligger på 3000 kroner, skal studentene få utbetalt gjennom Lånekassen.

– I løpet av de nærmeste dagene vil studenter som mottar lån og stipend og som bor borte dette semesteret, få en e-post fra Lånekassen om at de kan logge seg inn på lanekassen.no for å søke, sier Anette Bjerke, kommunikasjonsdirektør i Lånekassen, i en felles pressemelding med Kunnskapsdepartementet.

Studentene skulle først få stipend og lån for å betale strømregningene, men nå har regjeringen gjort dette om til et rent stipend etter forhandlinger med SV.

– Stipendet kommer på toppen av regjeringens kompensasjonsordning for høye strømpriser, som alle norske husholdninger får, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe.

Ordningen gjelder alle studenter i høyere utdanning, samt voksne elever i videregående skole med strømutgifter som ikke er inkludert i husleien. Også norske studenter i utlandet kan søke.