Over målstreken: Fra dette semesteret kan UiO-studenter få tak i kompendier digitalt, informerer studiedirektør Hanna Ekeli.

Digitale kompendier er endelig på plass

Det tok sin tid, men det er slutt på tiden hvor man spaserte ned til kjelleren på Akademika Blindern for å få rykende ferske utgaver av årets kompendier.

I fjor vår rapporterte Universitas at UiO lå langt bak andre studiesteder, og fortsatt ikke kunne tilby studentene digitale kompendier.

Nå kan studiedirektør Hanna Ekeli ved UiO dele gladnyheten: Endelig får man tak i kompendiene i digitalt format.

Les også: –⁠ Jeg har nok spart to-tre tusen­lapper

Ikke nye kostnader

Hun forteller at omleggingen til digitale kompendier i utgangspunktet ikke har vært kostbar.

– Vi betaler 400.000 i året for en årlig lisenskostnad til Leganto, vi har også ansatte som jobber med dette, men det er ikke nye kostnader, forklarer hun.

– Dere skal ha en print-on-demand-løsning, vil ikke det koste noe?

– Jo, men det digitale pensumet ligger gratis tilgjengelig for studentene i Leganto. Studentene vil betale for papir-kompendier dersom de bestiller det. Vi bruker ikke mer personalressurser enn før, understreker Ekeli.

UiO står nå for hele tjenesten selv, med en løsning hvor studentene kan bestille kompendier fysisk.

– Jeg forventer at det blir en reduksjon i solgte papir-kompendier. Noe som også har en miljømessig gevinst, påpeker Ekeli.

Les også: Notere for hånd eller på PC?

Papir-pensum populært

Ifølge UiO er det kun «noen» studenter som har gitt uttrykk for at de ønsker papir-kompendier i tillegg til digitalt pensum.

Samtidig rapporterte 75 prosent av studenter i Akademikas lesevaneundersøkelse fra 2021 at de lærer best når pensum er på papir.

Ekeli mener det nye systemet med «Print-on-demand» skal ha kapasitet til at alle som ønsker pensum på papir, skal få dette.

– I utgangspunktet skal det være kapasitet til det. Vi er forberedt på at studentene skal bestille, og har fått på plass systemet for det, sier hun.

– Du peker på miljøhensyn. Dersom studenter fortsatt hovedsakelig ønsker pensum på papir i fremtiden, vil dere vurdere å gjennomføre tiltak for å gjøre studenters lesevaner mer miljøvennlige?

– Kompendiene trykkes på miljøsertifiserte printere i Hustrykkeriet, så vi

anbefaler at studentene velger denne løsningen hvis de ønsker papir-kompendier, forklarer hun.

Ekeli mener studentene virker fornøyde med det nye systemet så langt, ut fra de tilbakemeldingene hun har fått.

– Så vil det sikkert være ulike meninger om det også, studenter er forskjellige, sier hun avslutningsvis.

Les også: Kan mennesket overleve seg selv?

Akademika mister trekkplaster

Tidligere produserte UiO det de hadde behov for av kompendier, mens Akademika bidro med salg og distribusjon, forklarer lederen for Akademikas bedriftsavdeling, Vemund Barstad Bemingrud, til Universitas. Det var i all hovedsak snakk om «Kopinor-kompendier», som ble produsert og solgt til kostpris, ifølge han.

– Vi kan være helt åpne på at det ikke var vårt valg å slutte med papir-kompendier.

Vemund Barstad Bemingrud, leder i Akademikas bedriftsavdeling

Bemingrud forteller at Akademika i realiteten ikke har tjent penger på ordningen.

– Da vi solgte for UiO gikk inntektene til universitetet, men så har vi hatt en avtale hvor de har betalt en sum for at vi skal selge for dem.

Dette har ikke representert en betydelig sum i forhold til resten av driften, ifølge Bemingrud.

– Vi betaler husleie til UiO, og da har det eksistert en løsning hvor vi har blitt kompensert for noe av plassen vi har leid, som ble brukt til lagring og salg av kompendier.

– Samtidig har salget av kompendier ført studenter inn i lokalene deres. Hva tenker dere om at den komponenten nå forsvinner?

– Det er et godt poeng, vi er opptatt av å ha et tilbud på campus som gjør at studentene kommer innom butikkene og opplever at de får den hjelpen de trenger, og at pensumet er i hyllene når de skal ha det, forteller han.

Bemingrud poengterer også at det var fullt og helt UiO sitt valg å endre på praksisen.

– Vi kan være helt åpne på at det ikke var vårt valg å slutte med papir-kompendier, avslutter han.