Gigantprosjekt: UiO har store planer for oppgraderingen av Frederikke-plassen. Et av forslagene er å bygge et «glasstårn» på toppen av Frederikke-bygningen.

Dette kan bli studentenes nye høyhus på Blindern:

– Ønsker ikke å flytte inn

Arkitektene legger til rette for studentdemokratisk høyborg. Studentparlamentet er positive til prosjektet, men skeptiske til å flytte inn.

Linnea Barberini, som er studentrepresentant for Frederikke-prosjektet, mener studentene har fått stor plass i utviklingen av skissen. I likhet med lederne for studentutvalgene, listelederne og studentidretten, har hun gitt innspill på studentenes vegne.

Blant annet har hun trukket frem steder å oppholde seg hvor man ikke kjøpe mat, og flere steder å lese. I tillegg har hun tatt opp behovet for flere foreningslokaler, forteller hun til Universitas.

— Slik det er nå, er det mange foreninger som ikke har noe sted å være, som booker grupperom eller klasserom hvor det kanskje ikke er plass eller tilrettelagt for aktivitetene de skal gjennomføre, sier hun.

Videre forteller Barberini at flere av studenttilbudene stenger i 15-tiden, før studentene er blitt ferdige med forelesninger. Hun sier det er mange studenter med behov for tilbud som varer lenger, og andre tilbud enn det som finnes i dag.

Slik det er nå, er det mange foreninger som ikke har noe sted å være

Linnea Barberini, studentrepresentant

— For å ha noe å gjøre, har det lenge vært vitsing om å ta i bruk Wax on Wax off som var i nærheten, humrer hun, og viser til skjønnhetsklinikken som tidligere lå i Frederikke-bygningen.

Les også: Slik kan framtidens Frederikke se ut

Penthouse bar og språkkafé

Av andre studentaktiviteter trekker hun frem møteplasser for internasjonale studenter og det foreslåtte høyhuset som viktige.

— Det har vært gjennomgående at internasjonale studenter ikke har hatt noe sted å møtes. Det finnes for eksempel ikke språkkafé på campus. I tillegg er det foreslått et eget høyhus til studentaktivitet, som jeg sier ja takk til, sier hun.

— Der er det planer om at man skal ha bar i de øverste etasjene og fylle bygget med studentaktivitet og studentpolitikk — rett og slett liv — noe som hadde vært kjempegøy.

På spørsmål om prosjektet har noen mangler, forteller Barberini at arkitektene har tenkt på «alt», men at prosjektets sluttresultat vil bestemmes av de neste fasene, hvor universitetsledelsen skal bestemme seg for for hvilke deler av skissen de vil iverksette. Likevel presiserer Barberini at det ikke er for sent å påvirke prosessen.

— Hvis man har sterke tanker om noe som mangler, så kan man kontakte Studentparlamentet og spille det inn, sier hun.

Les også: UiO mangler en felles møteplass. Ja til bar på Frede­rikke­plassen!

Vil ikke ut av Villa Eika

Ambisjonen for Frederikke-skissen er også at den skal gli rett inn i innovasjonsprosjektet Oslo Science City, som har som mål å skape et innovasjonsdistrikt fra sentrum og hele veien til Gaustad — gjennom campus på Blindern. Med et nytt tårn dedikert ene og alene til studentdemokrati, har det under høstens innspillsmøter blitt foreslått å flytte Studentparlamentet ut av den historiske sveitservillaen Villa Eika.

Det er ikke Jørgen Hammer Skogan som leder Studentparlamentet (SP) spesielt positiv til.

— Foreningslokaler synes jeg er et glimrende bruk av nye arealer, så det støtter jeg opp under. Men det har vært noen runder på mulighetene for å flytte studentparlamentet ut av Villa Eika, og det har vi motsatt oss sterkt, sier Skogan.

Han har vært med på innspillsmøter under prosessen i høst.

— Studentparlamentet har vært tydelige på at den lokasjonen er så sentral i et så åpent område på bakkeplan og ligger godt til for studenter som kommer med t-banen til campus. Det er allerede et perfekt sted for oss å være synlige og tilgjengelige. Vi er veldig positive til bruken av tårnet til studentdemokratiske formål, men vi ønsker ikke å flytte inn der.

Jørgen Hammer Skogan

Han legger likevel til:

— Men studentdemokrati er mer enn bare oss i Villa Eika, og det hadde vært fint med egne lokaler som kan sette de delene i rampelyset.

Les også: –⁠ Vi skal gjøre valget enklere for deg

Flere studenthus

Det er allerede lagt planer for et nytt studenthus i St. Olavs gate 23, som Studentsamskipnaden SiO kjøpte for 290 millioner kroner i fjor og håper å åpne for studenter høsten 2023.

— Trenger vi enda et studenthus? Vi har jo også allerede Chateau Neuf?

— Det er viktig at man i det videre arbeidet med prosjektet involverer bredt og grundig de aktørene som kan bli påvirket. Man kan ikke bare seile av gårde og så la noen stå igjen på havna. Chateau Neuf må også bli involvert og hørt her, da tror jeg også prosjektet til syvende og sist vil bli bedre. Jo mer dialog, jo færre konflikter vil vi ende opp med, sier Skogan.

Trenger vi enda et studenthus? Vi har jo også allerede Chateau Neuf?

Jørgen Hammer Skogan, leder i Studentparlamentet (SP)

Leder Maika Marie Godal Dam i Velferdstinget (VT) mener man må vektlegge de ulike studenthusenes unike muligheter.

— Man dekker jo ulike behov med de ulike husene. Chateau Neuf har for eksempel en storsal, som verken det nye studenthuset i St. Olavs gate eller høyhuset på Frederikke vil ha, sier hun.

Nesten 1 av 10 innbyggere i hovedstaden studenter, påpeker Dam.

— Møteplasser er et stort behov blant studenter i Oslo. Du får ikke proppet inn alle de i ett lokale. Jeg tenker at alle tilskudd er positive, og at tilbygget på Frederikke først og fremst vil ha noe eget for seg for UiO og studentene der, sier hun.