Konkurranse: Generalsekretær i Nato og tidligere statsminister Jens Stoltenberg har søkt på stillingen som sentralbanksjef, i likhet med tre studenter.

Disse studentene konkurrerer mot Jens Stoltenberg om ny jobb

Etter snart elleve år i stillingen som sentralbanksjef, takker Øystein Olsen for seg. Tre studenter befinner seg på søkerlisten som ble offentliggjort tirsdag.

– Jeg kan bidra med mindre erfaring, om det enten er positivt eller negativt.

Christian Temte Høst (19), finansstudent på BI

Christian Temte Høst (19) går bachelor i finans på BI. Han er blant studentene som har søkt på stillingen. Han forteller at avgjørelsen var ganske så spontan.

– Det var et innfall jeg fikk da jeg så at alle kunne søke, og jeg tenkte «hvorfor ikke?». Det skal sies at jeg virkelig ikke har tro på at jeg kan få jobben, sier han på telefon til Universitas.

Først og fremst var det bakenforliggende av humoristisk karakter.

– Det hele gjør og gjorde seg best som en artig Instagram-story for meg og vennene mine, som jeg kan humre av om noen år.

Les også: Gjen­nom­fører fysiske eksamener til studen­tenes bekymring

En variert søkerliste

Olsen annonserte sin avgang i august, og stillingen ble utlyst i november. Det har lenge vært spekulert i hvem som vil bli hans arvtager.

I november ble det kunngjort at nåværende Nato-sjef og tidligere statsminister Jens Stoltenberg er interessert i jobben. Fra søkerlisten har han imidlertid fått konkurranse fra det som kan sies å være fra uventet hold.

Av de totalt 22 personene på søkerlisten til sjefsjobben i Norges Bank, er det intet mindre enn tre studenter som nevnes.

På spørsmål om hva Høst kan bidra med som for eksempel ikke Stoltenberg kan, er han noe mer usikker:

– Nei, si det. Jeg kan bidra med mindre erfaring, om det enten er positivt eller negativt, sier han.

Høst understreker at han overhodet ikke har en ambisjon om å bli sentralbanksjef, og stiller seg tvilende til om han noen gang blir så dyktig som det jobben krever.

En mann av folket

Elias Peltomaa Beisvåg (22) sendte også en søknad i retning Finansdepartementet. Han går master i historie på Universitetet i Oslo.

Årsaken var ren og skjær prokrastinering.

– Jeg jobbet med eksamen og kjedet vettet av meg. Da jeg kom over søknaden den morgenen jeg søkte, tenkte jeg at jeg må ha det litt morsomt.

– Det var en måte å prokrastinere på, sier han over telefon til Universitas.

At han søkte på stillingen, ble godt mottatt av familie og venner.

– Jeg sendte søknaden til moren min og nære familiemedlemmer for gøy. Den ble også sendt i en gruppechat jeg er en del av sammen med andre medstudenter. Folk syntes det var veldig morsomt. De fikk seg en god latter i noen uker.

For gøy: Elias Peltomaa Beisvåg sier han er ung og fersk og søker på stillingen. Likevel var det mest for gøy.

Han fremhevet flere momenter i søknaden. Blant annet samfunnsøkonomifag på videregående, en bacheloroppgave og organisasjonsferdigheter:

– Jeg har vært økonomisjef i to studentorganisasjoner og ledet én. Ikke minst har jeg politisk erfaring, da jeg sitter i kommunestyret og har vært med i Arbeidernes ungdomsfylking (AUF) i flere år.

– Hva er grunnen til at Stoltenberg nå må se seg om etter andre jobber istedenfor?

– Jeg er ung og fersk. Jeg har vært blant de «vanlige folkene» en stund, og jeg vet hvor hardt det er å leve på et studentbudsjett.

Les også:Reagerer på miljø­farlig materiale på campus

– Å være student er en veldig god start

Kjersti Haugland er sjeføkonom i DNB Markets. Hun synes ikke det er særlig oppsiktsvekkende at tre studenter har søkt på stillingen.

– Jeg tenker at det er veldig vanlig at søknader til offentlige stillinger inneholder en del navn som ikke er relevante. Som student er man ikke kvalifisert, med mindre man har annen erfaring, sier hun på telefon til Universitas.

Nettopp erfaring er helt vesentlig for å bli sentralbanksjef. Haugland peker på erfaring fra arbeidslivet i tillegg til en tilstrekkelig høy utdanning innenfor det relevante fagområdet.

– Det er også nødvendig med tung ledererfaring.

Samtidig vektlegger hun at å være student er en veldig god start, da utdannelsen må være på plass. Selv om toppstillingen ikke er aktuell med det første, tegner hun et hypotetisk bilde av hva studenter kan tilføre stillingen.

– De kan bidra med et friskt blikk og vide vinklinger på ting. Etter mange år i arbeidslivet, kan man bli litt satt. Unge kan ha et mer ferskt og originalt perspektiv.

– Det kan være nyttig i dagens verden, som endrer seg fort, blant annet med tanke på teknologiske nyvinninger.