Lei av særbehandling: Leder for studenparlamentet ved UiO Jørgen Hammer Skogan reagerer på at studentene får strømstøtte i form av lån: – Vi fryser ikke mindre enn andre folk, og det er urimelig å be studenter om å låne penger for å ha råd til å holde varmen.

Studenter får strømstøtte:

Studentleder reagerer på mer lån

Kan du dokumentere strømutgiftene dine, kan du snart søke på et tilleggslån.

Dermed snur regjeringen, som tidligere stemte ned forslag om strømstipend til studentene.

Det var VG som først omtalte saken.

Studenter som kan dokumentere at de at de har strømutgifter, kan snart søke på et tilleggslån på 3000 kroner.

40 prosent, altså 1200 av de 3000 kronene, blir omgjort til stipend.

– Dette er en ekstrautgift som er utfordrende for flere. Derfor vil regjeringen innføre tiltak spesielt rettet mot studentene, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe (Sp) i en pressemelding.

Reagerer på støtte i form av lån

– Jeg er lei av at studenter særbehandles. Krisehjelpen til studenter er alltid enda mer lån, skriver leder av Studentparlamentet ved UiO Jørgen Hammer Skogan i en SMS til Universitas.

Han mener det er bra at regjeringen ser behovet for støtte til studentene, men peker på at studentene har nok lån fra før.

– Krisehjelpen til studenter er alltid enda mer lån

Jørgen Hammer Skogan, leder av Studentparlamentet ved UiO

– 40 prosent av lånet gjøres om til stipend. Synes du ikke det er nok?

– Gjennom hele pandemien har studentene fått lån som krisehjelp. Nå lover regjeringa å bruke milliarder på å kompensere for folks høye strømregninger, skriver Hammer Skogan.

– Jeg er spent på å se om resten av befolkninga også må ta opp lån for å holde varmen.

Regjeringen har snudd

De høye strømprisene, blant annet som følge av lite vann i magasinene og dyre priser i Europa, gjør at strømregningene fortsetter å peke oppover denne vinteren.

Studentene har etterlyst strømstøtte, og har til nå ikke blitt inkludert i støtteordningene for de høyre prisene.

I november fremmet MDG, Venstre, SV, Rødt og Frp forslag om å gi studentene strømstipend. Forslaget ble nedstemt.

Dermed har regjeringen snudd. Onsdag morgen sa statsminister Jonas Gahr Støre at regjeringen er villig til å bruke milliarder på å kompensere for folks høye strømutgifter.

Til VG sier Borten Moe følgende om hvorfor:

– Vi har hele tiden sagt at vi følger strømprisene og situasjonen til studentene nøye. Gitt dagens strømnivå innfører vi nå tiltak spesielt rettet mot studentene.

Borten Moe sier lånet vil bli tilgjengelig gjennom lånekassen i januar.