Frustrert: Gunnar Helle (25) har vært tro i tjeneste som ansatt ved UiO i flere stillinger tidligere. At han nå har problemer med lønn og kontrakt synes han er frustrerende.
Frustrert: Gunnar Helle (25) har vært tro i tjeneste som ansatt ved UiO i flere stillinger tidligere. At han nå har problemer med lønn og kontrakt synes han er frustrerende.

Har ikke fått utbetalt lønn fra UiO på flere måneder:

–⁠ Kjem­peir­ri­te­rende

Et nytt datasystem har satt kjepper i hjulene for flere midlertidig ansatte ved Universitetet i Oslo. De har jobbet uten kontrakt og har dermed ikke fått utbetalt lønn siden august.

– Forhåpentligvis får jeg verdens største lønning nå i november, men jeg tror det ikke før jeg ser det, sier Gunnar Helle (25) til Universitas.

Han er ansatt som vitenskapelig assistent og seminarleder ved Universitetet i Oslo, og har ventet på å få utbetalt lønn siden september.

– Jeg har heldigvis billig leie og muligheten til å låne penger av mine foreldre, men hadde jeg ikke hatt det, hadde dette vært en veldig vanskelig situasjon. Uansett har det vært kjempeirriterende, legger han til.

Helle har vært ansatt i flere stillinger ved universitetet siden han selv begynte på master i sosiologi, og jobber blant annet på prosjektet NEXPO sammen med fem andre masterstudenter, der de undersøker politiske eksperters innflytelse på nordisk politikk.

Ifølge Helle er det ingen av studentene som jobber med prosjektet som har fått utbetalt lønn dette semesteret på grunn av komplikasjoner knyttet til kontraktene deres.

Les også: Jour­na­lis­tikk-studie ved UiO blir lagt ned

Sårbare

Helle forteller at han har hatt kontrakttrøbbel i forkant av de uteblivende lønningene, særlig i forbindelse med seminarlederstillingen:

– For min del startet det vel egentlig med en menneskelig feil. Noen hadde klart å skrive inn noe feil i kontrakten som jeg allerede hadde signert under på, så jeg måtte opprette ny kontrakt. Den kom ikke på plass før i oktober, noe som gjorde at jeg mistet lønnen for hele september, forklarer Helle.

I både stillingen som vitenskapelig assistent og som seminarleder har han opplevd problemer med å få på plass kontrakt. Men selv med kontrakten på plass har han ikke sett noe til noen lønn.

Selv har ikke Helle sett noen annen løsning enn å fortsette å jobbe, til tross for at han ikke har hatt noen kontrakt å forholde seg til.

– Jeg har jo ikke kunnet stoppe arbeidet mitt og droppe å møte opp på seminarene jeg skulle lede, sier han.

– Som midlertidig ansatte tilbyr vi fleksibilitet til våre arbeidsgivere, fordi vi ansettes raskt på kortere kontrakter. Flere har tre kontrakter i løpet av et år, og det gjør oss sårbare. Når vi i tillegg må slite med å få kontraktene våre på plass blir alt veldig rotete, legger han til.

– Avhengig av pengene

Benedicte Nordahl Berntsen (30) er ansatt i to stillinger ved Universitetet i Oslo: som vitenskapelig assistent og fagkonsulent. Hun fikk sin første kontrakt i august, og skulle egentlig ha fått sin første lønning i midten av september. De pengene har hun ikke sett noe til.

– Jeg var litt sen med å skrive under på kontrakten på grunn av feil opplysninger. Da den første lønningen i september ikke kom, tenkte jeg at det var det som var grunnen. Men da pengene ikke kom i oktober heller begynte jeg å lure, forklarer hun til Universitas.

Etter mye om og men har hun nå fått signert en ny kontrakt med universitetet, men som midlertidig ansatt får hun bare lønning én gang i måneden. Nå må hun vente til 12. november.

Som ferdig utdannet med en master i sosiologi er hun nå kun i arbeid, og jobbene er hennes primære inntektskilde.

–⁠ Da pengene ikke kom i oktober heller begynte jeg å lure

Benedicte Nordahl Berntsen (30), midlertidig ansatt ved UiO

– Det har vært ekstremt frustrerende å måtte gå rundt og vente på lønn. Jeg har definitivt vært veldig avhengig av disse lønningene, og har klart meg ved å låne penger av pappa. Det har ikke vært helt heldig, sier hun.

Berntsen stiller seg kritisk til hvordan universitetet har håndtert innføringen av det nye datasystemet sitt.

– Jeg ser at det hovedsakelig har vært et teknisk problem med denne overgangen til et nytt system, men da må man jo sikre at de ansatte har såpass god opplæring at sånne glipper som dette ikke skjer. Det gjelder jo ikke kun meg. Vi er flere dette har hatt konsekvenser for, uttaler hun.

Helle som også jobbet for UiO forrige semesteret, sier at problemene er nye dette semesteret:

– I en av mine kontrakter var jeg timebetalt fra februar til mai uten problem. Når vi nå skulle få nye kontrakter på høsten skar det seg helt, sier han.

Helle har fått opplyst på e-post at det er et nytt datasystem som er grunnen til at flere ansatte ikke har fått kontrakter, og dermed ikke fått utbetalt lønnen sin. Universitas har sett epost-utvekslingene.

Eneste inntektskilde: Benedicte Nordahl (30) leverte masteren sin i sosiologi denne 
våren, og har jobben ved UiO som eneste inntektskilde.
Eneste inntektskilde: Benedicte Nordahl (30) leverte masteren sin i sosiologi denne våren, og har jobben ved UiO som eneste inntektskilde.

Les også: Nedstemt på Stortinget: Fem partier vil gi studenter strøm­sti­pend

– Ansatte tar støyten

Det er innføringen av det nye økonomi- og lønnssystemet til Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) både Helle og Berntsen sikter til, og som har skapt hodebry for universitetsadministrasjonen.

Universitetsdirektør Arne Benjaminsen bekrefter at det er utfordringer ved DFØ som er roten til problemet med kontrakter og lønnsutbetalinger.

UiO ble pålagt av Kunnskapsdepartementet å ta i bruk dette systemet i mai. Det skal etter planen bli et felles system for alle høyere utdanningsinstitusjoner, men enn så lenge går det ikke helt etter planen. Khrono har blant annet skrevet om hvordan 17 universiteter og høyskoler har satt innføringen av systemet på vent.

Utfordringene har gått utover ansatte som Helle og Berntsen. Det reagerer Natalia Zubillaga på. Hun er tillitsvalgt for fagforbundet Norsk Tjenestemannslag (NTL) ved Universitetet i Oslo.

–⁠ Det har blitt en belastning for hele arbeidsmiljøet

Natalia Zubillaga, NTL-tillitsvalgt ved UiO

– Systemet har rett og slett ikke de tekniske forutsetningene det trenger for å ivareta de ansatte som UiO har, uttaler hun over telefon til Universitas.

– De som sitter i den andre enden og må ta støyten for dette, er jo de ansatte, og dette er et kjempeproblem. Både for de ansatte som ikke har fått lønnen de har krav på og for de administrative som ikke får gjort den jobben de egentlig har, sier hun og legger til:

– Det har blitt en belastning for hele arbeidsmiljøet også.

Hun mener at universitetet burde ha ventet med å få det på plass.

– UiO burde hatt is i magen og ventet til at DFØ hadde rettet opp i systemfeilene sine. NTNU skulle faktisk også gå over til det nye systemet, men nettopp fordi at vi har hatt store problemer både i Bergen og Oslo har de bestemt seg for å vente ett år, sier hun.

Kritisk: Natalia Zubillaga ved Norsk Tjenestemannslag (NTL) er kritisk til det nye DFØ-systemet, og er bekymret for de ansatte som ikke har kunnet gjøre den egentlige jobben sin.
Kritisk: Natalia Zubillaga ved Norsk Tjenestemannslag (NTL) er kritisk til det nye DFØ-systemet, og er bekymret for de ansatte som ikke har kunnet gjøre den egentlige jobben sin.

UiO: Jobber med saken

På spørsmål om hvordan UiO nå jobber med å få det nye systemet på plass svarer universitetsdirektør Arne Benjaminsen følgende:

«Vi bruker mye ressurser på å få dette til, men vi har også veldig mange ansatte og studenter og en stor økonomi, så noen problemer har vi altså møtt underveis. Hovedårsaken til at det er forsinkelser i lønnsutbetalingene skal være problemer med tilgangsstyringen i det nye systemet, og det er særlig oppdrags- og timeansatte som har blitt hardest rammet», skriver han i en e-post.

Han opplyser at for de nær 7000 fast ansatte fungerer systemet stort sett som det skal. De har ikke oversikt over det totale antallet midlertidige ansatte som er rammet av problemet.

«Dessverre har overgangen til det nye systemet medført forsinkelser i flere ledd, men vi har iverksatt midlertidige rutiner og jobber aktivt for å på plass en ny løsning», skriver Benjaminsen.

«Det er blant annet snakk om fulltidsstudenter, som enn så lenge har jobbet gratis for dere, og i perioder uten rettigheter i mangel på kontrakter. Er dette slik behandling studenter som tar på seg jobber hos dere, kan forvente?»

«Alle som jobber hos oss skal selvfølgelig gjøre det under ordnede forhold og med alle sine rettigheter ivaretatt, men det har altså vært problemer knyttet til innføringen av det nye lønnssystemet som DFØ har brukt vesentlig lenger tid på å utbedre enn vi hadde forventet.»

Benjaminsen skriver videre at alle skal få lønn for oppgaver man utfører for UiO, og han vil understreke at alle fast ansatte skal få lønn som normalt. Han beklager at prosessen med å rette opp feilene tar lenger tid enn ventet.

«Hvis dere ikke makter å ordne kontrakter og lønne ansatte ved universitetet, burde dere avventet å innføre DFØ og heller funnet en annen midlertidig løsning for de det gjelder?»

«Årsaken til at vi har tatt i bruk DFØ-systemet er at det ble bestemt av Kunnskapsdepartementet at universitetene i Bergen, Oslo, Trondheim og Tromsø skulle gjøre dette. Kontraktene på de gamle løsningene gikk ut, og tiden var inne for å gå over på nye løsninger. Det innebærer at oppgraderinger, service og så videre på de gamle systemene ikke lenger ville være tilgjengelig, og derfor ville det etter vår vurdering medført større problemer å fortsette med de gamle systemene enn å ta i bruk de nye.»

«Forstår dere hvorfor studentene vi har snakket med reagerer på dette? Er dette noe man bør finne seg i?»

«Vi ser helt tydelig at alle utfordringene knyttet til det nye systemet har vært krevende både for dem som ikke har fått lønnen sin i tide og for de som jobber med dette, og det er selvfølgelig sterkt beklagelig. Vi skal ivareta det personalansvaret vi har og arbeidssituasjonen hos oss skal være god.»

Les også: Ledelsen sluttet da Høyskolen Kristiania kjøpte opp enda en fagskole: –⁠ Vi føler oss overkjørt, sier student