Nesna eller mensa?: Sp flagger reetableringen av den nedlagte høyskolen på Nesna en viktig utdanningspolitisk sak. Det vil koste. Hva kunne Oslostudentene fått for prisen?

Hvor mange øl kan du få for en høyskole?

Politikk er prioriteringer. Regjeringen vil prioritere en nedlagt høyskole på Nesna i Nordland. Jeg vil prioritere øl og terapi.

Oslostudenten nevnes ikke i Senterpartiets partiprogram. Det gjør ei heller studentene i Trondheim eller Bergen. Likevel sier de at de tror på hele Norge. Ikke en gang de som studerer på Stord har fått plass i det 299 538 tegn (uten mellomrom) lange prinsipp- og handlingsprogrammet til Sp.

Les også: Dette er studentenes nye minister

Nesna rimer nesten på Mensa

Men Nesna, derimot! Høyskolen på Helgeland i Nordland studentene forlot i 2019 og som eierne selv ville legge ned, er nevnt: «Campus Nesna skal gjenopprettes som selvstendig høyskole». Det samme lyder Hurdalsplattformen til den nye regjeringa: «Reetablere ein fullverdig høgare utdanningsinstitusjon på Nesna (...)».

Akkurat som Mensa er klubben for mennesker med høy IQ og medlemmene er få, er Nesna klubben for 1700 fastboende, der kunnskap dyrkes og desentralisert forskning og utdanning er stikkordet. Begge grenser de til en sekt. Er Nesna det nye Mensa? Det vil tiden vise.

Inntil nå er det ingen prislapp på hva det vil koste å stable kunnskapens vugge på bena på Helgelandskysten.

Distriktene blør, men studentlommeboka blør mer.

Rektor ved Universitetet i Tromsø Dag Rune Olsen har likevel rukket å rynke på nesen til reetableringen av den eventuelle konkurrenten i nabofylket. Han sier til nettstedet Khrono at han tror staten må bla opp 50 til 100 millioner kroner.

100 millioner, sier du? Ikke lommerusk, sier jeg.

Det får en navlebeskuende Oslostudent til å lure. Distriktene blør, men studentlommeboka blør mer. Hva kunne Oslostudenten egentlig fått for en høyskole på Nesna?

Les også: Da student­lei­kane endeleg kom til Oslo

Over en mill pils

Et så stort beløp føles svimlende abstrakt og vanskelig å konkretisere. La meg hegne om min akademiske frihet: jeg teller 100 millioner i enheter.

Da Universitas i september lagde en berettiget og sårt nødvendig ølguide, landet gjennomsnittsprisen på 86 bitre kronasjer i Oslos uteliv.

Hvor mange pils kan du få for en reetablering av en høyskole kun ordføreren og regjeringen ønsker, på Helgeland? 1 162 790 kalde.

I Oslo studerer det cirka 90.000 studenter. Det blir 12 øl til hver, det!

For et ypperlig tidspunkt. Parkene kjølner og vi begynner å bli husvarme en måned etter gjenåpningen. Det er en perfekt tid for å flekke opp lommeboka og gjøre den viktigste reetableringen etter pandemien, ved å spandere øl på 90.000 personer: vennskap og fylleangst.

Det blir 12 øl til hver, det!

100.000 psykologtimer

Lite hjelper det om den eksistensielle og paniske angsten forblir når fylleangsten er skylt ut. Hvor mye bedre psykiske helse kunne vi fått for Nesna?

«Vi vil ha topp motiverte og dyktige studenter og forskere som vil bidra til å utvikle Norge», skriver Sp på sin hjemmeside. Topp motiverte studenter er flittige på lesesalen hver dag. De kan også drikke 12 øl på høyskolebudsjett, men de trenger alle noen å snakke med.

En konsultasjon hos en studentpsykolog koster SiO om lag tusen kroner, og man kan få inntil ti behandlingstimer. En stressa student kan dermed slippe unna høye skuldre og fortrengte barndomsminner for ti laken. Mer sannsynlig er det i hvert fall.

Hundre mill på bok blir 100.000 konsultasjoner. Eller 10.000 studenter ti timer med tårer og kleenex på et SiO-kontor.

Les også: Etter fjorårets kata­stro­fe­kutt får Radio Nova full pott

11.600 dyre husleier

Det fine med å studere på bygda, er billig husleie. I Norges bygder med hjørnesteinsbedriften høgskule utgjør studentmassen grovt antatt 80 prosent av innbyggerne, og prisene presses ned. Studentene på (folke)høyskolen i Volda må eksempelvis ikke betale en krone over 5000 kroner for studentbolig. Det er trolig overførbart til Nesna.

Makuler ventelistene på studentbolig: der det er er kapital er det husrom.

Uhørt! I metropolen sitter studenter med hjemmestrikkede ullsokker og ullundertøyet når husleien på 7000 er betalt til haiene, mens strømregningen spøker i nettbanken.

Men vi har et budsjett på 100 mill. La oss forflytte oss fra sterile ganger og blokkbebyggelse på Kringsjå, trange løkka-leiligheter med mugg og opp til en umøblert 1-roms i flunka nye Nydalen studentby – hvor leien er høy og fugemassen fremdeles tørker. 8600 kroner, takk. Hele 11 627 studenter kan flytte inn med estimert budsjett.

Makuler ventelistene på studentbolig: der det er er kapital er det husrom.

Hundre studentboliger og lange ventelister

Premisset for forrige avsnitt er imidlertid at det er nok studentboliger. I august stod over 2500 i kø for Studentsamskipnaden SiO sine boliger, og ventelistene må med det bestå.

SiO anslår kostnadsrammen for en hybelenhet til cirka en million kroner. Akk, det blir kun hundre nye studentboliger i gryta – om vi ikke får tilsvarende budsjett de neste 20 årene.

Re-makuler ventelistene after all.