Like glad: Studentene Sacha Dauliat (19), Léonie Diaconu (19), Edwin Wiese (25), og Zelda Mayo (20) har ikke savnet kafétilbudet til SiO, men de har aldri opplevd det heller.

Halvparten av Blinderns spisesteder er fortsatt stengt

Fagutvalg mener stengte kaffebarer kan gå utover samholdet blant studenter. SiO forsvarer stengte dører med at det er for få studenter på campus.

– Er det en kantine her også? Det visste vi ikke!

Universitas treffer studentene Sacha Dauliat (19), Léonie Diaconu (19), Edwin Wiese (25), og Zelda Mayo (20) i høstsola på Blindern. De er overrasket over å høre om den tidligere travle kantinen som pleide å holde åpent i bygget bak dem.

Til tross for gjenåpningen som endelig er her, holder mange av SiOs spisesteder fortsatt stengt. Et av stedene er kantina i Georg Sverdrups hus, Sverdrup spiseri, og det kan virke som at det er få som husker tiden da kantina hadde kø til døra hver dag rundt lunsjtider.

– Vi er nye her, så vi vet ikke hvordan det var før. Men det hadde jo vært fint om den var åpen. Den er jo mye nærmere oss, sier Edwin Wiese, som studerer informatikk.

Per 13. oktober holder en tredjedel av SiOs mat- og drikketilbud fortsatt stengt, til tross for full gjenåpning av campus og samfunnet ellers. På Blindern er 10 av 19 steder stengt.

Les også: Velferds­tinget i Oslo går motsatt veg av byrådet

Godt fornøyd

Studentene vi prater med bruker biblioteket i Georg Sverdrups hus som leseplass, og drar ofte på Georg kaffebar både for mat og koffeininntak gjennom dagen.

Psykologistudenten Sacha Dauliat sier de oftest har med seg mat hjemmefra, men de er likevel enige i at mat- og drikketilbudet fra SiO er godt.

– Tilbudet er veldig bra. Det er gode vegetarmuligheter og mye å velge mellom. Og maten er ganske god også. Prisene er heller ikke så verst, sier historiestudenten Leonie Diaconu.

– Det er bra, men jeg drar ofte heller på Bunnpris fordi det som regel er billigere, legger Wiese til.

Prioriterer større steder

SiO Mat og drikke har 41 spisesteder og kafeer spredt på de ulike campusene. De fleste av dem ble stengt 12. mars i fjor som følge av pandemien. Med full gjenåpning av samfunnet skulle man gjerne tro at alt er tilbake til normalen også på campus. I en e-post til Universitas forteller SiO at dette imidlertid ikke er tilfellet. Det er færre studenter på campus enn i et normalår, at kundegrunnlaget dermed ikke er på plass for å kunne ha åpent overalt, opplyser de.

«Vi har prioritert å åpne større steder som gir et bredt tilbud og kan ha lenger åpningstid, slik at vi når ut til flest mulig studenter», skriver campusdirektør i SiO Fredrik Øren Refsnes.

«SiO Mat og Drikke ble truffet veldig hardt av nedstengingen som følge av pandemien. Det var 149 ansatte i SiO Mat og Drikke før pandemien», skriver han og legger til:

«På et tidspunkt var det kun tre ansatte som ikke var permittert.»

Les også: Regjeringen vil bygge flere studentboliger, men studiestøtten skuffer: Krever at Jonas rydder opp

– Deilig å være tilbake

Morten Korsnes er hovedtillitsvalgt for organiserte ansatte i SiO Mat og drikke. Til daglig jobber han på Frederikke spiseri, SiOs største spisested på Blindern. Han sier det er godt å være tilbake.

– Det er deilig å være tilbake. Og det er veldig fint å se studenter og folk igjen.

Korsnes opplyser om at de aller fleste ansatte nå er tilbake i jobb etter en lang nedstengning med mange permitteringer.

– Det stemmer at det ikke er noen permitterte nå, men dessverre var det en del som sa opp under permitteringsrundene.

Før pandemien hadde SiO Mat og drikke 149 ansatte. Nå er det 116 igjen.

– Økonomisk ble det rett og slett for tøft for enkelte, legger Korsnes til.

Han sier seg også enig i det SiO har opplyst om kundegrunnlag og aktivitet på campus. På spørsmål om ting er tilbake til normalen sier han:

– Ting er stort sett som det var før pandemien. Men vi har fortsatt en mye lavere omsetning. Omtrent 50 prosent av et normalår, sier Korsnes.

Han sier han har forståelse for at SiO venter med en full gjenåpning til omsetningen normaliserer seg. Men han får innimellom spørsmål fra utålmodige studenter.

– Det er noen som spør, ja. Men de spurte mye mer før da tilbudet var veldig begrenset.

Korsnes tror ikke studentene trenger å gå kaffetørste lenge. Han mener tallene peker riktig vei og at det som er stengt vil åpne med tiden.

– Det begynner kanskje å se ut som at vi må ansette nye folk om ikke lenge!

Les også: Firerkravet i matte skrotes: Lærer­stu­denter jubler

Fagutvalg vil ha svar

Det kan se ut som at SiOs kaffebarer på Blindern er spesielt rammet av sviktende omsetning. Nå er det kun én av fire som holder åpent. På Georg Morgenstiernes hus, hvor institutt for filosofi, ide- og kunsthistorie, og klassiske språk (IFIKK) holder til, er Kaffebar Valentin en av dem som er stengt.

– Det er nok irriterende for dem som er på bygget ofte at kaffebaren fortsatt holder stengt, sier Marius Bråten (26).

Han er leder i fagutvalget for kunsthistorie ved UiO. Han sier at Valentin kaffebar vanligvis fungerer som et sosialt samlingspunkt for studentene.

– Det går ut over behovet som studentene ved IFIKK har for å bygge opp det sosiale samholdet igjen etter pandemien, sier han.

Bråten, som selv bruker Valentin kaffebar for påfyll mellom forelesningene, har likevel forståelse for at kundegrunnlaget er lavere nå.

– Så klart er det færre her nå. Det er fortsatt en del digital undervisning og få forelesninger på bygget. Men det hadde vært veldig fint om SiO hadde fått avklart når kaffebaren skal åpnes. Helst så raskt som mulig.

SiO sier til Universitas at de ikke uttaler seg om enkeltkafeer.