En gledens dag: Endelig kan André Titland og Chateau Neuf tilby studentene mer enn gratis kaffe og sårt trengte leseplasser.

Forfriskende tider i vente på Chateau Neuf og kjellerpubene:

Nå kan 140 studenter drikke øl her

Etter et halvt års sosial istid kan Chateau Neuf endelig børste støv av sitt viktigste tårn – tappetårnet.

– Det hadde selvfølgelig vært fint med bedre værmeldinger enn 11 grader og regn på onsdag, sier André Titland, salgssjef på Chateau Neuf, til Universitas, som er innom på slottet tirsdag ettermiddag for å bivåne de etterlengtede forberedelsene.

— Vi hadde egentlig planlagt å grille, noe som blir vanskelig i regnet. Men åpning blir det uansett, og det er på tide, fortsetter han.

Til å begynne med må skjenking skje i forbindelse med matservering, og den første dagen på Neuf løser de det med panini, toast og suppe. Varm mat skal det være!

— Det er viktig at vi gjør det ordentlig, hadde vært drit å ryke på at vi ikke gjør det ordentlig med matserveringen, sier Titland og henviser til at de ikke har skikkelig kjøkken på huset.

Men allerede fra torsdag oppheves de nasjonale kravene om matservering. Da blir det andre, eller ingen, boller.

Les også: Byrådet gir ytter­li­gere 800.000 til studenters psykiske helse

Bort med ugresset

Etter dager med sol og regn om hverandre har det endelig begynt å spire og gro, og barene har våknet fra dvalen.

Når Universitas ankommer uteserveringen Betonghaven tirsdag ettermiddag, står bordene stablet i høyden langs veggen, og to slottsmestere flakker rundt med jekketraller.

Fredag forrige uke kom avgjørelsen om at de kunne åpne onsdag, så tiden har vært knapp. Titland viser stolt frem en nyluket betonghage der slottsmesterne er i ferd med å plassere ut bord i smittevernvennlig avstand.

— Det har vært litt blandede signaler de to siste ukene om når vi får åpne. Vi har jobbet mye denne uken. Bare se her, sier Titland og slår ut med armen:

– Vi har frest ned ugresset. Det er ingen liten bragd!

Da styret fikk vite at de kunne åpne under et møte forrige fredag reiste de seg og klappet i lettelse. Så var det bare å brette opp ermene og fjerne de triste sporene etter en uvirksom tid. Nå skyves bordene på plass, og det skal være nok rom for rundt 140 tørste mennesker med én meters avstand.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Vissent: Men ikke dødt. Selv om plantene ser molefonkne ut, lever Chateau Neuf i beste velgående.

Kunne vært verre

Titland forteller at det verste med de siste seks månedene er at de ikke har kunnet oppfylle rollen som et sosialt møtested og stundentkulturhus.

— Glassbaren er en viktig møteplass, det er den som bringer huset sammen. Uansett hva du skal her, så er Glassbaren der, og den skal ha faste åpningstider, sier han.

— Det er et fint sted å møtes. Så det har vært trist å ikke kunne tilby noe så enkelt som det engang.

Men Titland er glad de har klart seg gjennom den tørrlagte perioden til tross for at de har måttet kaste langt over 3000 halvlitere. 3000 halvlitere som kanskje hadde gjort vinteren et par promille i sosialt lag hyggeligere.

— Økonomisk har det gått greit egentlig. Det kunne vært verre, vi kunne gått konkurs, sier han og understreker at økonomien blomstret før pandemien kom med isfronten sin.

— Vi har stabilisert økonomien i en grad som gjør det mye enklere å tenke langsiktig, så vi har et godt utgangspunkt for å få det til, forsikrer Titland.

Han skulle ønske de hadde fått gjort mer det siste året med tanke på oppussing, men økonomien har ikke blomstret nok til det. Likevel har de fått tid til å jobbe med organisasjonen, som har vokst mye.

Det er ikke like gøy å drive forening som er basert på fysisk samvær digitalt

Henrik Vincent Fiske Vassal, leder for SVFF

Titland forteller at de i et normalår ville stengt denne uken, og at den studentdrevne barforeningen Tappetårnet, som vanligvis styrer Bokbaren, ville tatt over.

— Men nå som vi fikk lov, tenkte vi å holde åpent litt til før Tappetårnet tar over. Chateau Neuf vil uansett holde åpent i sommer.

Glassbaren vil holde åpent torsdag og fredag denne uken 17 til 22. I neste uke kommer de til å holde åpent mandag til lørdag med samme åpningstider. Utover det er planen at det skal være åpent torsdag til lørdag hele juni og juli.

Og når myndighetene tillater det, vil åpningstiden utvides til midnatt, forsikrer Titland.

Les også: SiOs nye studentbustadar: Den billigaste bustaden kostar meir enn studie­støtta

I kjelleren

Også kjellerpubene rundt om på studiestedene har vært lengre nede enn vanlig det siste halvåret. På Samfunnsvitenskapelig fakultetsforening (SVFF) bestemte de seg onsdag morgen for å åpne U1 som kafé fra mandag neste uke, med pub på kveldstid torsdag og fredag de neste to ukene.

Henrik Vincent Fiske Vassal, leder for SVFF, tror han snakker for de fleste kjellerpubene når han sier at det har vært vanskelig å nå ut til studentene det siste halvåret.

— Det sosiale har vært vanskelig. Det er ikke like gøy å drive forening som er basert på fysisk samvær digitalt, sier Fiske Vassal.

– Vi hadde over 500 frivillige, det har vært vanskelig å gi dem et godt tilbud uten å kunne arrangere konserter og fester.

Glassbaren er en viktig møteplass, det er den som bringer huset sammen

André Titland, salgssjef på Chateau Neuf

Han legger til at de har forsøkt å bøte på det verste med digitale kvisser. Der har det som regel vært over 100 deltakere.

— Vi har ikke fått lov til å servere kaffe som et takeaway-tilbud engang, forteller han.

– Samtidig er det rart at Georg får holde åpent, det kan ikke være bra med hensyn til smittevern at alle går til ett sted for å kjøpe kaffe.

Tilbake på Neuf, tirsdag ettermiddag: En slottsmester triller forbi med en diger trekasse fylt med det som ser ut som triste plantelevninger.

— Jeg trodde den bambusen der aldri skulle dø jeg! utbryter Titland.

— Nei, den lever i beste velgående, den, svarer slottsmesteren.

Og det får vi håpe den gjør.