Nestleder i Oslo MDG:
Vil fjerne alle parkeringsplasser på UiO
Konsertscene på UiO? Eller kanskje uteservering? Hva med en ny park? Hvis Rauand Ismail (MDG) får det som kan vil, kan det bli en realitet.
— Jeg tror dette kan bli stedet hvor alle har lyst til å vanke, og som ikke er okkupert av metallkasser som står tomme dagen lang, sier Rauand Ismail, nestleder i Oslo MDG og bystyrerepresentant – i år også Oslo-kandidat til Stortinget.
Han ønsker å fjerne alle parkeringsplasser tilknyttet Universitetet i Oslo (UiO) med unntak av handikap-plassene, og har store visjoner for hva arealene heller kan brukes til.
— Se for deg fadderuken 2021 og istedenfor å samle oss i køer for å komme oss ned til barene, så er det uteservering og scene her ute, og konsertene våre blir her. Hvor fett hadde ikke det vært?
Les også: Kryptohackere angrep UiO
— Minner om en svunnen tid
Vi møter den tidligere UiO-studenten på en av universitetets flere parkeringsplasser, midt mellom Frederikke-bygningen, Blindern Studenterhjem og en frisbeegolfbane.
– Hva tenker du når du står her?
— Jeg synes det er helt sinnssykt. Vi ville aldri utviklet et nytt område sånn som det området her har blitt utviklet. Det minner rett og slett om en svunnen tid, sier han og legger til:
— Når du okkuperer et så stort område for biler som står ved siden av hverandre, sier du samtidig at det er viktigere enn andre type ting. Og jeg kan se for meg millioner av ting som hadde vært gøyere for studenter å ha her enn den parkeringsplassen her.
— Jeg tror det er ekstra viktig at vi nå, med det året vi har lagt bak oss, gir studentene noe å glede seg til. At det blir noe gøy når de kommer tilbake til semesterstart til høsten, sier Ismail.
Jeg tror det er ekstra viktig at vi nå, med det året vi har lagt bak oss, gir studentene noe å glede seg til
Rauand Ismail, nestleder Oslo MDG og bystyrerepresentant
Han mener at det å få et nytt område på campus er av den typen ting som studenter kan se frem til og sette pris på.
— Hvis jeg ikke kommer inn på Stortinget i år, blir jeg student igjen, og jeg gleder meg til fadderuken. Da håper jeg det kan bli konsert her.
Vil la studentene bestemme
Ismail foreslår at UiO-studentene som jobber med byutvikling skal konkurrere om å lage det kuleste konseptet for hva arealene kan brukes til.
— Kanskje det skal bli en ny park? Kanskje vi skal få et tilbygg for de studentene som er plassert rundt omkring i Nydalen og andre steder i byen og ikke er tilknyttet Blindern i dag?
— Det er så sykt mange kule ideer for hva det her kan bli, som jeg skulle ønske rektor hadde turt å invitere studentene til å være med å lage. På denne måten får studentene en semesterstart å glede seg til i år. Og jeg utfordrer ham til å gjøre det i år, og ikke vente til det kommer en mobilitetsplan, hva nå enn det skal bety, sier politikeren.
Rektor ved UiO Svein Stølen skriver i en e-post til Universitas at det er viktig å ha en mobilitetspolitikk avstemt med personalpolitikken, og trekker frem viktigheten av å ha gode tilbud for ansatte, studenter og besøkende med funksjonsnedsettelse.
— Vi må videre bidra til ikke å svekke karrieremuligheter for småbarnsforeldre med lang reisevei, og vi har også en seniorpolitikk som kan være relevant. Dette må balanseres i mobilitetsplanen som utarbeides i disse dager, skriver han.
— Et selvstendig mål at folk skal reise miljøvennlig
Ismail mener det er unødvendig med parkeringsplasser på Blindern for folk flest, og at ansatte og studenter heller bør begynne å komme seg til universitet på andre måter.
– Det er en del biler her i dag, da?
— Ja, og de bilene trenger ikke å være her. Det er et selvstendig mål at folk skal reise miljøvennlig. Så når det er bysykkelstativ, to t-banestopp, en trikkelinje og busslinje som går forbi her, ser jeg ikke en eneste grunn til at vi skal beholde parkeringsplassene og okkupere et veldig fint område rett ved campus. Med unntak av HC-plassene, selvfølgelig.
MDG-politikeren mener det skal være lettest mulig å reise miljøvennlig, så om folk sliter med å reise til universitetet kollektivt, må det være de folkevalgtes jobb å sikre et kollektivtilbud.
— Men jeg mener at det er et godt kollektivtilbud og et godt sykkeltilbud, og alle mulige slags fasiliteter for å komme seg hit. Det er til og med vakre turstier gjennom byen, sier Ismail og konstaterer:
— Man trenger ikke bil for å studere på Blindern med mindre man har en funksjonsnedsettelse eller av andre grunner ikke har muligheten til å gå, sykle eller ta kollektivt.
I samme e-post til Universitas skriver rektor Svein Stølen at UiOs beliggenhet gjør at de aller fleste ansatte og studenter reiser kollektivt eller sykler.
— Likevel vil en stor institusjon med over 35.000 studenter og ansatte i sum ha behov for en del parkeringsplasser, skriver universitetsrektoren.
Han trekker frem at universitetet i betydelig grad følger prinsippene om parkeringsplasser som benyttes i Oslo ellers, men at særlig sykehusansatte som jobber flere steder trenger steder å parkere.
Grønn liste: Burde være et fremtidsmål
Listeleder i Grønn liste Julianne Sørflaten Grovehagen mener at en kraftig reduksjon i antall parkeringsplasser er nødvendig, men er usikker på om hun stiller seg bak forslaget om å fjerne absolutt alle.
— Vi er enige i at vi må ha HC-parkeringsplasser. Men det er veldig viktig at man legger til rette for at færrest mulig kommer hit med bil, sier hun.
— Vi ønsker å fjerne parkeringsplassene bak Fredrikke-bygningen og å få et grøntområde der hvor det i dag er parkeringsplass bak Villa Eika på Blindern. Det hadde vært hyggelig om Villa Eika hadde vært omkranset av grøntområder, ikke bare på forsiden, sånn det er i dag.
Grønn liste har oppført en grønn og sosial campus som viktigste kjernesak på studentparlamentet sine nettsider.
— Det burde være et fremtidsmål at vi har et universitet som er lagt til rette for at du kan komme hit med kollektivtransport, sier Grovehagen.
Moderat liste er skeptiske
Listeleder i Moderat liste Mathias Meyer sier at det er viktig å verne om lik rett til utdanning, uansett funksjonsevne.
— Det er mange som kanskje ikke er definert som handikappet, men som likevel har behov for å kjøre bil.
-- Det er mange som kanskje ikke er definert som handikappet, men som likevel har behov for å kjøre bil
Mathias Meyer, Listeleder i Moderat liste
Meyer sier han selv kjenner til flere som sliter til fots, men som ikke er definert som funksjonshemmede.
— Disse har behov for å kjøre bil for å fullføre utdanningen, særlig etter pandemien, sier han.
— Videre er det er snakk om veldig få plasser totalt og at det uansett med 28.000 studenter ved UiO ikke er sånn at alle studenter kan kjøre bil til universitetet, avslutter Meyer.
Les også: Dette er NSO-kandidatenes kampsaker