Stort nettverk: TF-dekan Aud V. Tønnessen sier at kilometertallet per årsverk drives opp av reiser gjennomført av eksterne som er finansiert gjennom fakultetet.

UiOs flyregnskap er klart:

Teologene flyr mest

Matnat fløy 500 ganger rundt jorda i 2019, mens Teologisk fakultet fløy mest. Dette viser UiOs flyregnskap.

Tallene for flyreisene til ansatte ved Universitetet i Oslo (UiO) fordelt på fakultetsnivå ble fremlagt i en rapport til universitetsstyret i fjor høst.

— Det er egentlig bare ett poeng med en sånn liste, og det er at vi skal få ned utslippene, sier UiO-rektor Svein Stølen.

— Da må man fordele det på enhetene, slik at de vet hva de har å gå på.

Rapporten viste at Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet (MN) reiste desidert lengst i 2019, med 20.104.832 kilometer. Det tilsvarer mer enn 500 ganger rundt Jorden. Som et stort fakultet er det naturlig at MN tilbakelegger flest kilometer totalt hvert år, men de har likevel ikke redusert antall kilometer per årsverk.

Morten Dæhlen, dekan ved MN, sier at de har hatt holdningskampanjer rettet mot bruk av fly på reise og for at ansatte skal gjøre miljøvennlige valg. Han tror dette vil vises over tid, særlig med erfaringene fra pandemien. At de ikke har hatt nedgang i antall flydde kilometer, kan muligens knyttes til at fakultetet har vokst mye de siste årene, mener Dæhlen.

Les også: Frp-politiker mener studenter får fritak fra klima­dug­naden: –⁠ Helt menings­løst, svarer statsråden

Tallenes tale

I antall kilometer reist på antall årsverk blir MN forbiflydd av Det juridiske, Det humanistiske (HF) og Det teologiske fakultet (TF). TF flyr flest kilometer per årsverk, med over 23.000 kilometer, litt mer enn 11.000 kilometer lengre enn MN. Det tilsvarer at en ansatt flyr tre ganger frem og tilbake til Bergen i måneden.

TF-dekan Aud V. Tønnessen svarer at kilometertallet per årsverk drives opp av reiser gjennomført av eksterne som er finansiert gjennom fakultetet. Når dette tallet deles på færre ansatte enn for større fakulteter, blir tallet høyere og ikke helt sammenlignbart.

— Under halvparten av antallet reiste kilometer registrert ved TF er gjennomført av våre egne ansatte. Samtidig ser vi at vi selv med denne justeringen ligger vi relativt høyt sammenlignet med noen av de andre fakultetene, sier Tønnessen til Universitas.

— Våre fagmiljøer er blant de fremste på sine felt på verdensbasis, og internasjonalt samarbeid med tilhørende reisevirksomhet er både en helt nødvendig og naturlig del av virksomheten, sier hun.

Det er egentlig bare ett poeng med en sånn liste, og det er at vi skal få ned utslippene.

Svein Stølen, rektor ved UiO

Ved fakultetet stiller de seg bak UiOs mål om kutt. Effekten av pandemien vil nok bli lavere reisevirksomhet i fremtiden, men Tønnesen understreker at mye av reisevirksomheten er nødvendig.

Les også: Reduser Husleia går har ut mot psykisk helse-bevilgning:–⁠ Hjelper ikke å puste riktig hvis jeg ikke kan betale regningene mine

Positive

Anne Birgitte Rønning, professor i allmenn litteraturvitenskap ved HF, var blant dem som sto bak oppropet for halvering av klimagassutslipp fra flyreiser ved UiO. Hun tror statistikken viser en effekt av oppmerksomheten som ble satt på fly i 2019, og at mange har prøvd å redusere antall flyreiser siden da.

Hennes eget fakultet reduserte sitt antall kilometer per årsverk fra 15.534 til 14.325. Enhetene under universitetets styre reduserte antall kilometer per årsverk fra rundt 38.535 kilometer til 26.361. Det er en nedgang på 31,5 prosent.

Tidligere har Studentparlamentet ved UiO vedtatt at UiOs flyreiseutslipp skal reduseres med 70 prosent fra 2019-nivå innen 2026. Benedikte Espeland, miljøansvarlig i Studentparlamnentet og studentrepresentant i universitetsstyret, mener at tallene for 2018 og 2019 generelt er altfor høye. Hun er likevel positiv til at målene for kutt er innenfor rekkevidde.

— Den siste tiden har blant annet vist hva man kan oppnå gjennom bruk av digitale verktøy. Det er likevel ikke ønskelig at studenter og ansatte kun har møter digitalt, men det må legges til rette for at de benytter miljøvennlige transportmidler ved reiser til fysiske møter eller seminarer, sier hun.

Les også: Flyttet hjem for flere måneder siden: Betaler 6200 kroner i husleie for tom hybel