Bekymret: Helsebyråd Robert Steen sier byrådet er bekymret for hvordan pandemien påvirker studentenes psykiske helse.

Byrådet gir 700.000 til SiO Helse

Midlene skal brukes til å følge opp studentenes psykiske helse, opplyser helsebyråd Robert Steen til Universitas.

Byrådet i Oslo gir onsdag ettermiddag 700.000 kroner til Studentsamskipnaden SiOs psykiske helsetjeneste. Til Universitas sier helsebyråd Robert Steen (Ap) at byrådet er bekymret for hvordan pandemien påvirker den psykiske helsen til studentene, både på kortere og lengre sikt.

– Vi er fremdeles i den akutte fasen av pandemien, men samtidig må vi starte reparasjonsjobben. Derfor styrker vi nå arbeidet med å ta vare på den psykiske helsa til studentene i byen vår, sier Steen.

– Jeg er veldig glad for at vi kan bevilge penger for vårsemesteret, slik at Studentsamskipnaden kan ta i bruk midlene med en gang, legger Steen til.

700 ekstra behandlingstimer

Direktør for SiO Helse Trond Morten Trondsen jubler over bevilgningene, og sier at støtten umiddelbart vil bli brukt til å styrke det psykiske helsetilbudet til studentene.

– Studentlivet i Oslo har over lang tid vært preget av digital undervisning, strenge smittevernstiltak og lite sosial kontakt, sier han.

– Disse pengene betyr 700 ekstra behandlingstimer. Det er også et signal om at Oslo satser på studentene og ønsker å ta vare på den psykiske helsen deres, fortsetter han.

VT-leder: – Stort fremskritt

Tidligere denne uken [etterlyste](aa) leder av Velferdstinget i Oslo og Akershus Idun Kløvstad mer midler fra byrådet til å ivareta studentvelferden i hovedstaden. Kløvstad reagerte blant annet på at byrådet i Bergen i 2020 ga 1,3 millioner til tiltak for å bedre studentenes psykiske helse, mens Oslo ga null.

Kløvstad sier til Universitas at hun er storfornøyd med midlene, og at det nærmest ligger noe symbolsk i det å endelig bli sett av kommunen.

– Vi har hatt en rekke møter med kommunen hvor vi har drøftet disse problemene, men denne gangen var det et initiativ som kom fra kommunen selv. Det føler vi er et stort fremskritt, sier hun og legger til:

– Studenter har vært veldig utsatt, og med nye nedstengninger er det godt å se at det tas ansvar for å styrke den psykiske helsetjenesten.

Oslo kommune jobber for tiden med å kartlegge hvordan pandemien har påvirket utviklingen av psykiske helseutfordringer i byen. Resultatene fra kartleggingen vil ifølge byrådet bli viktig for avdekke hvilke behov og gap som finnes, og hvilke tiltak som eventuelt burde forsterkes inn mot høsten og i 2022.