UiO åpner for fysisk undervisning i små grupper fra 1. mars

Fra og med neste uke vil flere UiO-studenter kunne vende tilbake til campus. Samtidig går det mot en gjenåpning av kjellerpubene.

Det meldte UiO i en pressemelding torsdag ettermiddag. I tillegg vil kjellerpubene også kunne planlegge for gjenåpning.

– Alt skal skje i henhold til smittevernreglene, og jeg har god tro på at det kommer til å gå bra, sier rektor Svein Stølen.

Samtidig melder universitetet at dagens ordning for biblioteker og lesesaler videreføres. Dette innebærer at studenter får tilgang til bibliotekene med kort og kode, og at lesesalsplasser kan bestilles. I tillegg er Silurveien åpen for eksamensavikling.

– UiO følger for øvrig fortsatt Oslo kommunes retningslinjer om påbud om hjemmekontor. Campus er åpent for ansatte, men ansatte skal ha hjemmekontor så langt det er praktisk mulig, fortsetter Stølen.

I pressemeldingen fremheves det også at UiO vil bistå Oslo kommune i eventuell smittesporing, og de enkelte fakultetene vil holde oversikt over hvem som deltar på undervisningen.

– Vi følger fortløpende med på nasjonale og kommunale myndigheters retningslinjer. Endringer kan komme som følge av det, avslutter Stølen.

Så langt er det ennå ikke meldt om et tilfelle av overført koronasmitte ved universitetet.