Gir seg: Etter fem år som aktiv i Oslos studentpolitikk går Jonas Virtanen av som styreleder i SiO.

Jonas Virtanen går av som styreleder i SiO

Det er hovedsakelig fordi han venter barn, opplyser SiO-lederen.

Desember 2019 tok Jonas Virtanen over for Vetle Bo Saga som styreleder i Studentsamskipnaden SiO. Etter litt over ett år går han nå av. En masteroppgave som snart skal leveres, er del av grunnen, men også en personlig grunn:

– Jeg skal bli far. I bunn og grunn er det begrunnelsen, forteller Virtanen.

Han har vært med i studentpolitikken i Oslo siden 2016. Da ble han valgt inn i Studentparlamentet ved Universitetet i Oslo. Siden 2018 har han vært styremedlem i SiO.

– Det jeg kommer til å savne mest, er styremedlemmene, Velferdstinget, ansatte i SiO og det å jobbe for studentenes beste.

– Jeg vil takke alle jeg har fått møte i rollen som styremedlem og styreleder. Spesielt Lisbeth Dyrberg og hennes ledergruppe, sier han.

Tøff start som styreleder

Noen måneder etter Virtanen gikk inn i rollen som styreleder, brøt koronaviruset ut i Norge. Det har vært utfordrende, innrømmer han.

– Det var mange avgjørelser som ble tatt på kort tid, som rammet mange mennesker. Jeg kommer ikke til å savne alle de store avgjørelsene og redselen for å trå feil under en pandemi, sier han og legger til:

– Jeg vil heller ikke savne at man må være tilgjengelig for alle type henvendelser hele tiden.

Nesten ferdig i studentpolitikken

Virtanen vet ikke når den nye lederen blir valgt, men i mellomtiden er SiO-styremedlem og nestleder Stine Johannesen styreleder.

– Jeg er utrolig takknemlig for det jeg har fått oppleve. Jeg er sikker på at neste person også vil få det fint.

Før Virtanen gir seg helt i studentpolitikken, har han ett siste oppdrag som valgkomitémedlem i Norsk studentorganisasjon.

– Utover det har jeg ingen roller i studentpolitikken. Det har vært en lang reise som veldig snart tar slutt, og det er vemodig.