Gjensynsglede: (f.h.) Sarah Saxegaard (21), Maria Abu Khadra (22) og Maria Schøien Godø (22) mener det var på tide at campus åpnet igjen, etter nesten fire uker med stengte lesesaler.

Nå er studentene tilbake på lesesalene: – Deilig å ha et sted å dra

I nesten fire uker var campus stengt for Oslos studenter. Torsdag kunne de endelig vende tilbake til den etterlengtede lesesalen.

– Det er veldig deilig!

Det sier Oda Sofie Heien Larsen (26) og Helga Hustveit (25), når Universitas møter dem i foajeen til Georg Sverdrups hus på Blindern. Siden 23. januar har lesesalene ved hovedstadens utdanningsinstitusjoner vært stengt som følge av det høye smittetrykket i byen. Onsdag ga byrådsleder i Oslo Raymond Johansen (Ap) klarsignal til en gjenåpning av lesesalene.

Heien Larsen og Hustveit skal benytte åpningen av campus til å lese arabisk og nordisk.

– Vi spiste nettopp frokost på Eilert Sundts hus, forteller en smilende Larsen.

Mens campus har vært stengt, har begge måttet benytte seg av det berømte hjemmekontoret. Hustveit peker på at hun har blitt mindre effektiv uten lesesalen.

– Det var enklere å ta litt kortere dager, sier hun og legger til at dagene fort har gått til andre sysler, blant annet baking av surdeigsbrød.

Larsen er enig. Hun opplever det som motiverende å kunne møte andre studenter igjen.

– Det er fint å kunne være en del av studentfellesskapet.

Oda Sofie Heien Larsen (26) og Helga Hustveit (25) i foajeen i Georg Sverdrups hus.

Les også: Kraftig økning i strøm­prisen – Student­kol­lektiv fikk regning på nesten 7000 kroner

Med soverommet som kontor

I andre etasje møter Universitas lektorstudent Kristine Widerøe (23). I likhet med flere er hun glad for at lesesalene er åpne igjen.

– Det er veldig fint å ha et sted å komme til.

Mens lesesalene var stengt, måtte hun bruke soverommet som studieplass. Widerøe synes det har vært vanskelig å konsentrere seg når hun har lest hjemme. Hun mener det var på tide at myndighetene besluttet å åpne Oslos lesesaler.

– Det har jo ikke vært påvist overført smitte på campus.

Lektorstudent Kristine Widerøe (23) synes det er fint å ha en lesesal å komme til.

– Lei kjøkkenbordet

Også student Sarah Saxegaard (21) er begeistret for å være tilbake på lesesalen.

– Det føles bra! Det er deilig å ha et sted å dra.

Sammen med Maria Schøien Godø (22) og Maria Abu Khadra (22) studerer hun sosialpedagogikk ved Universitetet i Oslo (UiO). Mens campus har vært stengt, har alle tre studert hjemme.

– Jeg har blitt litt lei kjøkkenbordet mitt, ler Saxegaard.

Godø er enig.

– Jeg har hatt ganske lite motivasjon hjemme. Det hjelper å ha et sted å dra til og å komme seg ut.

Saxegaard forteller at hun har ventet på at lesesalen skulle åpne igjen.

– Det er bra at man ikke åpner før det er trygt, men det var på tide, sier Saxegaard.

– Det er veldig fint å ha et sted å komme til.

Sarah Saxegaard (21), student i spesialpedagogikk ved UiO

– Har havnet mellom alle stoler hele veien

Leder i Studentparlamentet ved UiO Runa Fiske sier det er veldig bra at lesesalene endelig har åpnet. Hun forteller at Studentparlamentet har blitt kontaktet av flere studenter i perioden campus har vært stengt.

– Mange har uttrykt at det er skikkelig vanskelig å få gjort det man skal, når man sitter hjemme. Man er lei av å være inne på hyblene, det er trangt, og man bor gjerne alene og møter ingen andre.

Les også: Jusstu­denter med barn krever bedre tilrette­leg­ging: –⁠ Vi trenger hjelp

Fiske tror åpningen betyr mye for studentene i Oslo, og peker på at studentene har vært rammet av strenge tiltak gjennom hele pandemien. Hun tror at mange nå har nærmet seg et bristepunkt.

– Studentene har jo havnet mellom alle stoler hele veien. Man har ikke vært unge nok til å få drive med trening og heller ikke gammel nok til å benytte seg av mange av de økonomiske tiltakene.

– Det er godt at studentene endelig får noen tiltak som er rettet mot oss.

Runa Fiske, leder i Studentparlamentet ved UiO

– Book plass, hold avstand og bruk munnbind

Pedagogikkstudentene er enige i at det føles trygt å være på campus.

– Jeg synes det er supertrygt her, det har jeg egentlig syntes hele veien, sier Saxegaard.

– De er jo strenge på vasking og hvor man sitter, så det føles jo trygt, legger Maria Godø til.

På spørsmål om det er trygt å åpne lesesalene, svarer Fiske at man ikke kan garantere at ingen blir smittet.

– Det som er viktig, er at man booker plass før man kommer, holder avstand og bruker munnbind når man ikke kan holde avstand. Og selvfølgelig at man ikke kommer, hvis man ikke føler seg bra.

Hun peker på at åpne lesesaler gjennom pandemien hittil har gått bra, og at ingen smitte kan spores tilbake til campus ved UiO.

– Hvis alle følger reglene, skal det veldig mye til for å bli smittet.

– Det er godt at studentene endelig får noen tiltak som er rettet mot oss

Runa FIske, leder i Studentparlamentet ved UiO