Informasjonsbehov: Ansa-president Morgan Alengeh mener god informasjon og et fritt valg er nøkkelen når studentene skal velge studiedestinasjon.

Kan du dra på utveksling til høsten?

Flere norske utdanningsinstitusjoner avlyste utveksling høstsemesteret 2020. Med vaksiner som rulles ut i hele verden, kan høsten 2021 se lysere ut for eventyrlystne utvekslingsstudenter.

-- Ambisjonen vår er at uansett hvor strenge koronarestriksjonene er der du studerer, så skal du ikke trenge å sitte alene på studenthybelen

Morgan Alengeh, president i Ansa

— Ansa erfarer at de fleste utdanningsinstitusjoner vil åpne for utveksling i Europa høstsemesteret 2021. Det vil likevel være opp til hver enkelt utdanningsinstitusjon hvor studentene kan reise, sier president i Association of Norwegian Students Abroad (Ansa) Morgan Alangeh til Universitas.

Med en herjende pandemi er det ikke enkelt å vite om og hvor studentene kan reise på utveksling. I skrivende stund har Kunnskapsdepartementet kategorisert utveksling som en nødvendig reise og derfor åpnet for utveksling til «røde» land i Europa. Det forutsetter imidlertid at studiedestinasjonen har åpne grenser og mulighet for innreise.

Les også: Nå blir det vans­ke­li­gere for nordmenn å studere i Stor­bri­tannia

UiO: Australske universiteter har kansellert utveksling

Ved Universitetet i Oslo (UiO) er søknadsfristen for å reise på utveksling 15. februar. Søknad om utveksling er åpen til partneruniversiteter i og utenfor Europa. Det er imidlertid for tidlig å si hvor i verden utveksling høsten 2021 faktisk vil kunne gjennomføres.

— Vi vurderer situasjonen fremover og informerer fortløpende om kanselleringer fra våre partnere, skriver studiedirektør ved UiO Hanna Ekeli i en e-post.

Foreløpige partneruniversiteter av UiO som har kansellert utveksling høsten 2021, er University of Queensland, University of Melbourne (kun medisin) og Nordic Centre India.

HK: Planlegger for alternativer

Høyskolen Kristiania (HK) gjennomfører en normal rekruttering- og søknadsprosess frem mot utveksling høsten 2021, men med et forbehold om at situasjonen kan endres. Søknadsfristen er 1. mars.

— Vi vil kunne justere tilbudet når vi nominerer studenter som vil dra på utveksling, i april, ut fra hvilke land og universiteter som er åpne for innkommende utvekslingsstudenter, forteller Axel Eikner, seniorrådgiver ved HK.

Eikner opplyser om at HK benytter Ansa og Sjømannskirken som informasjonskilder, slik at studentene er best mulig rustet til å ta et kvalifisert valg om de skal dra på utveksling eller ikke.

— Dersom utveksling skulle bli avlyst, vil det alltid være sentralt for Høyskolen Kristiania å sikre studentene en plan B hjemme. Et alternativt opplegg vil være å ta valgemner digitalt eller fysisk ved høyskolen.

Tilpasning: Seniorrådgiver ved Høyskolen Kristiania Axel Eikner sier de planlegger for å justere tilbudet til studenter som søker om utveksling i takt med hvilke land og universiteter som åpner.

Oslomet: Mer informasjon ved påske

Ved Oslomet var fristen for å søke om utveksling 1. februar. Studentene kunne søke om å dra til alle partnerinstitusjonene som ble tilbudt ved studieprogrammene.

«Til tross for at vi vet lite om hvordan forholdene kommer til å være høsten 2021, kan vi si at det sannsynligvis vil være enklere å få til utveksling ved europeiske partnerinstitusjoner enn i mange andre deler av verden», opplyses det om på Oslomets hjemmesider.

– Det vil tas stilling til utveksling høsten 2021 rundt påske, skriver seksjonssjef Benedicte Solheim ved seksjon for karriere, internasjonalisering og studentliv i en e-post til Universitas.

— Utover dette kan vi ikke si noe mer konkret når det gjelder destinasjoner, vaksine, forsikring og andre forhold knyttet til utveksling.

Les også: SiO-beboere opplever å ikke bli lyttet til: –⁠ Nedver­di­gende

BI: Flere vil dra på utveksling

Handelshøyskolen BI planlegger for at verden vil åpne opp for mer reiser og et normalt liv til høsten.

– Studentene kan derfor søke seg til alle våre partneruniversiteter, sier Eline Jensrud, avdelingssjef for International office ved Handelshøyskolen BI.

Søknadsfristen ved BI var 1. februar. Det har vært en økning i antall søknader sammenlignet med fjoråret, og studentene har søkt seg til hele verden.

Dersom det skulle vise seg at det blir vanskelig å reise til destinasjoner utenfor Europa, vil BI strekke seg langt for å finne alternative utvekslingsplasser i Europa, påpeker Jensrud.

– Du skal ikke sitte alene på studenthybelen

— Hva vet dere sikkert om utveksling høstsemesteret 2021?

— At utveksling høstsemesteret 2021 ikke er avlyst, og at det vil være mulig å reise innenfor Europa, svarer Morgan Alengeh, president i Ansa.

Han understreker at det er viktig å ha gyldig forsikring og følge med på smittesituasjonen.

– Dersom smittesituasjonen skulle forverre seg, anbefales det å ta kontakt med Ansa-foreningen i utvekslingslandet.

Kunnskapsdepartementet tildelte nylig ti millioner kroner til studentsamskipnadene til sosiale lavterskeltilbud for studenter. Ansa har fått 374.000 kroner av denne summen som bevilges direkte til sosiale arrangementer rundt om i verden.

— Ambisjonen vår er at uansett hvor strenge koronarestriksjonene er der du studerer, så skal du ikke trenge å sitte alene på studenthybelen, sier Alangeh.

— I Italia har de eksempelvis digitale arrangementer hvor man kan sitte og male sammen på Zoom. Ambisjonen er at det skal være slike tilbud over hele verden.

Ansa-presidenten mener at det burde være opp til studentene selv om de vil reise på utveksling, og hvor de i så fall vil reise.

— Det beste er å gi studentene god informasjon og et fritt valg.

Les også: Et rystet demokrati