SiO-beboere opplever å ikke bli lyttet til: – Nedverdigende
Kristin og Alexander ba SiO om hjelp etter at de fikk store mengder gressfluer i leiligheten. SiO svarte at fluer ikke er noe de «vanligvis bistår med», og at problemet sikkert løser seg selv når det blir vinter.
Vi stod halvannen time om dagen og støvsugde dem vekk fra taket
Alexander Rambech, ingeniørstudent ved Oslomet
– Vi flyttet inn i sommer og var kjempefornøyde, men utover høsten møtte vi på flere ting som gjorde det lite gøy å bo her, sier Kristine Dahl-Michelsen (22).
Hun og kjæresten Alexander Rambech (22) bor i 18.etasje i Grünerløkka studenthus, også kjent som «siloen». [Universitas har tidligere skrevet om heisarbeidet i studenthuset](ff), hvor kun én av siloens to heiser har vært i drift dette høstsemesteret.
Grunnskolelærerstudent Dahl-Michelsen og ingeniørstudent Rambech fikk også kjenne på konsekvensene av oppussingen. De forteller på telefon til Universitas om trengsel i heiser og støy fra heisoppussingen.
– Det bor mange her, og det er mye trykk i heisen, noe som er dumt med tanke på koronasituasjonen. Vi har flere ganger opplevd uønsket liten avstand. Det var også en periode helt uten fungerende heiser. Vi bor i 18. etasje, og det er ikke alltid like fristende å gå trappene, sier Rambech.
Oppussingen har også medført støy. De opplevde mye boring i eksamensperioder, noe de mener er uheldig i en tid med digital undervisning og hjemmeeksamen.
Les også: Konflikt mellom Dagbladet og studentforening: – Grovt avtalebrudd
Flueinvasjon
Å bo vegg i vegg med Akerselva på tjukkeste Grünerløkka kan ha sin pris. I høstmånedene begynte gressfluer å sverme utenfor vinduene til Dahl-Michelsen og Rambech. Til tross for lukkede vinduer uten håndtak fant insektene veien inn i leiligheten.
– Det kom ekstremt mange fluer inn. Vi prøvde å teipe igjen alle mulige åpninger vi kunne se. Det hjalp ikke, så vi skjønte at vinduene ikke var tette, sier Dahl-Michelsen.
De forteller om svermer i taket i stuen og på kjøkkenet. Fluene hopet seg opp over benken, hvor de etter hvert døde, før de falt ned, og ikke umulig i maten deres også:
– Den første uken ville jeg ikke ta på brødfjøla. Vi stod halvannen time om dagen og støvsugde dem vekk fra taket, og fortsatt hjalp det ingenting, sier Rambech.
Etter å ha levd med fluesvermer innendørs en helg tok de kontakt med SiO for å informere om problemet og få hjelp.
Det føltes nesten litt nedverdigende
Alexander Rambech, ingeniørstudent ved Oslomet
Insektspray etter åtte dager med fluer
Universitas har fått tilgang til parets e-postutveksling med henholdsvis vaktmesteren og SiO Bolig.
Vaktmesteren anbefalte lukkede vinduer og mente de ville forsvinne etter hvert. Ettersom fluene ikke er skadedyr, hadde SiO heller ikke mulighet til å sprøyte verken utendørs eller innendørs, det ville ha blitt faunakriminalitet.
Etter nok en henvendelse fra paret fikk de beskjed om at SiO følger Folkehelseinstituttets (FHI) anbefalinger i sammenheng med skadedyr, og la ved en lenke til FHIs informasjon om fluene. Her stod det tips om støvsuging av fluene, som paret allerede hadde informert vaktmester om at de gjorde.
De fikk videre beskjed om at «dette må du dessverre håndtere».
Etter åtte dager uten hjelp fikk de levert en boks med insektsspray på døren.
De henvendte seg til slutt til øvrige i SiO Bolig for å informere om problemet med heisene, støy og fluene. I svaret får de blant annet beskjed om at hjelp med fluene er utenfor deres område, og at insektssprayen de fikk levert, egentlig er utenfor de gjeldende rutinene.
– Den eneste løsningen vi hadde på problemet, var å stå med støvsuger opp til taket for å fjerne dem. Det hjalp litt, men etter en time var det like mange fluer som tidligere, sier Dahl-Michelsen.
– Forventer jo at de skal ordne opp
Dahl-Michelsen og Rambech påpeker at de var fornøyde med leiligheten ved innflytting, men at problemene med heisene, støyet fra arbeidet og fluene har gitt dem blandede følelser.
– Leier man privat, har man friere tøyler. Det har vi ikke her, når alt skal gå gjennom SiO. Vi forventer jo at de skal ordne opp når det er et problem, sier Rambech.
– Hvordan ble dere møtt med klagene?
– Tilbakemeldingene fikk oss jo til å føle at vi ikke var takknemlige – at vi klagde på noe som ikke er et problem, sier Dahl-Michelsen.
– Det føltes nesten litt nedverdigende, sier Rambech.
Les også: UiO-rektor håper lesesalene åpner neste uke
SiO beklager
I en e-post til Universitas beklager boligdirektør i SiO Gunn Kirsti Løkka at beboerne ikke opplever å ha fått god nok hjelp fra SiO.
– Kan du forstå at det er belastende for leietakerne å leve med fluene, i tillegg til å føle at de ikke blir tatt på alvor når de spør om hjelp?
– Vi beklager at beboerne ikke opplever at de har fått god nok hjelp fra oss. Fysiske tiltak på bygget for å hindre at de kommer inn, kan være gode tiltak. Vi vil gå i dialog med beboerne for å se på alternativer for å løse denne problemstillingen, sier Løkka.
Hun presiserer at beboerne ikke skal behøve å fikse problemene med fluene selv, og at det må ha vært en misforståelse:
– Vi vil ta kontakt for å rydde opp i dette, sier Løkka.
Vedrørende heisoppussingen og det medølgende støyet forteller hun at koronasituasjonen har ført til forsinkelse av ferdigstillingen av heisen:
– Dette er selvsagt veldig kjedelig, og vi varslet beboerne da vi ble klar over dette i desember. Dersom alt går etter planen, vil heisen være i drift i løpet av februar.
Løkka forteller videre at de har forsøkt å legge de mest støyende og krevende arbeidene utenfor studentenes eksamensperiode. Men det har blitt krevende å finne et passende tidspunkt, ettersom studentene har studert mye fra hybelen det siste året. For å tilrettelegge har SiO også fått opp en lesesalbrakke på nedsiden av siloen, opplyser hun om.