Den som venter på motivasjonen, venter forgjeves: Mari Langmyr, klinisk sosionom og rådgiver i SiO merker pågangen av studenter som sliter med motivasjonen nå.

Slik får du tilbake studiemotivasjonen

Rutiner, lave skuldre og nye hobbyer: SiO helse gir sine råd for hvordan du takler et nytt koronasemester.

Mari Langmyr, klinisk sosionom hos SiO Helse

Tips til å øke motivasjonen

• Skyld på korona og mørketid. Det er ikke deg det er noe galt med, det er situasjonen du står i. Det forverrer situasjonen dersom du i tillegg skal rette frustrasjonen innover og kritisere deg selv for å være lat, udugelig eller defekt.
  • Finn nye ladestasjoner. Å dvele over manglende motivasjon genererer sjeldent positiv energi. Poenget her er ikke å finne en ny hobby på livstid, men å finne inspirasjon.
  • Let etter «godfølelsen». Grav litt i hva som får deg til å føle deg bra, og gjør mer av det.
  • Fremtving ytre motivasjon. Hvis du kjenner at du hovedsakelig lar deg motivere av ytre ting, bruk det for det det er verdt.
  • Minn deg selv på at dette ikke varer evig. Vær grei med deg selv, ikke forvent ditt livs prestasjon akkurat nå. Og planlegg noe du virkelig ser frem til å gjøre når samfunnet åpner igjen.
  • Kilde: Mari Langmyr, klinisk sosionom og SiO-rådgiver

— Jeg har ønsket å bli journalist i ti år, og har vært skråsikker på at det er journalistikk jeg skal studere. Nå er jeg et halvt år inne i drømmestudiet og det er dager motivasjonen er så lav at jeg stiller spørsmål ved hele yrkesvalget, til tross for at jeg har en relevant jobb ved siden av studiet jeg stortrives i. Det er trist.

Det sier Karoline Pedersen (21). Hun går første året på journalistikk ved Oslomet og har i det siste kjent på at koronarestriksjonene tærer på studiemotivasjonen. Usikkerhet rundt når de ulike smitteverntiltakene vil oppheves fører til at Pedersen opplever å miste «gnisten»:

– Man vet ikke hva som skjer i morgen eller neste uke, og man vet ikke om det man gjør er helt forgjeves eller om det har en betydning, sier hun.

Les også: «Digital under­vis­ning frem til påske på Oslomet: – Gir ikke mening»

Senk forventningene

Mari Langmyr er rådgiver og klinisk sosionom hos SiO Helse. Hun forteller at hun nå snakker med mange studenter som sliter med motivasjonen. At flere sliter med studiemotivasjonen nå er sannsynligvis et resultat av den sosiale nedstengingen, mener hun.

– Livet ellers virker i større grad inn på studiene. Samtidig som det er knyttet mye stress til tilværelsen, og brutte forventninger. Mange studenter gir uttrykk for en fremtidsfrykt, forteller Langmyr.

Hun mener det er viktig at studenter ikke forventer at alt skal være som før, det gjelder også motivasjon.

– Mennesker forandrer seg ikke så raskt. Vi skal ikke ha tilpasset oss denne situasjonen ennå.

Mangel på læring svekker motivasjonen

Student Pedersen merker at det å studere et praktisk studium som journalistikk byr på utfordringer nå.

– Koronasituasjonen svekker læringskurven din. Når du ikke føler at du lærer nok så svekker det også motivasjonen din. Det hjelper ikke at du sitter hjemme på dataen og redigerer i garageband og imovie, når du skal ut i journalistikkbransjen med helt andre programmer.

Hun forteller at hun har problemer med å se fremover.

– Akkurat nå føles det som om man studerer bare for å ha noe å gjøre. Samtidig må man ta seg selv litt i nakken, og tenke at dette ikke er permanent, sier Pedersen.

Les også: Utgifter til psykisk helse kan øke semes­ter­av­giften

Motivasjon krever jobb

Mari Langmyr mener det er viktig å minne seg på at det ikke er særlig fornuftig å vente på at motivasjonen kommer. Det gjør den ikke nødvendigvis.

– Det er ikke sånn at du kan sitte passivt hjemme og tenke at du bare skal lese når motivasjonen kommer. Det går ikke. Motivasjonen kommer ikke dalende ned fra skyene.

Langmyr tror det er lurt å lage rutiner for seg selv for å øke motivasjonen. Hun mener at jo flere rutiner man har på timeplanen, jo lettere vil det være å gjennomføre dem.

– Vi mennesker er samtidig veldig avhengig av andre mennesker. Har man et digitalt møtepunkt hver dag, så er det større sannsynlighet for at du klarer å ivareta motivasjonen din. Det er viktig å gjøre ting som gir oss den menneskelige følelsen av å være i samme båt. Det kan gi energi.

Les også: Nå blir det vans­ke­li­gere for nordmenn å studere i Stor­bri­tannia