På repeat: Ingunn Fløvig (22) var halvveis i bachelorgraden i Australia. På UiO måtte hun begynne på nytt.
På repeat: Ingunn Fløvig (22) var halvveis i bachelorgraden i Australia. På UiO måtte hun begynne på nytt.

Ingunn (22) har snart ventet ti måneder på saks­be­hand­ling fra UiO

Informatikkstudenten ved UiO var halvveis i bachelorgraden fra Australia. Nå må hun begynne på nytt på grunn av treg saksbehandling fra instituttet.

–⁠ Jeg vil bare ha svar, sånn at jeg kan begynne å planlegge studiet mitt, sier informatikk- og designstudent Ingunn Fløvig (22).

Hun var nesten ferdig med det andre året sitt på bachelorgraden i Computing and Software Systems ved Universitetet i Melbourne i Australia før pandemien brøt ut for fullt i Europa i mars. Som mange andre studenter pakket hun sakene sine og dro hjem til Norge.

Fløvig fullførte to av fire emner vårsemesteret i Australia og søkte seg samtidig inn på informatikkstudiet ved Universitetet i Oslo (UiO) til høsten. Da sendte hun en e-post til UiO for å sjekke om hun kunne overføre noen av emnene fra Universitetet i Melbourne til bacheloremnene i informatikk ved UiO. Hun har ennå ikke fått svar.

Les også: «3 av 5 studenter føler seg ensomme under pandemien»

– Jeg håpet egentlig på å få svar før jeg begynte høsten 2020, sånn at jeg slapp å ta fag jeg allerede har hatt, sier IT- og designstudent Ingunn Fløvig.
–⁠ Jeg håpet egentlig på å få svar før jeg begynte høsten 2020, sånn at jeg slapp å ta fag jeg allerede har hatt, sier IT- og designstudent Ingunn Fløvig.

Søkte om å få overføre emnene fra Australia

Nå har det gått nesten ti måneder siden Fløvig søkte om å få godkjent fag fra bachelorprogrammet fra Australia.

Hun har begynt på en ny bachelorgrad i informatikk og design, – et studium som ligner på bachelorgraden hun var over halvveis ferdig med i Australia, ifølge Fløvig.

–⁠ Jeg håpet egentlig på å få svar før jeg begynte høsten 2020, sånn at jeg slapp å ta fag jeg allerede har hatt, sier UiO-studenten.

I august fikk hun beskjed om at søknaden hennes hadde blitt tildelt en saksbehandler. I en e-post til Fløvig i september beklager saksbehandleren den lange ventetiden «som skyldes den nåværende Corona-situasjonen [sic]».

I september fikk hun svar fra saksbehandleren om at de ventet på svar fra Institutt for informatikk (Ifi).

Mange av emnene ved Ifi har obligatoriske forkunnskapskrav. Flere av disse emnene har Fløvig hatt i Australia, men nå må hun ta dem på nytt for å kunne fullføre graden.

–⁠ Dette gjør jo at jeg blir forsinket med graden min, samtidig som at jeg må ta masse fag fra første- og andreåret som jeg allerede har hatt, sier Fløvig.

–⁠ Mentalt krevende

–⁠ Dette er mest slitsomt fordi det ikke gir meg noe forutsigbarhet. Det gjør det vanskelig for meg å planlegge studiene mine fremover, sier hun.

Dette er mest slitsomt fordi det ikke gir meg noe forutsigbarhet.

Ingunn Fløvig, informatikkstudent ved UiO

Fløvig har siden hun sendte inn søknaden i mars purret på universitetet, saksbehandlere og instituttene, uten å få noe svar.

–⁠ Det er mentalt krevende ikke å vite hva jeg får godkjent og ikke godkjent. Jeg vil bare ha et svar, sier hun.

I en e-post til Ifi spurte Universitas om den generelle praksisen rundt saksbehandlingssaker og om hvordan det kan skje at en student som har ventet i over ni måneder, ennå ikke har fått svar på søknaden sin.

Avdelingsleder ved Ifi Kristin Eliassen svarer at normal tid for saksbehandlingssaker er tre måneder, men at enkelte saker tar lengre tid. Hun skriver videre at Ifi har som mål å besvare alle godkjenningssaker innen semesteret de er sendt inn.

–⁠ Generelt kan jeg svare at det kan ha skjedd en teknisk feil slik at saken har blitt liggende, eller at behandlingen har tatt lang tid av ulike årsaker, skriver Eliassen.

Generelt kan jeg svare at det kan ha skjedd en teknisk feil slik at saken har blitt liggende, eller at behandlingen har tatt lang tid av ulike årsaker

–⁠ Vanskelig å kommentere enkeltsaker

Senere har Universitas sendt en e-post til instituttet og bedt dem spesifikt kommentere saken til Fløvig. Vi har stilt følgende spørsmål:

  • Kan dere svare konkret på hvorfor Fløvigs søknad har tatt nesten ti måneder?
  • Er det greit at en teknisk feil gjør at en student må begynne på en ny bachelorgrad når hun egentlig var over halvveis i Australia?
  • Hvis de ulike årsakene du nevnte ikke er grunnen til den lange ventetiden for Fløvig, hva kan det være da?
  • Vet dere når Fløvig kan forvente svar?
  • –⁠ Jeg synes det er vanskelig å kommentere en enkeltsak som jeg ikke kjenner detaljene i og ikke heller ønsker å gjøre det. For meg ser det ut som at studenten fikk et svar i saken sin i september, men at Ifi-delen av svaret da manglet, skriver Eliassen.

    –⁠ Generelt vil jeg be studenter som ikke får svar på godkjenningssaker, om å ta kontakt med sitt fakultet – i andre saker er instituttet nærmeste kontaktpunkt. Når instituttet blir oppmerksom på gamle saker, tar vi tak i det så raskt vi har tid – og vi går også gjennom egne rutiner for å se om noe kunne vært håndtert annerledes, skriver hun videre.

    Fløvig forteller at hun har tatt kontakt med instituttet og saksbehandleren flere ganger, og at hun sist tok kontakt med dem 19. desember, men uten å ha fått noen klargjøring. Det var først på onsdag, etter at Universitas hadde kontaktet Ifi, at Fløvig fikk vite at hun skal få svar snart.

    Les også: Dette kan du forvente av vårsemesteret»

    Et halvt år på overtid

    Leder i Studentparlamentet ved UiO Runa Fiske sier til Universitas at hun ikke har hørt om lignende saker før.

    –⁠ UiOs eget regelverk sier at saksbehandlingstiden skal ta én måned, og hvis det trengs faglig vurdering, kan det ta opp til fire måneder. I dette tilfellet har studenten ventet seks måneder mer enn forventet, sier hun.

    Det at hun har måttet vente så lenge kan være et resultat av korona, men hun skulle uansett fått svar for lenge siden, sier Runa Fiske, leder leder for Studentparlamentet ved UiO
    Det at hun har måttet vente så lenge kan være et resultat av korona, men hun skulle uansett fått svar for lenge siden, sier Runa Fiske, leder leder for Studentparlamentet ved UiO

    Fiske legger til at det har vært et spesielt år for universitetet. Hun mener UiO har møtt mange nye utfordringer på grunn av pandemien.

    –⁠ Det at hun har måttet vente så lenge, kan være et resultat av korona, men hun skulle uansett ha fått svar for lenge siden.

    Hun legger til at det er mulig å få hjelp og støtte, og oppfordrer alle til å ta kontakt med tillitsvalgt, studentombudet eller «Si fra»-systemet som UiO tilbyr.

    Les også: Dropper ut for klimakampen»