Til ungdommen

Nå er Gjestelista ute på anbud. Dermed har du sjansen til å overta Blinderns viktigste studentliste.

Debattregler i Universitas

• Vil du få din mening på trykk i Universitas? Send innlegget ditt på e-post til debatt@universitas.no.

• Typiske innlegg er mellom 1500 og 2500 tegn, inkludert mellomrom.

• Lengre innlegg kan vurderes i noen tilfeller. Vi tar oss retten til å forkorte innlegg.

• Vi trykker ikke innlegg som har vært publisert i andre aviser, eller som er hatske og trakasserende

• Legg ved et breddebilde av deg selv i e-posten.

• Frist for innsending av innlegg til papiravisen er søndag kl. 17.

• Legg ved et breddebilde av deg selv i e-posten.

Men først noen ord om hvem vi er.

Gjestelista er helt vanlige studenter, og vårt politiske prosjekt er å få den vanlige studenten inn i studentpolitikken og å stille spørsmål ved de rådende ideer. Uansett hva de måtte være. Vi ønsker å institusjonalisere revolusjoners uforutsigbare spontanitet og skaperevne. Hvert år lyses vårt politiske prosjekt ut på anbud, slik at en ny generasjon med en helt annen bakgrunn, ambisjoner og prioriteringer kan ta over rattet.

Les også: «Kva er ein fullverdig campus, Curt?»

De som styrer Gjestelista forvalter det politiske prosjektet i bare en kort periode. De er nettopp gjester i studentpolitikkens mørke avgrunn. På grunn av sin manglende politiske erfaring kan de gjenkjenne og stille spørsmål ved de helt grunnleggende ting - etablerte sannheter som andre studentpolitikere tar for gitt.

Gjestelista i år har hatt fokus på å starte grunnleggende debatt rundt vårt studentdemokrati. Vi har vært helt nye stemmer, og vi har ropt høyt når vi har sett ting vi ikke forstår eller er uenige i. Et av de største problemene er at studentpolitikerne har adoptert et tankesett og en retorikk som vektlegger begrensningene for hva studentpolitikken kan utrette, heller enn mulighetene for hva studentpolitikken kan være.

Man trenger ikke se langt for å finne eksempler på dette. Forrige uke gikk SiO imot studentenes vilje, og valgte for andre gang siden mars å la være å sette ned leia ved sine studentboliger. Dette skjedde på tross av massivt engasjement hos studentmassen - og er et sykdomstegn.

For hvis studentenes egen velferdsorganisasjon gjør det det motsatte av hva studentene ønsker, er det rart at studentene føler seg maktesløse? I studentpolitikken anno 2020 logrer halen med hunden, og SiOs overformynderi kjenner ingen grenser.

Les også: «Det er lov å rekke og hånda»

Grunnen til at dette kan skje er fordi studentpolitikere ikke stiller krav. Berettiget kritikk ties i hjel eller knebles av våre egne studentpolitikere - fordi de ikke forstår hva som er mulig. Våre folkevalgte sitter stille i båten, og det er her du kommer inn:

Bare du kan knuse det etablerte, om du engasjerer deg.

Bare du kan omskape studentpolitikken til noe som inkluderer og engasjerer også de 90 prosentene som ikke stemmer i studentvalget.

Bare du kan fikse vinmonopol på Blindern.

Som studenter må vi lære at det største hinderet for reelle og varige politiske gjennomslag er oss selv. Og det er med dette at vi lanserer en ny anbudsrunde for Gjestelista. Vil du gjøre Blindern, Norge, ja til og med verden til et bedre sted? Send oss en melding for faen.

Til opplysning: Aksel S. Noonan sitter i styret til Universitas.