Initiativtakere: Nina Arnesen (t.v.) og Merita Fjetland (t.h.) står bak underskriftskampanjen mot SiOs leiepriser.

Flere hundre i opprop mot SiOs husleie

Hundrevis har signert en underskriftskampanje for å redusere leiepriser i etterkant av SiOs Instagram-blemme. – Vi kan ikke basere beslutninger i hovedstyret på meningsmålinger eller underskriftskampanjer, svarer SiO.

Dette er saken

• Studenter raser mot SiO etter en Instagram-video der det ble presentert tips om hvordan man skulle overleve på 50 kroner i tre dager
  • Nye og strenge koronarestriksjoner har ført til at mange studenter har blitt permittert fra deltidsjobbene sine
  • Nå krever studenter at SiO setter ned husleien
  • Oppropet ble signert av over 500 på et døgn
  • SiO sier de også er bekymret for studenter under koronakrisen, men mener det er vanskelig å gjøre boligene deres billigere enn de allerede er.

– SiO har feilet i sin samfunnsoppgave, enkelt og greit. De kunne gjort mye mer for studentene i denne krisen.

Det sier Merita Fjetland (23), som er en av initiativtakerne bak oppropet «#REDUSERHUSLEIA på SiO sine studentboliger!».

Oppropet kommer i kjølvannet av at Studentsamskipnaden SiO publiserte en video på deres Instagram-konto der de viste tips til hvordan studentene kunne overleve på 50 kroner i tre dager. Studentene raste mot videoen, og kommunikasjonsdirektør Nina Langeland beklaget i en e-post til Universitas forrige uke.

– Gjennom en slik video bortforklarer SiO et kollektivt og strukturelt problem, forteller Fjetland.

Bakgrunn: Raser mot SiO etter Instagram-video

– Vi tenkte vi måtte gjøre noe og at opprop var en bra måte å gjøre det på, sier Nina Arnesen (25) som er den andre initiativtakeren til oppropet.

Responsen har vært god. Etter bare et døgn har over 500 stykker signert. På kvelden onsdag 18. november er antallet oppe i 600.

Skuffet over regjeringens krisepakke: –⁠ Trist at regje­ringen utelater oss

Permitterte studenter sliter

Initiativtakerne bor begge i Bjølsen Studentby huset av SiO. De forteller at den høye husleien er et problem som blir spesielt tydelig på grunn av koronatiltakene.

Om man hadde bedt studenter i Oslo som har mistet inntekt fra deltidsjobb under koronakrisen om å rekke opp en hånd, ville det vært et glissent antall som kunne hvile armene i fanget og puste lettet ut.

– Jeg tenker jo at den videoen kom på et veldig upassende, men også passende, tidspunkt. SiO gir oss tipsene akkurat i den perioden der veldig mange mister jobben sin, som er helt essensielt for å faktisk dekke utgiftene man har da. Det er en «perfect storm» fra SiO på en måte, sier Fjetland.

Jonas Virtanen, styreleder i SiO, skriver i en e-post til Universitas at SiO også er bekymret over at studenter faller utenfor sikkerhetsnettet beregnet for permitterte.

– Men vi kan ikke påta oss ansvaret som tilfaller det offentlige velferdssystemet. Jeg tror ikke det er spesielt lurt å bruke denne anledningen til å kritisere SiO for at staten ikke tar sin del av ansvaret, sier Virtanen.

De opererer jo mer som en bedrift som motiveres av profitt enn å være en velferdsaktør for studentene

Nina Arnesen, initiativtaker bak oppropet

Boliger under markedspris

Hvis man mottar fullt lån og stipend, men ikke har en annen inntektskilde, anbefaler SiOs budsjettkalkulator en månedsleie på maks 2815 kr. SiO tilbyr ingen boliger til den prisen.

Arnesen mener at de burde redusere husleien til en pris som gjør det mulig å overleve på resten av stipendet.

– Mange studenter har nok begynt å tenke «hvor er egentlig min velferd i dette landet?». Det er jo SiOs mandat å ivareta velferden til studentene, sier Arnesen.

Initiativtakerne mener at SiO rettferdiggjør husleien med at den er under markedsprisen, men at det ikke er snakk om mye. De erkjenner at det trengs nasjonale og kommunale tiltak for å endre de høye leieprisene i Oslo. De synes likevel at SiO ikke bidrar nok til å snu trenden.

– De operer jo mer som en bedrift som motiveres av profitt enn å være en velferdsaktør for studentene, sier Arnesen.

Styreleder Virtanen ønsker å oppklare det han oppfatter som en misforståelse: SiO mottar tilskudd som dekker deler av kostnadene ved bygging. Husleiene må derfor betale for alle kostnadene utover tilskuddet ved å bygge, vedlikeholde og oppgradere boligene.

Virtanen mener at studenter som bor i studentboliger er heldigere enn de som leier på det private leiemarkedet. Han legger til at de færreste studenter bor i studentboliger:

– Ved å sette ned husleien medfører det i praksis at studenter som ikke bor i SiO-bolig, men bruker våre tjenester, betaler for redusert husleie til de som allerede bor i en studentbolig, skriver Virtanen.

Jonas Virtanen, styreleder i SiO

– Det er rundt 13 prosent av studentene som bor i studentboliger, synes dere at SiO skal bruke så mye penger på noe som bare gagner noen få?

– SiO sier de vil ha tiltak som når flest mulig studenter, som er veldig forståelig. Men når du ser på de tiltakene til bolig de har hatt, har de bare utsatt den tre prosent økningen i leieprisen de har hatt hvert år (som en del av tiltakspakken fra april, red. anm). Mye av pengene har gått til digitale tiltak som i utgangspunktet skulle nå flest mulig studenter, men mange av dem har egentlig ikke hatt så mye respons fra studentene, sier Fjetland.

Det sier Virtanen seg uenig i. Han mener derimot at de digitale aktivitetene var universelle og åpent for alle.

– Vi tar selvfølgelig til oss dersom de ikke traff godt nok, men vi håper at de studentene som utnyttet seg av tilbudet var fornøyde, sier Virtanen.

– Hvor mange signaturer skal det til før oppropet får dere til å sette ned husleien?

– Vi kan ikke basere beslutninger i hovedstyret basert på meningsmålinger eller underskriftskampanjer. Hvor mange av de som har signert er studenter som ikke bor i en SiO-bolig og vil potensielt betale for dette? skriver SiO-styreleder Virtanen.

UiO holder åpent på tross av sosial nedstenging