SAMMENSLÅING: Bårdar Akademiet ble startet i 1995. I 2021 blir de kjøpt opp av Høyskolen Kristiania.

Høyskolen Kristiania kjøper opp Bårdar Akademiet

Høyskolen kjøper opp nok en skole. Denne gangen er det naboen Bårdar, skriver de i en pressemelding mandag.

Rektor ved Høyskolen Kristiania Arne H. Krumsvik har tidligere uttalt at de ønsker å bygge seg opp innen kunstfag.

I 2017 kjøpte høyskolen opp Westerdals, og i 2019 kjøpte de Musikkteaterhøyskolen og Norges dansehøyskole. Nå er det danseskolen Bårdar sin tur.

I pressemeldingen skriver de at Bårdars virksomhet i stor grad vil forbli lik. Hilde Haugan vil fortsette som Bårdar Akademiets rektor.

Skolen tilbyr utdanning i dans, musikkteater og kommersiell scenekunst. Bårdar har rundt 190 studenter og 30 ansatte.

To gode naboer

«Bårdar Akademiet og Fagskolen Kristiania ligger i samme gate, rett bak Rådhuset, og kan i fremtiden bli ett campus hvor studentene kan bruke lokaler om hverandre.» skriver de videre i pressemeldingen.

Aksjeoverdragelsen skjer den 4. januar neste år. Tidspunkt for endelig fusjon er ennå ikke satt.

Rektor Annelise Kiønig ved Fagskolen Kristiania sier i pressemeldingen at kjøpet på sikt vil bli et stort kreativt studentmiljø med mange muligheter for samarbeid.

– Her kan det jobbes på tvers av studier og bygges nettverk for framtida. Navnet Bårdar Akademiet er så innarbeidet og anerkjent i bransjen at vi ikke har noen planer om å endre det, sier Kiønig.