Misfornøyd: Flere har reagert på SiOs Instagram-video og fått ut sin frustrasjon i kommentarfeltet.

Raser mot SiO etter Instagram-video

– Videoen var ment som humor, og der har vi dessverre bommet skikkelig denne gangen, svarer kommunikasjonsdirektør i SiO Nina Langeland.

«Hvordan overleve på 50 kroner når det er tre dager igjen til stipend?»

Dette er utgangspunktet for en video postet på Studentsamskipnaden SiO sin Instagram-konto «siostudentliv» onsdag denne uken. I videosnutten møter vi en ung student som må ty til kreative løsninger for å komme seg gjennom tre dager med minimalt med penger på kontoen. SiOs tre tips: å selge ting på nettet, kreve tilbake penger du har lånt fra venner, og å ta med mat hjem fra vennemiddagen. Videoen falt imidlertid ikke i god jord blant følgerne, og har rukket å skape en aldri så liten storm i kommentarfeltet:

«Usmakelig video! Dere innser vel at dette bare viser hvor lite dere faktisk bryr dere om studenter, når dere lager en instruksjonsvideo for hvordan selge eiendeler for å overleve fremfor å ta tak i de hårreisende leieprisene dere tar, for ikke å snakke om 20kr+ per klesvask? Hårreisende! Kvalmt! Uspiselig!», reagerer en av følgerne, og listen av lignende reaksjoner bare fortsetter.

Tidligere denne uken: Lisbeth Dyrberg går av som SiO-direktør

– Tre dritt-tips

Blant de som var først ute med å kommentere på videoen med hashtaggen #reduserhusleia, var instagramkollektivet «min_drittleilighet». De er kjent for å ha tatt opp kampen mot det sterkt pressede boligmarkedet i Norge. En av kvinnene bak kontoen, Hanna Asefaw, sier til Universitas at hun ble oppriktig irritert da hun så SiOs video.

– SiO er en samskipnad som skal jobbe for studenters velferd og velvære, men i stedet for å bruke all makten de har til å forbedre situasjonen for sine studenter, prøver de altså heller å legge ut det de kaller en morsom video, sier hun.

Asefaw legger til at hun ikke ser bort fra at det også ligger en grad av seriøsitet bak tipsene i videoen.

– Man skal ikke havne i en slik situasjon i utgangspunktet, og SiO kunne gjort noe med dette ved å redusere husleien. De er selv en del av markedet, og husleien de setter, er heller ikke så langt unna markedsprisen, fortsetter Asefaw.

Hun er samtidig tydelig på at det blir feil å legge skylden på de i markedsavdelingen som står bak videoen.

– Men jeg håper at de som sitter i maktposisjonene, innser at de kan gjøre så mye mer for studentene enn å komme med tre dritt-tips om hvordan man kan leve for 50 kroner på tre dager.

SiO: – Bommet skikkelig

Kommunikasjonsdirektør i SiO Nina Langeland skriver til Universitas i en e-post at de er lei seg for de negative reaksjonene videoen har skapt.

– Videoen var ment som humor, og der har vi dessverre bommet skikkelig denne gangen. Det må vi bare beklage, sier hun.

– SiO er til for studentene, og nå for tiden prøver vi å lage ekstra mye innhold i sosiale medier for å være til stede for studentene. Noen ganger blir et forsøk mislykket, og det var dessverre det som skjedde denne gangen, fortsetter Langeland.

Hun understreker at SiO tar til seg kritikken og skal gjøre det de kan for å treffe bedre fremover, samt å være til stede for studentene i en vanskelig tid med mye usikkerhet og mangel på sosial kontakt.

– At studentlivet er ekstra tøft i år, med koronasituasjonen, er noe vi kjenner på. Vi jobber iherdig for å opprettholde de tilbudene vi kan, og samtidig ivareta studentenes og ansattes helse med godt smittevern, sier hun.

Kommentarfelt: SiOs video falt ikke i smak hos studentene.

– Kan gjøre mye mer for studentene

Asefaw håper på sin side at kritikken mot SiO kan fungere som et viktig preventivt tiltak for å forhindre at studenter havner i slike situasjoner som studenten i SiOs video. Derfor mener hun også at den harde kritikken mot SiO i kommentarfeltet er på sin plass.

– Dette handler om SiOs rolle og hva de kan gjøre for sine studenter, og de kan absolutt gjøre mye mer for at studentene skal slippe å havne i en slik situasjon.

– Hva sier responsen om SiOs popularitet blant studentene?

– SiOs popularitet hadde sikkert gått opp om de jobbet mer aktivt og synlig for studentene. De har jo mange tiltak i form av rådgivning og psykisk helse, men mye av psykisk uhelse bunner i at folk er i stressa situasjoner hvor man må jobbe en til to deltidsjobber ved siden av studiene for i det hele tatt å ha råd til å bo i en SiO-leilighet, sier Asefaw og legger til:

– Jeg tenker det er et veldig tydelig signal for hva studentene trenger og mener. Vi ønsker ikke videoer som skal gi oss merkelige tips, men konkrete tiltak. Når de begynner å jobbe for dette, vil man nok se at populariteten går opp.

Universitas' journalist tar et oppgjør med SiOs budsjettkalkulator: En rolig ettroms til 2815 i måneden, takk!