Trygt uteliv: Styreleder ved Det Norske Studentersamfund vil jobbe for å skape trygge rammer for studenter som ønsker å ta turen til Chateau Neuf i tiden fremover.

Munnbindkrav på Chateau Neuf:

– Skal mye til før vi stenger

Nye smitteverntiltak i hovedstaden skaper trøbbel for utelivsbransjen. Chateau Neuf holder fortsatt åpent, men munnbindet må på om du skal besøke Oslos studenthus.

— Jeg er bekymret over at de åpne møteplassene for studentene snevres inn, uavhengig av om det er å møtes på bar eller å ta en kaffe sammen på dagtid, sier leder i Velferdstinget i Oslo og Akershus (VT) Idun Kløvstad til Universitas.

Mandag ettermiddag la byrådsleder i Oslo Raymond Johansen (Ap) frem nye smittevernstiltak for hovedstaden. For kafé- og utelivsbransjen innebærer dette et påbud om bruk av munnbind innendørs for alle ansatte og gjester som ikke sitter ved et bord, samt stans i innslipp til utesteder etter klokken 22. Videre reduseres antall deltakere på innendørs arrangementer uten faste sitteplasser ned fra 50 til 20 personer.

DNS: — Holder aktiviteten oppe

Styreleder ved Det norske studentersamfund (DNS) Ragnhild Vassbotn sier til Universitas at de alltid vil føye seg etter smitteverntiltakene. Men hun tror uansett at de nye tiltakene vil by på utfordringer for driften av studenthuset.

— Dette vil naturligvis kreve mer økonomiske ressurser, men det skal mye til før vi stenger. Målet vårt er å holde åpent så lenge vi kan, sier hun.

Vassbotn understreker at DNS ikke har måttet avlyse noen av sine egne arrangementer, og at de jobber med å tilpasse alle husets arrangementer i tråd med de nye tiltakene.

— Studentforeninger foretar egne valg om sine arrangementer, men vi hjelper dem gjerne med å holde aktiviteten oppe i så stor grad som mulig.

Vassbotn forteller videre at DNS jobber med nye retningslinjer for foreningene som benytter seg av huset, men påpeker at kravet om faste sitteplasser kan gå utover foreningene som driver med impro og teater.

Munnbind på Neuf

Vassbotn fremhever likevel påbudet om munnbind innendørs som det umiddelbart mest utfordrende å ta stilling til. Fra og med torsdag vil DNS innføre et munnbindpåbud for alle ansatte og gjester som befinner seg i Chateau Neufs lokaler, så fremt man ikke befinner seg rundt et bord eller på et arrangement.

— Hvordan vil dere håndheve munnbindpåbudet?

— Vi ser på ulike måter for å håndheve dette på uten å bruke for mye ressurser. Blant annet vurderer vi å selge engangsmunnbind til innkjøpspris i baren, ettersom vi ikke ønsker å avvise folk i døren, sier styrelederen.

Vassbotn forteller videre at hun har forståelse for at et munnbindpåbud både av praktiske og økonomiske hensyn kan føre til at færre studenter velger å ta turen til Chateau Neuf, men håper studentene fortsatt har behov for sosial kontakt i trygge rammer utenfor studiene.

VT-leder: Viktig med felles løsninger

VT-leder Kløvstad tror derimot ikke at et munnbindpåbud vil skremme studentene fra å besøke Chateau Neuf.

— Studenter er en ekstremt tilpasningsdyktig gruppe som allerede har vært flinke til å bruke munnbind på kollektivtransport den siste måneden. Som nevnt tidligere er imidlertid ekstrakostnaden en bekymring. I tillegg kan det godt hende studenter nå vil bevege seg mindre, etter at det ble oppfordret til mindre mobilitet, sier hun.

Kløvstad fremhever at det blir viktig i tiden som kommer, at studentene, utdanningsinstitusjonene og samskipnadene går sammen om å finne løsninger på hvordan studenter kan møtes innenfor smittevern-reglene.

— Det er ingen lett oppgave, spesielt når byrådet i tillegg oppfordrer om digital undervisning og begrenset mobilitet, men det er ingen tvil om at vi sammen må se på hva som kan gjøres fremover, avslutter hun.