Oppsigelse: Måns Wrange går av etter en kort periode som rektor ved Kunsthøgskolen i Oslo.

Khio-rektor går av

Det skriver rektor ved Kunsthøgskolen i Oslo (Khio) i en e-post til studentene ved høyskolen tirsdag kveld.

Etter en sommer og høst preget av splittende debatter om mangfold beslutter nå rektor Måns Wrange å gå av. Det skriver han i en e-post til studentene ved Khio tirsdag kveld.

Wrange bekrefter det overfor Universitas.

I en pressemelding publisert på Khios nettsider skriver høyskolen at Wrange meddelte at han ville gå av i et styremøtet på tirsdag.

Årsakene til oppsigelsen

Det står videre at årsaken til oppsigelsen er en kritisk familiesituasjon i Sverige for Wrange.

Under rektorvalget i 2019 la Wrange frem et forslag om mangfolds- og antidiskrimineringsarbeid. I pressemeldingen står det at forslaget har de siste ukene blitt kritisert for å være identitetspolitikk, og at dette er den andre grunnen til Wranges oppsigelse.

Splittende debatt

I sommer etterlyste flere Khio-studenter avkolonisering av pensum og et oppgjør med strukturell rasisme ved høyskolen. I etterkant av dette publiserte fem studenter et innlegg i Morgenbladet der de blant annet skriver at de frykter for den akademiske friheten ved Khio. I pressemeldingen skriver Wrange at han har forsøkt å nyansere debatten i media:

«Men jag inser nu att jag har blivit så förknippad med kritiken där det kan uppfattas som att jag som rektor har tagit ställning för en grupp studenter mot en annan på KHiO [...] Jag tror därför att det är bättre för KHiO om en person som kan betraktas som mer neutral i denna debatt tar över som rektor», skriver Wrange.